Ungerns Grand Prix | + Renault Motorsport Sverige

Turen var inte på Renaults sida i Ungerns F1. Jolyon Palmer blev 12:a och Nico Hulkenberg tvingades bryta tre varv från slutet på grund av att han blev påkörd av Kevin Magnussen och bilen blev så pass skadad att han inte kunde fortsätta. Det blev problem med bromsar och växellåda. Hulkenberg klassades som 17:e. Problemen för Nico började redan under depå-stoppet. Däcksbytet tog lång tid på grund av att ett verktyg trilskades.

– Jag är frustrerad för bilen var riktigt bra och jag hade absolut fått poäng. Vad som gör det så svårt på Hungaro-ring är att det är nästan omöjligt att köra om, så jag låg länge i grupp utan chans att avancera.

– Och jag blev lätt irriterad för att depåstoppet tog så lång tid, vilket gjorde att jag kom ut efter Kevin. Jag har inget emot att köra hårt, men det var urbota dumt att putta av mig.
Kevin fick ett tidsstraff på fem sekunder för att ha tvingat en annan förare av banan.

Jolyon hade kanske kunnat komma i mål på en bättre plats, men alla chanser försvann på första varvet.

– Jag tappade mycket när jag tvingades undvika Daniel Ricciardo och jag trillade ut tio i topp listan.

Den som kanske var mest besviken var teamchefen Cyril Abiteboul.

– Det blev noll poäng i ett lopp som vi hade trott skull bli bra för oss. Nico var snabbare än Jolyon så det var därför de bytte plats.

– Vad som dock var positivt var att vi har blivit bättre i kvalet.

I vanliga fall är det Renault själva eller Red Bull som kör in poängen. Den här gången var det Toro Rosso tack vare Carlos Sainz sjunde plats.

– Vilken start. Jag drog om bägge McLaren-bilarna på utsidan i första kurvan. Kanske hade jag också kunnat dra förbi en Mercedes, men tog det säkra före det osäkra och släppte upp lite. Senare i loppet kom Alonso förbi men sjunde platsen är guld värd.

– Jag kan nu ta semester med gott samvete för jag har tack vare Renault motorn tagit poäng i alla de lopp som jag kommit i mål.

Lika glada miner var det inte hos Red Bull Renault.
Max Verstappen och Daniel Ricciardo krockade på första varvet.
Hur såg Max på smällen?

– Jag tror att det hela började i första kurvan. Min start var bra men sedan blev det trångt och jag kom utanför banan och tappade fart. Både Daniel och jag körde om en plats i nästa kurva, så vi bromsade sent. Jag hade en bil framför mig och hjulen låste sig och jag var bara passagerare.

– Försökte självklart undvika Daniel men tyvärr var det inte möjligt. Det var aldrig min avsikt att köra på någon och framförallt inte en stallkamrat. Vi trivs ihop och skrattar ofta. Det var inte bra och jag ber både Daniel och teamet om ursäkt för vi tappade viktiga poäng.

Och Daniel?

– Det blev en bra start och jag såg Valtteri Bottas på insidan i andra kurvan och visste att jag hade gott om plats på yttern. Trodde att det var en bra plats att vara på för att försvara min position när jag kände att jag blivit påkörd men kunde inte se vem det var. Visste också att Max var på innern, så jag antog att det var han.

– Var riktigt frustrerande när jag visste att bilen var perfekt och snabb.

– Jag och Max kommer att diskutera det här.

Efter loppet gjorde man det och Daniel accepterade Max Verstappens ursäkt. Domarna var helt eniga om att holländaren hade var skyldig till smällen och gav honom ett tidsstraff på 10 sekunder. I två dagar efter loppet körde alla team en test. Det var många team med nya förare från lägre klasser som man ville ge en chans att visa vad de kan. En av Renaultbilarna körs av Robert Kubica. Polacken har tidigare kört F1 men hoppade över till rally där han 2011 hade en svår olycka och kan fortfarande inte röra höger arm till 100%. Men det har inte hindrat honom från att köra en äldre modell på den franska banan Le Castellet och Valencia för några veckor sedan. Det är också en test för att se om Robert klarar av att köra årets bil tillräckligt snabbt så att han kan börja tänka på och hoppas på en comeback i Formel 1.

– I de två andra testerna kunde Robert få mycket information, säger Renaulta teamchef Cyril Abiteboul.

– På Hungaroring, där han kör en RS17, handlar det om att få detaljerad kännedom om hur det är att arbeta med årets bil. Vi kommer också att noga avväga om det finns en möjlighet för honom att återigen vara med i f1.

– Vad jag sett hittills finns det inga hinder för en comeback. Robert är fortfarande snabb och kör på en hög konstant nivå.

Vad säger han själv?

– Om Renault är beredd till detta vansinne, om jag får kalla det så, vet jag nu att jag kan köra precis som tidigare. Då var min nivå ganska hög och det säger jag utan att skryta.

Polacken vann ett lopp i Kanada 2008 och blev det året fyra i VM.

– Skulle du som teamchef ge en sådan som mig en bil? Till det behövs det mycket mod.

– Jag är mycket tacksam för att Renault har gjort det. Sex år är en lång tid och träffar jag en vän efter så många år är han kanske en helt annan människa. Så allt som nu händer är en bonus.

– Vet att jag nu är i det läget att jag själv kan bestämma över mitt öde.

Frågan innan testen var om han Robert skulle kunna vänja sig vid den högre hastigheten jämfört med när han senast körde en modern F1-bil.

– Det gäller framförallt i kurvorna. Kan andra vänja sig vid det så kan jag det också.

Trots sitt lilla handikapp har FIA sagt att det inte finns någon anledning till varför han inte skall få köra.

Kommer Robert Kubica att vara med i Renaults laguppställning 2018?
Det kan ingen säga just nu. Men som många i depån säger. Saker och ting händer snabbt och ibland helt oväntat i F1.

Ett tecken på hur Liberty Media gör F1 lite roligare och mer avspänt. Nedanför prispallen satt Fernando Alonso i en solstol och med en skylt. F1 önskar en trevlig semester.

Nästa lopp är klassikern Belgiens F1 den 27/8.

Nico Hulkenberg (GER) Renault Sport F1 Team RS17. Hungarian Grand Prix, Sunday 30th July 2017. Budapest, Hungary.

Nico Hulkenberg (GER) Renault Sport F1 Team RS17.
Hungarian Grand Prix, Sunday 30th July 2017. Budapest, Hungary.

 

RESULTAT
1)S. Vettel, Ferrari, 1,39,46,713
2)K. Räikkönen, Ferrari, +0,908 sek
3)V. Bottas, Mercedes, +12,462
4)L. Hamilton, Mercedes, +12,885
5)M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, +13,276
6)F. Alonso, McLaren, +71,223
7)C. SAINZ, TORO ROSSO RENAULT, +1 varv
8)S. Perez, Force India, +1
9)E. Ocon, Force India, +1
10)S. Vandoorne, McLaren, +1
11)D. KVYAT, TORO ROSSO RENAULT, +1
12)J. PALMER, RENAULT, +1
13)K. Magnussen, Haas, +1
14)L. Stroll, Williams, +1
15)P. Wehrlein, Sauber, +1
16)M. Ericsson, Sauber, +1
17)N. HULKENBER, RENAULT, EJ I MÅL

BRÖT
Varv 60 P. di Resta, Williams, (ersatte F.Massa som var sjuk)
20 R. Grosjean, Haas,
0 D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, KRASCH

SNABBSTE VARV
F. Alonso, McLaren, 1,20,182 196,697 km/tim

POLE POSITION
S. Vettel, Ferrari, 1,16,276 206.770 km/tim

FÖRAR VM
1)S. Vettel, Ferrari, 202 poäng
2)L. Hamilton, 188
3)V. Bottas, 169
4)D. RICCIARDO, 117
5)K. Räikkönen, 116
6)M. VERSTAPPEN, 67
7)S. Perez, 56
8)E. Ocon, 45
9)C. SAINZ,35
10)N. HULKENBERG, 26
11)F. Massa, 23
12)L. Stroll, 18
13)R. Grosjean, 18
14)K. Magnussen, 11
15)F. Alonso, 10
16)P. Wehrlein, 5
17)D. Kvyat, 4
18)S. Vandoorne, 1
19)J. PALMER, RENAULT, 0
20)M. Ericsson, 0
21)A. Giovinazzi, 0

KONSTRUKTÖRS VM
1)Mercedes, 357 poäng
2)Ferrari, 318
3)RED BULL RENAULT, 184
4)Force India, 101
5)Williams, 41
6)TORO ROSSO RENAULT, 39
7)Haas, 29
8)RENAULT, 26
9)McLaren, 11
10)Sauber, 5