Singapores F1 lopp blev en framgång | + Renault Motorsport Sverige

Singapores F1 lopp blev en framgång både för Renault teamet och Jolyon Palmer. Tack vare Palmers sjätte plats som gav åtta poäng och var engelsmannens första den här säsongen, klättrade teamet också upp till sjunde plas i konstruktörs-VM och tog sig förbi Haas. Målet är att bli femma den här säsongen.

Red Bull Renaults Daniel Ricciardo blev trea och Carlos Sainz, Toro Rosso Renault, fyra.

– Jag är mycket glad, säger Jolyon med ett brett leende.

Engelsmannen hade kvalat in som 11:a.

– Jag har väntat länge på att det skulle gå vägen och den här gången fungerade allt som det skulle. Det var ett svårt lopp med dramat i starten och regnet. Men omständigheterna gjorde för en gångs skull att jag kunde dra nytta av det och äntligen få poäng.

Teamets taktik var den rätta och depåstoppen för att byta däck gick snabbt.

– Nästa lopp kan bli ännu bättre.

Det hoppas också Nico Hulkenberg.

– Jag kan inte säga annat än att jag är besviken. Jag och mina ingenjörer och mekaniker arbetar stenhårt under hela helgen och så händer en sådan här sak. Ok man måste acceptera det för det är ju också en teknisk sport och tyvärr på grund av läckaget var jag tvungen att bryta.

Daniel sa att det verkar vara omöjligt för honom att vinna här.

– Det är fjärde gången av 10 som jag står på pallen. Nu tycker jag det är på tiden att jag vinner nästa gång. Men tyvärr var Lewis för snabb idag. Men om vi hade kört om loppet vet jag vad jag hade ändrat för inställning, för vi gjorde en och det var nog fel.

Starten?
– Tre försökte köra genom första kurvan samtidigt och det går inte. Såg kaoset och det var tur att jag gjorde en lite dålig start för jag kunde ta mig förbi utan att något hände. Om det
varit en rullande start hade kraschen kanske inte skett.

Carlos var nog den gladaste och lyckligaste av alla.

– Wow vilken dag. Vilket resultat, sa Carlos Sainz.
– Antagligen min bästa dag i formel 1. Det var en massa mediasnack hela helgen så att jag kunde koncentrera mig och få ihop ett så bra lopp är otroligt. Att köra ett helt lopp utan att förlora en plats är det perfekta sättet att fira vad som varit en svår helg.
– Kommer jag aldrig att glömma. Jag hade bokat flyget för att flyga hem direkt efter loppet men det har jag ändrat för det här måste firas.
Förlorade Sebastian Vettel kampen om VM- titeln i Singapore? Och kan han bara skylla på sig själv?

Lewis Hamilton vann en mycket enkel seger i nattloppet. Regnet började strax innan starten och alla befarade det värsta. Tyvärr fick de rätt. Sebastian Vettel från pole försvarar sin plats mot Max Verstappen som styr ner mot insidan men där finns Kimi Räikkönen och de krockar. Iceman blir som ett bowlingklot och träffar Max en gång till och Fernando Alonso, som dock kunde fortsätta efter en kort luftfärd. Sebastian blev också påkörd i första kurvan av Kimi och fick punktering och snurrade av i den fjärde och nosvingen slogs sönder.

Vems skuld var det? Svårt att säga. Det är sånt som händer i racing i starten när det är halt. Det tyckte tydligen domarna också för de delade inte ut något straff, vilket ändå inte spelat någon roll för de tre som var inblandade fick ju bryta. Men ser man incidenten med röda Ferrari ögon säger man nog att det var Max som var den skyldige för Kimi hade nästan kört om och holländaren måste ha sett honom och skulle ha bromsat.

Men var det inte Vettels fel? Drog han inte för långt ner när han ville stoppa Max? Kimis start var perfekt och han hade nog tagit ledningen om det inte smällt.

I sociala media skriver Ferrari att Max är den skyldige. Och fick massor av kritk. Max hade självklart en helt annan uppfattning och kritiserar Vettel skarpt.
Jaques Villeneuve, världsmästare 1977, ansåg att Sebastian måste ta på sig skulden.

– När man kör om vm får man inte köra så i starten som han gjorde och Max hade ju ingenstans att ta vägen.

Vad säger Sebastian Vettel?

– Jag såg inte så mycket. Men jag såg Max och det nästa som händer är att jag blir påkörd i sidan av Kimi. Max var också där någonstans.

Banan är krokig med 29 kurvor som kräver att föraren är helt koncentrerad så det är kanske inte så underligt att Carlos och Kevin Magnussen ett par gånger sa till sin raceingenjör att hålla tyst och inte prata i onödan.

Varv 38 åker svensken Marcus Ericsson baklänges in i räcket och säkerhetsbilen kom ut för tredje gången.

Innan loppet sa flera förare att det här är säsongens längsta när det gäller ren körtid. De hade rätt. På grund av regnet blev varvtiderna högre och när flaggan kom ut efter drygt två timmar hade man bara kört 58 av av de 61 varven.

Domarna reagerade inte under loppet men efteråt kallades Sebastian, Max och Kimi upp till ett förhör. Man kollade videon och hade muntligt förhör med alla och kom fram till att man inte kunde säga att någon var skyldig till kraschen. Så de blev frikända.

Fredagen var en dag då alla rykten bekräftades.

Toro Rosso byter motor säsongen 2018, från Renault till Honda och man har skrivit på ett kontrakt som gäller många år. Kontraktet med fransmännen bröts utan större problem efter en kohandel. I utbyte mot att Renault inte ställde till med problem och krävde att teamet skulle fullfölja kontraktet fick man Carlos Sainz jr, som idag kör för Toro Rosso. Man hade först försökt få Daniel Ricciardo men då sa Red Bull nej.

Renault bekräftar att sonen till den gamle världsmästaren i rally Carlos Sainz blir stallkamrat med Nico Hulkenberg 2018. Men det är bara ett lån och vill Toro Rosso ha honom igen efter en säsong så flyttar han tillbaka, för spanjoren är fortfarande en Red Bull förare. Den som får flytta på sig är Jolyon Palmer som dock kommer att köra de resterande sju loppen den här säsongen för det franska teamet. I stället för Toro Rosso har Renault skrivit ett tre års kontrakt med McLaren, som brutit sitt kontrakt med Honda. Och det skedde också utan större problem. Och det lär vara ett av villkoren för att Fernando Alonso skulle stanna kvar. Trots att både McLaren och Renault har varit med så länge i F1 är det första gången som de har ett samarbete.

Red Bull fortsätter minst en säsong till med Renaultmotorn.

Nästa lopp är Malaysias Grand Prix och det körs den 1 oktober.

RESULTAT
1) L. Hamilton, Mercedes, 2,03,23,544
2) D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, +4,507 sek
3) V. Bottas, Mercedes, +8,800
4) C. SAINZ, TORO ROSSO RENAULT, +22,822
5) S. Perez, Force India, +25,359
6) J. PALMER, RENAULT, +27,259
7) S. Vandoorne, McLaren, +30,388
8) L. Stroll, Williams, +41,696
9) R. Grosjean, Haas, +43,282
10) E. Ocon, Force India, +44,795
11) F. Massa, Williams, 46,536
12) P. Wehrlein, Sauber, +2 varv

BRÖT
Varv 50 K. Magnussen, Haas,
48 N. HULKENBER, RENAULT, OLJELÄCKA
35 M. Ericsson, Sauber, krasch
10 D. KVYAT, TORO ROSSO RENAULT, KRASCH
8 F. Alonso, McLaren,
0 S. Vettel, Ferrari, krasch
0 K. Räikkönen, Ferrari, krasch
0 M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, krasch

SNABBSTE VARV
L. Hamilton, Mercedes, 1,45,008 173,643 km/tim

POLE POSITION
S. Vettel, Ferrari, 1,39,491 183,272 km/tim

FÖRAR VM
1) L. Hamilton, 263 poäng
2) S. Vettel, 235
3) V. Bottas, 212
4) D. RICCIARDO, 162
5) K. Räikkönen, 138
6) M. VERSTAPPEN, 68
7) S. Perez, 68
8) E. Ocon, 56
9) C. SAINZ,48
10) N. HULKENBERG, 34
11) F. Massa, 31
12) L. Stroll, 28
13) R. Grosjean, 26
14)K. Magnussen, 11
15) F. Alonso, 10
16) J. PALMER, RENAULT, 8
17) S. Vandoorne, 7
18) P. Wehrlein, 5
19) D. KVYAT, TORO ROSSO RENAULT, 4
20) M. Ericsson, 0
21) A. Giovinazzi, 0

KONSTRUKTÖRS VM
1) Mercedes, 475 poäng
2) Ferrari, 373
3) RED BULL RENAULT, 230
4) Force India, 124
5) Williams, 59
6) TORO ROSSO RENAULT, 52
7) RENAULT, 42
8) Haas, 37
9) McLaren, 17
10) Sauber, 5