Sebastian Vettel vinner VM-titeln för fjärde gången i rad | + Renault Motorsport Sverige

Tack vare Renaults pålitliga och starka motor har Sebastian Vettel vunnit VM-titeln i Formel 1 för fjärde gången i rad. Hans team toppade också listan för konstruktörer för fjärde gången.

Sebastian vann i Abu Dhabi, Austin och Sao Paulo. Nio segrar i rad under samma säsong. Ett nytt rekord. Och 13 under en säsong.

I Mellersta Östern fick han sällskap på pallen av stallkamraten Mark Webber och i USA blev det en total triumf för Renault. Vettel, Romain Grosjean, Lotus, Renault och Webber. Det var femte gången (Bahrain, Tyskland, Korea och Japan) av 19 möjliga den här säsongen som förare som körde med en Renaultmotor tog de tre första platserna. Ingen annan motortillverkare har haft en sådan framgång.

I Brasilien knäckte Sebastian landsmannen Michael Schumachers rekord. 13 segrar på en säsong. I Sao Paulo satte 26-åringen också ett nytt rekord när det gäller antal segrar i rad med nio. Italienaren Alberto Ascari har också nio i rad men med den skillnaden att det var över två säsonger. De sex sista säsongen 1952 och de tre första året efter.

– Jag kan bara buga och tacka alla hos Renault som hjälpt mig till de här otroliga framgångarna. Utan deras expertis, kunskap och hårda arbete hade det aldrig gått. Det handlar inte om arbete i ordets betydelse. Snarare om passion för att nå ett mål. De är lika fokuserade som jag och alla hos Red Bull.

– Ett helt underbart gäng som det är en ära att arbeta ihop med. Egentligen är det synd att säsongen är slut. Vi har ju haft ett sådant fantastiskt flyt den senaste tiden.

Kimi Räikkönen, Lotus Renault, körde inte de två sista loppen. Iceman var tvungen att operera ryggen. Han ersattes av landsmannen Heikki Kovalainen.

Lite statistik
En Renaultmotor inledde 2,4 l V8 eran med en seger i Bahrain och avslutade den i Brasilien med den sista segern. Det är tredje gången i rad som den franska motorn vinner sista loppet i en era. Med en 3,5 liters V10 1994 och 2005 med en 3 liters V10.

Renault är den mest framgångsrika motortillverkaren under de nuvarande reglerna.

Listan är imponerande:
60 vinster, 66 pole positions; Vettel har 20% av dem.
2011 satte Renault ett rekord. 18 pole av 19 möjliga.
Och inte mindre än 56 gånger har en förare med en Renault motor kört loppets snabbaste varv.
Och fem vm titlar för konstruktörer och förare. Bl.a. Michael Schumacher och den oförglömliga Ayrton Senna.

Renault har varit med mer än 30 år i Formel 1 i 519 lopp och vunnit sammanlagt 12 titlar, d.v.s. 30 %. Två av dem med eget team, 2005 och 2006, samt som motorleverantör 1992-1997 samt 2010-2013. Renault har också rekordet när det gäller pole position. Inte mindre än 213 gånger. 40%.
En Mercedesmotor har stått startad från första rutan 28% och Ferrari 23%. I Renaults fabrik i Viry-Chatillon har 250 ingenjörer byggt 1.271 motorer, som enligt reglerna i år gav 750 hästkrafter, varvade maximalt 18.000 varv och vägde 95 kg. 683 motorer användes i tävlingar och 588 testades i bromsbänk. En motor består av knappt 5.000 delar och man har använt inte mindre än 7.600.000 delar, 22.000 tändstift och 10.600 oljefilter. Sammanlagt har motorerna körts ca 2.000.000 km.

a4e0d5d313a56edf25e1b9dea235b830

Bara för att säsongen är slut betyder det inte att de 250 experterna går i ide. Tvärtom. Nästa utmaning väntar. En 1,6 l turbo. Visserligen har de arbetat länge med att utveckla den nya motorn men den måste vara helt klar om ett par månader. I början av 2014 börjar man nämligen testa paketet bil och motor i Europa och Bahrain.

Webber-Brasilien-2013

Brasiliens GP var också det sista Formel 1-loppet för Mark Webber. Nästa år kör han VM för sportvagnar.
Och vad är det första australiensaren gör när han kommer hem?
– Ta en lång promenad med hundarna. Sedan sätta mig i en bekväm stol, öppna en flaska röd vin och ta fram en bit mörk choklad. Och tänka tillbaka på vad jag uppnått.

Sebastian Vettel kan också vara stolt. För tysken blir det ett par lugna veckor om man bortser från ett par möten med sponsorer. Sedan försvinner han. Det har varit en lång säsong och alla behöver vila innan säsongen 2014 drar igång med den första testen i januari.

F1 BRASILIEN 24/1
1) S. Vettel, Red Bull Renault, 1,32,36,300
2) M. Webber, Red Bull Renault, +10,452 sek
3) F. Alonso, Ferrari, +18,913
4) J. Button, McLaren, +37,360
5) N. Rosberg, Mercedes, +39,048
6) S. Perez, McLaren, +44,051
7) F. Massa, Ferrari, +49,110
8) N. Hulkenberg, Sauber, +64,252
9) L. Hamilton, Mercedes, +79,903
10) D. Ricciardo, Toro Rosso, +1 varv
11) P. di Resta, Force India, +1 varv
12) E. Gutierrez, Sauber, +1 varv
13) A. Sutil, Force India, +1
14) H. Kovalainen, Lotus Renault, +1 varv
15) J. Vergne, Toro Rosso, +1 varv
16) P. Maldonado, Williams Renault, +1 varv
17) J. Bianchi, Marussia, +2 varv
18) G. Van Der Garde, Caterham Renault, +2 varv
19) M. Chilton, Marussia, +2 varv

Bröt: C. Pic, Caterham Renault, (varv 58, hjulupphägning), V. Bottas, Williams Renault, (varv 45, påkörd), R. Grosjean, Lotus Renault, (varv 2, motor)

Snabbaste varv: M. Webber, Red Bull Renault, 1,15,436 (205,636 km/tim)

Pole position: S. Vettel, Red Bull Renault, 1,26,479 (179,377 km/tim)

FÖRAR-VM:
1) S. Vettel, 397 poäng
2) F. Alonso, 242
3) M. Webber, 199
4) L. Hamilton, 189
5) K. Räikkönen, 183
6) N. Rosberg, 171
7) R. Grosjean, 132
8) F.Massa, 112
9) J. Button, 73
10) N. Hulkenberg, 51
11) S. Perez, 49
12) P. di Resta, 48
13) A. Sutil, 29
14) D. Ricciardo, 20
15) J. Vergne, 13
16) E. Gutierrez, 6
17) V. Bottas, 4
18) P. Maldonado, 1
19) J. Bianchi, 0
20) C. PIC, 0
21) H. Kovalainen, 0
22) G. Van Der Garde, 0
23) M. Chilton, 0

KONSTRUKTÖRS-VM:
1) Red Bull Renault, 596 poäng
2) Mercedes, 360
3) Ferrari, 354
4) Lotus Renault, 315
5) McLaren, 122
6) Force India, 77
7) Sauber, 57
8) Toro Rosso, 33
9) Williams Renault, 5
10) Marussia, 0
11) Caterham Renault, 0

PROVISORISK KALENDER 2014
Den slutgiltiga kommer att spikas i början av december.

16/3 Australien, Melbourne
30/3 Malaysia, Kuala Lumpur
6/4 Bahrain
20/4 Kina, Shanghai
11/5 Spanien, Barcelona
25/5 Monaco
8/6 Kanada, Montreal
22/6 Österrike, Spielberg
6/7 England, Silverstone
20/7 Tyskland, Hockenheim
27/7 Ungern, Budapest
24/8 Belgien, Francorchamps
7/9 Italien, Monza
21/9 Singapore
5/10 Ryssland, Sochi
12/10 Japan, Suzuka
26/10 Abu Dhabi
9/11 USA, Austin
30/11 Brasilien, Sao Paulo