Rapport från USA:s GP | + Renault Motorsport Sverige

Trots att regerande världsmästaren Sebastian Vettel, Red Bull Renault, inte hade en chans att vinna USA:s GP i Austin, Texas, visade han i loppet att han är en värdig mästare.
Teamet hade bytt motor och tysken startade från depån och var sist. Men tack vare en suverän uppkörning blev det till slut en sjunde plats.

Hans stallkamrat Daniel Ricciardo blev trea och stod för åttonde gången den här säsongen på pallen. Den här gången fick han sällskap av Lewis Hamilton och Nico Rosberg.
– Vi gör vad vi kan, säger den ständigt leende och positivt inställde Daniel.

Att han missade starten från femte rutan och tappade ett par platser ville han inte prata om. Tyckte det var pinsamt efterom det var hans eget fel.
– Men jag tog tillbaka två placeringar när jag drog förbi Kevin Magnussen i en McLaren på första varvet och Fernando Alonso, Ferrari, i omstarten.

Under en stor del av loppet körde Daniel mot de bägge Williams-förarna Valtteri Bottas från Finland och brasilianaren Felipe Massa.
– Vi hade en bättre strategi och det fällde avgörandet. I början hade jag dock lite svårt att hänga med dem men ju längre loppet varade dessto snabbare blev min bil.

Daniels omkörning av den dubble mästaren Fernando Alonso var som hämtat ur racerförarens lärobok.
– Två Williams-bilar låg före men både Valtteri och Felipe missade lite i omstarten så det blev en klunga. Vi låg tätt ihop i uppförsbacken mot första kurvan och jag såg att Fernando täckte upp och försvarade sin plats. Jag visste att det fanns mer plats på insdan och dök ner. Och det fungede. Både Valtteri och Felipe svängde in sent och jag det var nära att jag hade krockat med en av dem. Jag är övertygad om att Fernando såg det och trodde att det skulle smälla och han bromsade för sent. Dumt gjort.

I slutet av racet närmade sig Massa och Daniel kunde se honom i backspegeln.
– Han kom snabbare än jag väntade så jag gjorde ett par små saker på rakorna så att han inte skulle komma ifatt och ligga mindre än en sekund bakom mig. Gjorde han det kunde han utnyttjat DRS systemet som öppnar bakvingen.

Sebastan Vettel fick verkligen kämpa. Många långsammare bilar som låg framför de första varven och det gällde att komma förbi så snabbt som möjligt.
– Det gick lite trögt i första halvan av loppet men dessto bättre i den andra.

Red Bull Renault tog en chans i slutet av loppet och kalla in honom för att byta däck för tredje gången.
– Det var ett klokt beslut. Jag kom ut med helt nya däck medan alla andra körde med mer eller mindre slitna.

En efter en tvingades se sig omkörd av Sebastian, som kunde hålla ett mycket högre tempo.

Toro Rosso Renault fick en poäng tack vare Jean-Eric Vergnes nionde plats.
– Både ett spännande men samtidigt svårt lopp.

Det kan man lungt påstå. Fransmannen fick först ett tidsstraff på fem sekunder för att ha kört för fort bakom säkerhetsbilen och sedan ytterligare fem för att domarna tyckte han var lite för tuff när han körde om Räikkönen. Så 10:e platsen var ett litet hjältedåd.

Hans stallkamrat Daniil Kvyat var också på väg mot en poängplats men i en närkamp med Kimi Räikkönen skadade han vänster framdäck och tvingades in för ytterligare ett däcksbyte.
– Jag hade kommit om Kimi men vibrationerna var så starka att jag kunde inte fortsätta.

Pastor Maldonado, Lotus Renault, fick sin första VM-poäng den här säsongen tack vare en 10:e plats. Han var nia i mål men fick ett tillägg på fem sekunder för att han kört lite för fort i depån där högsta tillåtna hastighet är 60 km/tim.

Stallbrodern Romain Grosjean blev 11:a.
– Jag kunde absolut fått poäng men det gick åt skogen när Vergne körde på mig. Framvingen knäcktes och bottenplattan blev skadad bak och det gjorde att bilen var svår att köra. Det kostade mig åttondeplatsen.

Daniel Ricciardo är poppis i USA. Han har nr 3 på sin bil, samma som NASCAR legenden Dale Earnhardt.
– Jag har följt NASCAR sedan jag var liten och han var min stora idol. Hade samma nummer på min först gocart så när vi skulle välja nummer för F1-bilen tvekade jag inte en sekund.

Tack vare sin seger har nu Lewis Hamilton drygat ut sin ledning i VM-toppen och har kört in 24 poäng mer än Nico Rosberg.

Redan innan loppet hade startat började man packa ihop. Nästa lopp är Brasiliens GP i Sao Paulo och det går redan om en vecka.

Resultat
1. Lewis Hamilton, Mercedes, 1,40,04,785
2. Nico Rosberg, Mercedes, +4,314 sek
3. Daniel Ricciardo, Red Bull Renault, +25,560
4. Felipe Massa, Williams, +26,924
5. Valtteri Bottas, Williams, +30,992
6. Fernando Alonso, Ferrari, +95,231
7. Sebastian Vettel, Red Bull Renault, +95,734
8. Kevin Magnussen, McLaren, +100,682
9. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso Renault, +103,863
10. Pastor Maldonado, Lotus Renault, +107,870
11. Romain Grosjean, Lotus Renault, +1 varv
12. Jenson Button, McLaren, +1 varv
13. Kimi Räikkönen, Ferrari, 1 varv
14. Esteban Gutierrez, Sauber, +1 varv
15. Daniil Kvyat, Toro Rosso, +1 varv

Bröt
Nico Hulkemberg, Force India, varv 16
Sergio Perez, Force India, varv 1
Adrian Sutil, Sauber, varv 0

Snabbaste varv
Sebastian Vettel, Red Bull Renault, 1,41,379 (195,768 km/tim)

Pole position
Nico Rosberg, Mercedes, 1,36,067 (206,593 km/tim)

Förar-VM
1. Lewis Hamilton, 316 poäng
2. Nico Rosberg, 292
3. Daniel Ricciardo, 214
4. Valtteri Bottas, 155
5. Sebastian Vettel, 149
6. Fernando Alonso, 149
7. Jenson Button, 94
8. Felips Massa, 83
9. Nico Hulkenberg, 76
10. Kevin Magnussen, 53
11. Sergio Perez, 47
12. Kimi Räikkönen, 47
13. Jean-Eric Vergne, 23
14. Romain Grosjean, 8
15. Daniil Kvyat, 8
16. Jules. Bianchi, 2
17. Pastor Maldonado, 1
18. Adrian Sutil, 0
19. Marcus Ericsson, 0
20. Esteban Gutierrez, 0
21. Max Chilton, 0
22. Kamui Kobayashi, 0
23. André Lotterer, 0

Konstruktörs-VM
1. Mercedes, 608 poäng
2. Red Bull Renault, 363
3. Williams, 238
4. Ferrrari,196
5. McLaren, 147
6.  Force India, 123
7. Toro Rosso Renault, 31
8. Lotus Renault, 9
9. Marussia, 2
10. Sauber, 0
11. Caterham Renault, 0