Rapport från USA:s GP | + Renault Motorsport Sverige

USA:s GP i Austin blev en riktig rysare.
Solen kom fram lagom till loppet men en träning och tredje kvalen tvingades ställas in på grund av ösregn.
Lewis Hamilton vann till slut och försvarade därmed sin titel och blev världsmästare för tredje gången.

Men det fanns en vinnare till även om han ”bara” var fyra i mål, nämligen Max Verstappen, som kör för Toro Rosso. Det finns nog ingen som gjort så många och spektakulära omkörningar som tonåringen från Holland.
Man skulle kunna kalla Max ”Den unge vilden”. Han är en debutant som inte visar någon som helst respekt för sina äldre och mer rutinerade kollegor. När det gäller tuffhet och framförallt omkörningar är holländaren slug som en räv och han kör som en veteran.

Många har blivit totalt överraskade när han satt in sina attacker. Som när han körde om Felipe Nasr, Sauber, på yttern i första chickanen på Monza. Eller på Spa där han också drog förbi brasilianaren på yttern i den ursnabba Blanchimont-kurvan. En sådan manöver kräver stort mod och att man inte bara litar på bilen utan framförallt kontrollerar och behärskar den. Eller på Circuit of the Americas i Austin. Några tycker dock att 18-åringen gjort det på ett farligt ställe och riskerat en krasch. Trots den kritiken har har han bara kraschat en gång och det var i Monaco. Max missade bromspunkten och körde på Romain Grosjean, Lotus, bakifrån och bägge bilarna flög av banan i första kurvan. Fransmannen var synnerligen arg men Max rykte på axlarna och sa att Romain hade bromsat för tidigt.
Vad är holländarens hemlighet?
– Jag tränar mycket omkörningar i en simulator, säger han. Före loppen i Belgien och Italien tränade jag virtuellt just de omkörningarna så jag visste exakt vad jag gjorde.
Max är medlem i Redline. En välkänd online motorsportssimulator, som också utnyttjas av andra proffs, och ett extremt realistiskt datorspel.
– Det hjälper mig mycket. Det som fungerar i datorn fungerar också i verkligheten.
Max tvekar inte när han säger att den ”rutin” som han får med de virtuella loppen ger honom erfarenhet för de verkliga loppen.
– Bland annat lär man sig hur mycket plats man har och att om man går för långt så har det konsekvenser.

Max har använt simulatorn sedan i somras.
– Jag njuter av att köra tävlingar i den och arbetar sedan ganska länge tillsammans med Atze Kerkhof, som är teamchef för Redline. Han är världens bäste racerföraren i en simulator. Så det är en perfekt träning.

Regerande mästaren Lewis Hamilton tycker inte att det hjälper honom och övar inte utan gör helt andra saker på sin fritid. Besöker modemässor och umgås med musiker till exempel. Ett helt annat liv där engelsmannen kan koppla av och inte behöva tänka på inställningar eller bromspunkter.
– Ingen omkörning är lik en annan. Jag älskar det spontana i en omkörning. Man vet aldrig vad som händer. Man kan följa efter och studera föraren framför. Sedan kan man planera var och hur och sedan försöka. Men sedan blir det ingen omkörning på det varvet utan på ett annat ställe.
– Jag vill inte planera i förväg och öva för då förlorar man kicken i attacken. Men det finns nu en ny generation förare och kanske gör det på ett helt annat sätt.

Daniel Ricciardo slutade tia och var smått lyrisk efter loppet i USA.
– De första varven var riktigt roliga. Precis som i gamla goda tider. Körde mot Mercedes och de kunde inte köra ifrån varken mig eller Daniil. Jag till och med ledde i några rundor.

Men när det började torka upp fick australiensaren ge sig på grund av problem med bromsarna.
Max var lika nöjd och sa att det var nog ett av hans bästa lopp den här säsongen.
– Största problemet var när man skulle komma in och byta till de omönstrade däcken. Man vill inte komma in för tidigt men inte heller ett par varv för sent.
Carlos Sainz Jr var sexa i mål men fick ett tidstillägg på fem sekunder för han hade lite för bråttom i depån där det råder hastighetsbegränsning. Hans slutplacering blev sjua.
– Fantastiskt lopp. Det hände något hela tiden och min raceingenjör sa att jag ”was on fire”. Mitt bästa resultat den här säsongen.
Nu är det tre lopp kvar för F1 den här säsongen. Mexiko, Brasilien och Abu Dhabi.

Resultat USA:s GP, Austin , Texas
1. L.Hamilton GBR/MER, tid 1:50:52,703, snitthastighet: 166,888 km/h
2. N.Rosberg ,GER/MER, +00:02,850
3. S.Vettel, GER/FER, 00:03,381
4. M.Verstappen, NED/TOR, 00:22,359
5. S.Perez, MEX/FOR, 00:24,413
6. J.Button, GBR/MLA, 00:28,058
7. C.Sainz Jr, ESP/TOR, 00:30,619
8. P.Maldonado, VEN/LOT, 00:32,273
9. F.Nasr, BRA/SAU, 00:40,257
10. D.Ricciardo, AUS/RBR, 00:53,371
11. F.Alonso, ESP/MLA, 00:54,816
12. A.Rossi, USA/MAR, 01:15,277
M.Ericsson, SWE/SAU, DNF

Snabbaste varv: N.Rosberg 1:40.666 (49)

Ställning förare efter USA:s GP
1. L.Hamilton, GBR/Mercedes, 327 poäng
2. S.Vettel, GER/Ferrari, 251
3. N.Rosberg, GER/Mercedes, 247
4. K.Räikkönen, FIN/Ferrari, 123
5. V.Bottas, FIN/Williams, 111
6. F.Massa, BRA/Williams, 109
7. D.Kvyat, RUS/Red Bull, 76
8. D.Ricciardo, AUS/Red Bull, 74
9. S.Perez, MEX/Force In, 64
10. M.Verstappen, NED/Toro Ros, 45
11. R.Grosjean, FRA/Lotus, 44
12. N.Hulkenberg, GER/Force In, 38
13. F.Nasr, BRA/Sauber, 27
14. P.Maldonado, VEN/Lotus, 26
15. C.Sainz Jr, ESP/Toro Ros, 18
16. J.Button, GBR/McLaren, 16
17. F.Alonso, ESP/McLaren, 11
18. M.Ericsson, SWE/Sauber, 9