Rapport från Ungerns GP | + Renault Motorsport Sverige

Numera är det alltid en F1-förare med Renaultmotor på prispallen i Formel 1-racen.
I Ungerns Grand Prix på Hungaroring utanför Budapest blev Red Bull Renaultföraren Daniel Ricciardo trea och hans stallkamrat Max Verstappen femma.

Dramatiken började redan efter kvalet. Hade Nico Rosberg kört för fort i racet under dubbla gula flaggor?
Lewis Hamilton sa i på presskonferensen att han ville ha en förklaring av domarna vad som gäller.
– De måste komma med en lösning, kräver han.
– En gul flagga betyder att man skall köra långsammare. Dubbla gula flaggor betyder att man skall vara beredd på att omedelbart stanna. Nico körde lika fort genom apexen som jag gjorde ett varv tidigare. Om en bil hade stått på tvären på banan eller några funktionärer var ute hade det blivit svårt för honom att få stopp på bilen.
– Att han inte fick ett straff för det innebär att vi sänder fel signal till de som kör i lägre klasser. Att det nu är möjligt att bara förlora 1/10 när det är dubbla gula flaggor, som är en av de mest farliga situationer som vi kan ha.
– De måste reda ut detta för tidigare var det meningen att man skulle förlora 2/10 med en flagga och en halv sekund med två. Men inget hände med Nico.
– Så det kan innebära att i nästa lopp kör vi om pole position och vi ser dubbla flaggor och vi vet att vi behöver bara lyfta lite och tappa 1/10 och att det är ok.

Nico blev lätt irriterad när frågan togs upp på presskonferensen efter loppet.
– Tack för att du tog upp det. Kan jag få svara, frågade han vänd till sin stallkamrat och klappade honom på ryggen.
– Vad man måste göra när det är dubbla flaggor är att markant sänka sin fart och vara säker på att allt är under kontroll.
– Min hastighet i den kurvan var 20 km/h långsammare. Jag lyfte av 30 meter innan bromspunkten och ”rullade” bara in tills jag kom till apexen. Där kunde jag tack vare den lägre hastigheten köra en snävare linje och accelerera ut.
– Jag sänkte utan tvekan min hastighet och det visade också all data så av den anledningen gav mig domarna inget straff.

Tillbaka till loppet.
– Jag kan inte vara annat än nöjd, säger australiensaren som också är känd för sitt breda leende.
– Jag försöke hårt i starten och tog mig förbi Nico Rosberg redan innan första kurvan och trodde faktiskt att jag ledde men Lewis Hamilton kunde köra förbi och sedan kom också Nico. Eftersom det är så svårt att köra om på den här banan blev det bronsplatsen.

De sista varven jagades Daniel ivrigt av Sebastian Vettel men Ferrariföraren hade inte en chans. Det fanns tillräckligt med hästkrafter i den franska motorn för att hålla tysken bakom.
– Mina däck började ta slut så jag var tacksam för att loppet tog slut.
– I början av säsongen var vi bra fredag och lördag men inte på söndagen. På sista tiden har det ändrats av någon anledning och nu är vi med igen.

Max Verstappen var inte lika nöjd. Inte för att bil eller motor var dåliga. Anledningen var att när han kom ut efter däcksbytet hamnade han bakom de bägge Ferraribilarna.
– Och därmed var mitt lopp i praktiken över. Jag slet ut däcken när jag försökte köra upp mig

Teamchefen Christian Horner förklarar vad som hände.
– Det var omöjligt att täcka Sebastian Vettel med bägge bilarna så vi gjorde det med den av våra bilar som låg först och det var Daniel. Och det betydde tyvärr att Max blev den som fick lida. I slutet blev det alltså Daniel mot Sebastian och Max mot Kimi Räikkönen och vi vann bägge duellerna.

Renaults egen förare Jolyon var ack så nära att få sin och teamets första poäng i år.
Engelsmannen låg 10:a när bakvagnen släppte och han gled av. Jolyon kunde snabbt komma ut på banan igen men poängen var tyvärr borta. Till slut blev det en 12:e plats.
Kevin Magnussen blev 15:e.
– Bilen kändes mycket bättre den här helgen, men tyvärr gjorde jag en dålig start och förlorade ett par platser säger dansken.

Palmer var inte på bästa humör efter loppet.
– Jag retar mig på avåkningen för den poängen kändes säker. Bilen var bra och det var jag också.
– I kurva nr 4 körde jag in som vanligt men av någon underlig anledning släppte bakvagnen. Måste tillsammans med mina ingenjörer kolla all data för att försöka ta reda på vad som egentligen hände. Och om det är något vi kan göra så att det inte upprepas.
– Det känns som om vi tagit ett stort steg framåt

Lewis Hamilton vann loppet före stallkamraten Nico Rosberg vilket innebär att engelsmannen nu har tagit över ledningen i VM-tabellen från Nico. 192 poäng mot 186.

De sista varven jagade Kimi Räikkönen Max. Som vanligt sa Iceman vad han tyckte i radion. Iceman var på väg om när den holländska tonåringen först drog över till vänster och sedan till höger och resultatet blev att finländaren körde på honom bakifrån och ett par delar virvlade genom luften.

Maxs chef Christian Horner försvarar sin förare.
– När man kollar ser man att Kimi har bestämt sig för att köra på yttern och ingen annanstans. Så för mig var duellen helt klar. Max placerade sin bil helt rätt för det får han när han ligger före. Då måste den andre se hur han kan komma om.
– Vi har sett att Nico Rosberg och Lewis Hamilton har gjort värre saker.
Horner får medhåll av Helmut Marko, som är Red Bull Renults motorsportchef.
– Max gjorde inget fel. På det ställe där Kimi körde på honom bytte ha inte linje. Kimi hade däck som var mycket bättre och därmed snabbare. Då måste han försöka hitta ett sätt att köra om. Dessutom körde han utanför banan två eller tre gånger.
– Jag tycker det var en härlig duell.
Kimi hade självklart en helt annan uppfattning.
– Det är inte jag som skall bestämma om det var rätt eller inte. Men andra har blivit bestraffad för mycket mindre.
– Jag är besviken för att jag inte kom om. Bilen var bra och snabb men det är inte det lättaste att köra om på den här banan.
Och Max?
– Skoj att man åtminstone hör Kimi prata i radion, försökte holländaren skämta bort det hela.
– Jag har inga problem och anser att det hela gick rätt till. Jag bytte en gång så det skulle verkligen vara konstigt om jag får ett straff.

Krocken?
– Jag såg att han kom och att han var mycket optimistisk där han försökte. Jag drog ner på innern. Kimi var tvungen att bromsa och blockerade hjulen och körde på mig. Sådant händer för vi kör alltid maximalt.
– Glöm inte att det handlar inte bara om Kimi och mig utan också om Red Bull mot Ferrari.
Visserligen var det Nico Rosberg som vann den intera kampen om pole position men förlorade det viktigaste.
Engelsmannen vann dragracet ner mot första kurvan och därmed var loppet egentligen redan avgjort. Det är nämligen mycket svårt att köra om på den kurviga banan.

För svensken Marcus Ericsson blev det en helg som inte kommer att toppa hans lista över sina bästa lopp. En helt onödig krasch på kvalet. Mekanikerna gjorde ett mycket bra arbete och fick ihop en ”ny” bil till tävlingen. Men startar man från depån har man absolut inget med kampen om en poängplats att göra.

Lewis och Nico.
Det handlar inte bara om vem som skall bli världsmästare utan minst lika mycket vem som skall vara ”chefen” av de två. Så det är lika mycket en kamp på banan som en psykologisk ”krigsföring” i depån mellan två barndoms-vänner som nu är bittra rivaler. Att säga att det är ovänner är ingen överdrift.
I England fick Nico Rosberg, som förste förare, ett tidsstraff för att hans ingenjör hade sagt hur han skulle köra. I Ungern fick Jenson Button ett straff av samma anledning. Men det blev hårdare. Att köra genom depån. Engelsmannens problem var hydraliken.
– Det finns vissa saker som man inte får tala om för föraren för han måste själv köra. Men med en så komplicerad bil kan man inte som förare ensam fixa allt.
– Jag kunde trycka bromsen i botten och det är ingen trevlig känsla för en förare. För mig handlar det om säkerheten och då skall enligt min uppfattning inte bli straffad. Det hade ju kunnat ske en olycka.
Ett par dagar eftet loppet har den s.k. Stragety Group ett möte och det kanske viktigaste samtalsämnet enligt Niki Lauda är att teamen vill att Fia skall ändra reglerna för vad en raceingenjör får säga till sin förare.
På Silverstone fick Nico Rosberg, som första offer, ett tidsstraff på 10 sekunder. I Ungern fick Jenson Button som straff att köra genom depån.

Lauda och några andra stallchefer vill lätta upp reglerna för tv åskådarnas skull. Men man vill inte att allt skall bli tillåtet.
– Coaching t.ex. är fullkomligt idiotiskt, säger Lauda. Med det menar den trefaldige mästaren vilken linje föraren skall ta eller bromspunkter.
– Föraren måste själv veta hur han skall köra. Men problem eller något som gått sönder som man kan upphäva genom att ändra ett software program måste och skall man kunna tillåta. Fansen har ju ingen fördel om någon trycker på fel knapp och bilen börjar plöstligt köra baklänges.
– Vi vill att alla skall kämpa mot varandra.
Lauda tror att det blir mycket mer transparens för tittarna, för om en förare helt plötsligt kör långsamt kan tittarna följa med vad som händer och sägs mellan föraren och ingenjören.
Innan Ungerns Grand Prix skärpte FIA reglerna. Nu får ingenjören bara tala om ett problem som kan medföra att föraren tvingas bryta eller kräver att han kommer in i depån och ett fel får bara diskuteras och lösas när föraren kör i depån och det tycker Lauda är helt fel.
– Den regeln kom man snabbt fram till när man förstod att det kanske bara skulle kosta 10 sekunder i tidsstraff om man bröt mot reglerna.
Lauda har alltid varit en man som säger vad han tänker och det har inte ändrats.

Nästa lopp är Tysklands Grand Prix på Hockenheim den 31/7.

RESULTAT
1) L. Hamilton, Mercedes, 1,40,30,115
2) N. Rosberg, Mercedes, +1,977 sek
3) D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, +27,539
4) S. Vettel, Ferrari, + 28,213
5) M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, +48,659
6) K. Räikkönen, Ferrari, +49,044
7) F. Alonso, McLaren, +1 varv
8) C. Sainz, Toro Rosso, +1
9) V. Bottas, Williams, +1
10) N. Hulkenberg, Force India, +1
11) S.Perez, Force India, +1
12) J. PALMER, RENAULT, +1
13) E. Gutierrez, Haas, +1
14) R. Grosjean, Haas, +1
15) K. MAGNUSSEN, RENAULT, +1
16) D. Kvyat, Toro Rosso, +1
17) F. Nasr, Sauber, +1
18) F. Massa, Williams, +2
19) P. Wehrlein, Manor, +2
20) M. Ericsson, Sauber, +2
21) R. Haryanto, Manor, +2

BRUTIT
Varv 60 J. Button, McLaren, hydralik

SNABBASTE VARV
K. Räikkönen, Ferrari, 1,23,086 189,822 km/tim

POLE POSITION
N. Rosberg, Mercedes, 1,19,965 197,231 km/tim

FÖRAR-VM
1) L. Hamilton, 192 poäng
2) N. Rosbeerg, 186
3) D. RICCIARDO, 115
4) K. Räikkönen, 114
5) S. Vettel, 110
6) M. VERSTAPPEN, 100
7) V. Bottas, 56
8) S. Perez, 47
9) F. Massa, 38
10) C. Sainz, 30
11) R. Grosjean, 28
12) N. Hulkenberg, 27
13) F. Alonso, 24
14) D. Kvyat, 23
15) J. Button, 13
16) K. MAGNUSSEN, 6
17) P. Wehrlein, 1
18) S. Vandoorne, 1
19) E. Gutierrez, 0
20) J. PALMER, 0
21) M. Ericsson, 0
22) F. Nasr, 0
23) R. Haryanto, 0

KONSTRUKTÖRS-VM
1) Mercedes, 378 poäng
2) Ferrari, 224
3) RED BULL, RENAULT, 223
4) Williams, 94
5) Force India, 74
6) Toro Rosso, 45
7) McLaren, 38
8) Haas, 28
9) RENAULT, 6
10) Manor, 1
11) Sauber, 0