Rapport från Storbritanniens GP | + Renault Motorsport Sverige

F1-förare som kör med Renaultmotorn fortsätter att komma på pallen och ta poängplatser. Max Verstappen, Red Bull Renault, blev trea i Storbritanniens Grand Prix på det gamla flygfältet Silverstone. Stallkamraten Daniel Ricciardo kom på fjärde plats och klev upp en plats till fjärde i VM-tabellen. Lewis Hamilton, Mercedes, vann.

– I början av racet var det svårt att se, eftersom bilen framför hade en massa spray efter sig. Speciellt i första delen av banan, säger Max Verstappen.

Max gjorde en tuff omkörning av Nico Rosberg. Att köra om en Mercedes på yttern när det är torrt underlag är inte dåligt. Tonåringen från Holland visade än en gång vilken stor talang han är. Betydligt bättre än pappa Jos. Jos Verstappen körde 107 lopp mellan 1994 och 2003 men blev som bäst bara trea, två gånger. Junior har efter bara drygt en säsong redan vunnit ett lopp (Spaniens GP) och kommit tvåa och trea en gång.

– Jag kunde ganska enkelt köra om Nico och sedan tog jag in på Lewis. Att dra förbi på yttern var skoj. Nico tog innern så jag tänkte, ok jag försöker på yttern. Jag hade bra grepp så det gick bra och det fanns en tillräckligt stor avåkningszon om det hade gått snett.

Men han var inte lika nöjd med däckbytet där han kom in ett varv för sent.

För teamkompisen Daniel Ricciardo var det inte fjärdeplatsen han var mest nöjd med, utan att man slog Ferrari.
– Det var viktigt för teamet när det gäller konstruktörs-VM, sa Daniel.
– Men för mig var det ett ensamt lopp och om jag skall vara helt ärlig lite långtråkigt. Jag förlorade mycket bakom den virtuella säkerhetsbilen och det var ren otur. Det hände vid absolut fel tillfälle, för jag tappade mer än 10 sekunder till ledaren.

För de bägge Renaultförarna Kevin Magnussen och Jolyon Palmer gick det inte lika bra. Danske Kevin blev klassad som 17:e men körde inte alla 52 varven och Palmer tvingades bryta. Bägge hade samma problem och det var växellådan som strulade.
– Under första delen av loppet var det rejält halt och svårigheten var att köra så snabbt som möjligt, men ändå stanna kvar på banan. Tyvärr gick något sönder i växellådan så det fanns ingen annan möjlighet än att bryta, berättar Kevin.
Palmer var besviken.
– Det här var inte det resultat jag ville ha på hemmaplan. När jag kom in för att byta däck och fick grönt ljus att åka ut igen, satt inte höger bakdäck på plats men jag hade startat och var på väg. Jag tappade en minut och fick sedan ett tidsstraff på 10 sekunder för att de släppte iväg mig för tidigt och hade nästan en krock i depån.

Det ösregnade 20 minuter innan starten och var floder av vatten och stora pölar på banan. Risken för vattenplaning var stor. Säkerhetsbilen skickades ut i ganska många varv, innan det blev en flygande start. De första varven var lugna. De breda bakdäcken på bilarna sprutade upp en kaskad av vatten, som gjorde det hopplöst att attackera. Risken var för stor att halka av. Eller krocka.

Innan loppet sa tävingsledaren Charlie Whiting att fristen med radiosamtal var över och att man nu skulle slå till om någon bröt mot denna regel. Man har länge misstänkt att i de oskyldiga kommentarer som en raceingenjör gett sin förare innehöll kodade meddelande och det vill man sätta stopp för.
På det 47:e av de 51 varven kom det ett samtal som fick konsekvenser för Nico Rosberg.
– Problem med växellådan, sa plötsligt Nico.
– Driver default 101. Chassie default 0-1, chassie default 0-1. Undvik sjuans växel, Nico, undvik sjuans växel, svarade hans raceingenjör.
– Vad betyder det? Måste jag växla förbi den, undrade Nico.
– Ja det är rätt. Du måste växla förbi den.
Och det är den sista meningen som domarna diskuterade. Var det förarhjälp eller ej? Svaret blev ja och Nico fick 10 sekunders tillägg och andraplatsen blev istället en tredje. För att hoppa över en växel klickar föraren två gånger på vipparmen som sitter på ratten.

Christian Horner, som är Max Verstappens chef, hade natuligtvis inte ha något emot att holländaren fick ta över andraplatsen.
– Frågan är dock hur vi tänker. Vad hade hänt om de inte hade gett Nico Rosberg en anvisning? I ett par varv var Nico långsam och Max Vestappen kom ifatt, men efter samtalet var Nico snabb igen.
– Det verkar inte helt ok.
– En sak är helt klar. Regeln är urbota dum.
De tre domarna var Tim Mayer, USA, Nish Shetty, Singapore och Dennis Carter, England. Som förarexpert hade man Nigel Mansell.

Marcus Ericsson kom inte många varv innan han parkerade i depån. Motorn krånglade. Utan överdrift skulle man dock kunna kalla honom för helgens turgubbe. Han kraschade på träningen på lördagen och kroppen fick ta emot en smäll som uppmättes till 7,5 g, alltså 7,5 gånger den egna kroppsvikten. Ok, Marcus är ingen tungviktare, snarare i flugviktsklassen, men det känns i alla fall. Enda minnet blev en litet blåmärke på höger axel. Ratten hamnade snett och det första intrycket av oss som såg det var att han slagit i knäet så hårt att ratten lossnade. Anledningen var en helt annan. När han kraschade mot räcket hade han haft ett finger på den knapp som lösgör ratten. Så enkelt var det.

Att Lewis Hamilton och Nico Rosberg inte är goda vänner är helt klart. Det spelar ingen roll hur många dåliga förklaringar eller pressmeddelande Mercedes skickar ut. Bland annat skickades ett PM ut efter en TV-intervju med Niki Lauda som uttalat sig om att Lewis Hamilton inte talat sanning när han sa att han och Nico hade träffats vid poolen i ett hus där de bägge bor i Monaco och pratat ut om sina problem. Mercedes dementerade direkt i ett PM men allt fanns inspelat på band och Servus TV har aldrig fått så många klick för alla ville höra om detta. Bevisen har varit många. På Silverstone blev det kristallklart igen. I rummet bakom prispallen skakade de snabbt hand men pratade inte med varandra. Lewis vände antingen ryggen mot Nico eller pratade med Verstappen.

Publiken i Silverstone fick se en kavalkad av avåkningar. Förare som var lite för optimistiska i kurvorna och gled av.
– Jag också, erkänner Max Verstappen.

Nästa lopp är Ungerns GP i Budapest den 24/7.

RESULTAT
1) L. Hamilton, Mercedes, 1,34,55,831
2) M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, +8,250 sek
3) N. Rosberg, Mercedes, +16,911
4) D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, + 26,211
5) K. Räikkönen, Ferrari, +69,743
6) S. Perez, Force India, +76,941
7) N. Hulkenberg, Force India, +77,712
8) C. Sainz, Toro Rosso, +85,858
9) S. Vettel, Ferrari, +91,644
10) D. Kvyat, Toro Rosso, +92,600
11) F. Massa,Williams, +1 varv
12) J. Button, McLaren, +1
13) F Alonso, McLaren, +1
14) V. Bottas, Williams, +1
15) N. Nasr, Sauber, +1
16) E. Gutierrez Haas, +1
17) K. MAGNUSSEN, RENAULT, ej i mål

BRUTIT
Varv 37 J. PALMER, RENAULT, växellåda
24 R. Haryanto, Manor, av
17 R. Grosjean, Haas, motor
11 M. Ericsson, Sauber, motor elektriskt fe
6 P. Wehrlein, Manor, av

SNABBASTE VARV
N. Rosberg, Mercedes, 1,35,548 221,957 km/tim

POLE POSITION
L. Hamilton, Mercedes, 1,29,287 237,521 km/tim

FÖRAR VM
1) N. Rosberg, 168 poäng
2) L. Hamilton, 167
3) K. Räikkönen, 106
4) D. RICCIARDO, 100
5) S. Vettel, 98
6) M. VERSTAPPEN, 90
7) V. Bottas, 54
8) S. Perez, 47
9) F. Massa, 38
10) R. Grosjean, 28
11) N. Hulkenberg, 26
12) C. Sainz, 26
13) D. Kvyat, 23
14) F. Alonso, 18
15) J. Button, 13
16) K. MAGNUSSEN, 6
17) P. Wehrlein, 1
18) S. Vandoorne, 1
19) E. Gutierrez, 0
20) J. PALMER, 0
21) M. Ericsson, 0
22) F. Nasr, 0
23)R. Haryanto, 0

KONSTRUKTÖRS VM
1) Mercedes, 335 poäng
2) Ferrari, 204
3) RED BULL, RENAULT, 198
4) Williams, 92
5) Force India, 73
6) Toro Rosso, 41
7) McLaren, 32
8) Haas, 28
9) RENAULT, 6
10) Manor, 1
11) Sauber, 0