Rapport från Spaniens GP | + Renault Motorsport Sverige

Regerande världsmästaren Sebastian Vettel, Red Bull Renault, gjorde den största bedriften i Spaniens GP. I kvalet hade han stannat ute på banan och fick bara den 10:e tiden. Teamet tvingades sen att byta växellåda vilket betyder fem platser ner på gridden.

På uppvärmningsvarvet meddelade han sina ingenjörer att något i framvagnen inte kändes bra och att det kanske skulle kunna påverka styrningen. Kanske var det inbillning? Den fyrfaldige mästaren körde nämligen sedan upp sig till en fjärde plats under de 66 varven och sin vana trogen klockades han också för loppets snabbaste varv. Red Bull Renault var också det team som gjorde det snabbaste däcksbytet.

20140511170225-4c15c4d4

Tysken visade upp en mästerlig körning och efteråt sa han att han inte kunde fått ut mer ur bilen.
– Inte en av mina bästa starter och jag tappade en plats. Som tur var kunde jag ta tillbaka den i slutet av första varvet.

Tack vare att man hade sparat däck från kvalet hade Sebastian en fördel som gjorde att han kunde avancera genom fältet.
– Jag njöt av loppet även om det bara blev en fjärde plats.

20140510162134-30b84d11

Daniel Ricciardo har överträffat allas förväntningar och har ett konstant leende på läpparna.
– Det stämmer. Men när jag blir omkörd ser jag ut som ett vandrande åskväder.

I Spanien hände det bara en gång och det var när finländaren Valtteri Bottas, Williams, tog sig förbi under ett däcksbyte.
– Det var verkligen skönt att stå på pallen igen. Och att den här gången få behålla pokalen.
I Melbourne blev han också trea men diskades på grund av att bränsleinsprutningen var för hög under loppet.
– Den här gången kan ingen ta pokalen ifrån mig.

Marcus Ericsson var 20:e man i mål. Caterham Renault är mycket missnöjda med hur säsongen startat och sparkade under helgen den tekniska chefen Mark Smith och ersatte honom med en trio som nu tar över arbetet. De kommer att satsa stenhårt för att förbättra bilen och ge Marcus den chans som han förtjänar.
– Jag är nöjd med starten men sedan blev jag påkörd av Pastor Maldonado och tappade några platser som jag aldrig kunde ta tillbaka.
– Bilen var lite underlig. Understyrt i snabba kurvor och tvärtom i de långsamma, så jag kunde aldrig köra max någonstans.

Renault har lovat att till nästa lopp, som körs i Monaco om två veckor, kommer man att ge Marcus ett par uppgraderingar.

Lotus har också haft en trög start på säsongen men nu verkar det som att det har vänt. Romain Grosjean blev åtta och fick därmed sina första poäng för året.
– Det var ett av de tuffaste lopp jag kört, säger fransmannen. Jag gjorde allt jag kunde och det var skönt att det blev en belöning för alla de som arbetat så hårt, både i Frankrike och England.

De sista varven blev en tuff duell mellan de två Mercedes-förarna Lewis Hamilton och Nico Rosberg. Engelsmannen korsade linjen 0,6 sekunder före sin stallkamrat.

Teamen stannar nu kvar i Barcelona för att testa två dagar och det kanske mest intressanta är att man skall se om det finns ett sätt att öka ljudet från motorerna. Kritiken har varit ganska kraftig. Många anser att motorerna är alldeles för tysta och man vill ha mer vrål. Vad man skall prova är om man på något sätt kan bygga om avgassystemet. Ett vilt rykte säger också att man skall prova en ”högtalare”.

Resultat
1. Lewis Hamilton, Mercedes, 1,41,05,155
2. Nico Rosberg, Mercedes,+0,636 sek
3. Daniel Ricciardo, Red Bull Renault, +49,014
4. Sebastian Vettel, Red Bull Renault, +76,702
5. Valtteri Bottas, Williams, +79,293
6. Fernando Alonso, Ferrari, +87,743
7. Kimi Räikkönen, Ferrari, + 1 varv
8. Romain Grosjean, Lotus Renault, +1 varv
9. Sergio Perez, Force India, +1 varv
10. Nico Hulkenberg, Force India, +1 varv
11. Jenson Button, McLaren, +1 varv
12. Kevin Magnussen, McLaren, +1 varv
13. Felipe Massa, Williams, +1 varv
14. Daniil Kvyat, Toro Rosso, +1 varv
15. Pastor Maldonado, Lotus Renault, +1 varv
16. Esteban Gutierrez, Sauber, +1 varv
17. Adrian Sutil, Sauber, +1 varv
18. Jules Bianchi, Marussia, +2 varv
19. Mac Chilton, Marussia, +2 varv
20. Marcus Ericsson, Caterham Renault, +2 varv

Bröt
K. Kobayashi, Caterham Renault varv 34
J. Vergne, Toro Rosso Renault, varv 24

Snabbaste Varv
S. Vettel, Red Bull Renault, 1,28,918 (188,465 km/tim)

Förar-VM
1. Lewis Hamilton, 100 poäng
2. Nico Rosberg, 97
3. Fernando Alonso, 49
4. Sebastian Vettel, 45
5. Daniel Ricciardo, 39
6. Nico Hulkenberg, 37
7. Valtteri Bottas, 34
8. Jenson Button, 23
9. Kevin Magnusen, 20
10. Sergio Perez, 20
11. Kimi Räikkönen, 17
12. Felipe Massa, 12
13. Romain Grosjean, 4
14. Jean-Eric Vergne, 4
15. Daniil Kvyat, 4

Konstruktörs-VM
1. Mercedes 197 poäng
2. Red Bull, 84
3. Ferrari, 66
4. Forde India, 57
5. Williams, 46
6. McLaren, 43
7. Toro Rosso, 8
8. Lotus, 4
9. Sauber, 0
10. Marussia, 0
11. Caterham, 0