Rapport från Spaniens GP | + Renault Motorsport Sverige

Även om Renault inte vann Spaniens Grand Prix så var fransmännen mycket stolta. Deras motor satt i aktern på den Red Bull som Max Verstappen körde och vann loppet med. Chansen var stor att teamets andreförare Daniel Ricciardo skulle bli trea men däcket revs av fälgen och det blev en fjärde plats istället. Holländaren Max Verstappen avlöste därmed Sebastian Vettel och är nu den yngste föraren sedan VM infördes 1950 som vunnit ett Grand Prix. Renaults fabriksteams förare Joylon Palmer kom på 13:e plats och Kevin Magnussen på 14:e. Det här var säsongens femte lopp och alla race har varit lika spännande och dramatiska med massor av omkörningar. Svensken Marcus Ericsson gjorde en helt godkänd körning och blev 12:a.

Att inte titta framåt i Formel 1 är samma sak som att stå still. Det är inte länge sedan Renault och Red Bull hade hårda diskussioner. Efter ha vunnit flera titlar tillsammans gick det lite snett när den nya hybrid-motorn infördes och Red Bull-teamet var besviket. Man letade efter en annan drivkälla till den här säsongen men till sist blev det i alla fall Renault-motorn, även om den officiellt kallas för Tag Heuer. Red Bulls motorsport-chef Helmut Marko var en av de ljudligaste kritikerna men nu har både österrikaren och teamchefen Christian Horner vänt och lovordar Renault och dess tekniker. Och nu pratar man om att förlänga kontraktet.

Senast 15 maj ville FIA att motortillverkarna skulle tala om vilka team de skall leverera till nästa år och Renault svarade Red Bull. Och självklart också sitt eget stall. Anledningen är att om ett team till det datumet inte har ett kontrakt eller åtminstone ett erbjudande skulle FIA gripa in och i värsta fall tvinga en tillverkare att förse teamet med en motor. Nästa viktiga datum är 1 juni. Då måste allt vara klart när det gäller vem som kör med vilken motor 2017.

Kvalet för Spaniens Grand Prix i Barcelona var ett bra bevis på de framsteg Renault gjort. Daniel Ricciardo kvalade in som trea och hans nya stallkamrat Max Verstappen på platsen bakom.
– Trots att vi inte alltid var överens har vi aldrig vänt Red Bull ryggen, säger Renault sportchef Cyril Abiteboul.
– Vi vet vad Red Bull förväntar sig.

Vad som också lär diskuteras är att juniorteamet kanske återvänder till Renault efter en säsong med en Ferrari-motor årgång 2015. Så testet med en uppdaterad motor som körs i Barcelona den här veckan kan bli mycket viktig för bägge teamen. En faktor som spelar en stor roll är att reglerna för motorn är mer eller mindre frusna, så det är inte mycket som ändras till nästa säsong. Alla förbättringar den här säsongen är också bra för 2017.

Helmut Marko är smått övertygad om att med den nya motorn, som ger 30-35 hästkrafter mer och som kommer till Kanada Grand Prix, kommer ge Daniel Ricciardo en bra möjlighet att vara med och köra om en plats på pallen. Största chansen tror den gamla racerföraren att australiensaren har på banor som Ungern och Singapore där det inte finns en lång raksträcka.
– Jag är överraskad hur stark motorn är så tidigt på säsongen, säger Daniel.
– Vi hade inte räknat med en förbättring jämfört med förra året förrän till Kanada. Så hittills har allt bara varit positivt.

För Renaults eget team har man också planerat mer som skall testas. Ett helt nytt aerodynamiskt paket, ny hjulupphängning och kylare.

Säsongen 2016 hade inte kunnat börja bättre. Och nästa lopp är Monacos Grand Prix den 29 maj. Ett lopp som alla förare vill vinna minst en gång. Ett lopp där inte alltid antalet hästkrafter spelar den största rollen utan förarens skicklighet. Och regnar det kan vad som helst hända.

RESULTAT
1) M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, 1,41,40,017
2) K. Räikkönen, Ferrari, +0,616 sek
3)S. Vettel, Ferrari, +5,581
4) D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, 43,950
5) V. Bottas, Williams, +45,271
6) C. Sainz, Toro Rosso, +61,395
7) S. Perez, Force India, +79,358
8) F. Massa, Williams, +80,707
9) J. Button, McLaren, +1 varv
10) D. Kvyat, Toro Rosso, +1
11) E. Gutierrez, Haas, +1
12) M. Ericsson, Sauber, +1
13) J. PALMER, RENAULT, +1
14) K. MAGNUSSEN, RENAULT, +1
15) F. Nasr, Sauber, +1
16) P. Wehrlein, Manor, +1
17) R. Haryanto, Manor, +1

BRUTIT
Varv 56 R. Grosjean, Haas
Varv 45 F. Alonso, McLaren, motor
Varv 20 N. Hulkenberg Force India,
Varv 0 L. Hamilton, Mercedes, krasch
0 N. Rosberg, Mercedes krasch

POLE POSITION
L. Hamilton, Mercedes, 1,22,00 204,365 km/tim

SNABBASTE VARV
D. Kvyat, Toro Rosso, 1,26,948 192,735 km/tim

VM FÖRARE
1) N. Rosberg, 100 poäng
2) K. Räikkönen, 61
3) L. Hamilton, 57
4) S. Vettel, 48
5) D. RICCIARDO, 48
6) M. VERSTAPPEN, 38
7) F. Massa, 36
8) V. Bottas, 29
9) D. Kvyat, 22
10) R. Grosjean, 22
11) C. Sainz, 12
12) F. Alonso, 8
13) S. Perez, 8
14) K. MAGNUSSEN, 6
15) N. Hulkenberg, 6
16) J. Button, 1
17) S. Vandoome, 1
18) J. PALMER, 0
19) E. Gutierrez, 0
20) M. Ericsson, 0
21) P. Wehrlein, 0
22) F. Nasr,0
23) R. Haryanto, 0

KONSTRUKTÖRS-VM
1) Mercedes, 157 poäng
2) Ferrari, 109
3) RED BULL, RENAULT, 94
4) Williams, 65
5) Toro Rosso, 26
6) Haas, 22
7) Force India, 14
8) McLaren, 12
9) RENAULT, 6
10) Sauber, 0
11) Manor, 0