Rapport från Kinas GP | + Renault Motorsport Sverige

Daniel Ricciardo, Red Bull Renault, gjorde en mycket bra uppkörning i Kinas Formel 1-lopp. Australiensaren, som kvalat in som sjua, missade i starten och halkade ner till 17:e plats. Men efter 56 varv på Shanghai International Circuit körde han i mål som nia. Det kunde ha blivit ett par bättre placeringar men Ricciardo hade oturen att fastna bakom en klunga.

Formel 1-säsongen har inte börjat så bra som Renault och de två teamen Red Bull och Toro Rosso hade räknat med. I stridens hetta efter de två första loppen utväxlades några hårda ord men nu har man haft några möten mellan Red Bulls teamchef Christian Horner och Cyril Abiteboul från Renault och luften är rensad.
– Ok, det var inget bra lopp för oss. Men nu gäller det för oss bägge att förstå varför och lösa problemen så snabbt som möjligt, säger Horner.

Det är dock lite bråttom. Nästa lopp körs redan 19 april och Renault kommer att testa i simulatorn innan dess.
– Vi har haft så stora framgångar och vunnit många VM-titlar för både förare och konstruktörer så nu gäller det att hålla ihop när det går lite trögt, säger Abiteboul.
– Vi har inga problem med Red Bull men förstår att de är frustrerade. Men det är vi också. Och vi tar oss på skulden att det inte gick så bra i Kina.
– Vi fick problem som absolut inte hade räknat med. De delar som gick sönder har samma specifikation som de som testats massor av kilometer både på bana och i simulatorn. Så vi måste så snabbt som möjligt ta reda på vad som hände och varför, fortsätter han.

Renault har sin plan klar. Först och främst måste motorn få mer hästkrafter och med de ändringar som man får göra under säsongen räknar Abiteboul med att om inte komma ifatt Mercedes åtminstone ligga hack i häl och köra förbi Ferrari.
– Ju svårare det blir dessto större blir vår motivation.

Den senaste tiden har ett rykte spritts att Renault kanske hoppar av F1. Läget är tvärtom. Man är istället intresserad av att köpa ett team. Frågan är bara vilket. En kandidat är Red Bulls juniorteam Toro Rosso. Men det är frågan om priset. Renaults VD Carlos Ghosn vill inte betala för mycket. Hans princip har alltid varit att det måste löna sig att vara med i Formel 1. En anledning till att man vill ha ett fabriksteam igen är att man vill få ut namnet Renault bättre. Man var inte helt nöjd med hur man presenterades tillsammans med Red Bull när man vann fyra VM-titlar i rad mellan 2010-2013.
Den tekniska chefen Bob Bell har fått i uppdrag att presentera ett förslag så snabbt som möjligt. Engelsmannen lär ha ytterligare tre andra förslag. Lotus, Force India och Sauber. Där finns den svenska föraren Marcus Ericsson. Högst upp på inköpslistan lär Force India stå. Enligt uppgift kommer Renault att bestämma sig till Monacos GP i slutet av maj.

RESULTAT KINA GP
1) L. Hamilton, Mercedes, 1,39,42,008
2) N. Rosberg, Mercedes, +0,714 sek
3) S. Vettel, Ferrari, +2,988
4) K. Räikkönen, Ferrari, +3,835
5) F. Massa, Williams, +8,544
6) V. Bottas, Williams, +9,885
7) R. Grosjean, Lotus, +19,008
8) F. Nasr, Sauber, +22,625
9) D. Ricciardo, RED BULL RENAULT, +32,117
10) M. Ericsson, Sauber, +1 varv
11) S. Perez, Force India, +1
12) F. Alonso, McLaren, +1
13) C. Sainz, TORO ROSSO RENAULT
14) J. Button, McLaren, +1
15) W. Stevens, Manor Marussia, +2
16) R. Merhl, Manor Marussia, +2
17) M. Verstappen, TORO ROSSO RENAULT

BRUTIT
P. Maldonado, Lotus
D. Kvyat, RED BULL RENAULT
N. Hulkenberg, Force India

SNABBASTE VARV
L. Hamilton, Mercedes, 1,42,208 (191,996 km/tim)

POLE
L. Hamilton, Mercedes, 1,35,782 (204,877 km/tim)

VM FÖRARE
1) L. Hamilton, 68 poäng
2) S. Vettel, 55
3) N. Rosberg, 51
4) F. Massa, 30
5) K. Räikkönen, 24
6) V. Bottas, 18
7) F. Nasr, 14
8) D. RICCIARDO, 11
9) R. Grosjean, 6
10) N. Hulkenberg, 6
11) M. VERSTAPPEN, 6
12) C. SAINZ, 6
13) M. Ericsson, 5
14) D. KVYAT, 2
15) S. Perez, 1
16) J. Button, 0
17) F. Alonso, 0
18) R. Merhi, 0
19) W. Stevens, 0
20) P. Maldonado, 0

VM KONSTRUKTÖRER
1) Mercedes, 119 poäng
2) Ferrari, 79
3) Williams, 48
4) Sauber, 19
5) RED BULL RENAULT, 13
6) TORO ROSSO RENAULT, 12
7) Force India, 7
8) Lotus, 6
9) McLaren, 0
10) Manor, 0