Rapport från Kinas GP | + Renault Motorsport Sverige

Daniil Kvyat, Red Bull Renault, blev trea i Kinas GP som kördes i Shanghai. Hans stallkamrat Daniel Ricciardo blev fyra. Loppet vanns av Nico Rosberg före Sebastian Vettel.

Vettel och Kvyat hade en ganska häftig diskussion om vem som orsakade krocken i första kurvan.
Ryssen körde om Vettel på insidan. Han blev överraskad och körde på sin stallkamrat Kimi Räikkönen.
– Ett riktigt roligt lopp, tyckte Daniil.
– Och det känns ännu bättre med ett sådant bra resultat som vi inte räknat med på den här banan. Chassi och motorn är bra och med den uppdatering som kommer blir vi nog ännu bättre.

Daniel Ricciardo lovade att inte svära trots oturen.
Australiensaren slog alla med häpnad när han kvalade in som tvåa. Och vann starten. Men drabbades av otur som antagligen kostade honom en plats på pallen.
– Ett par bilar krockade bakom mig i första kurvan och på andra varvet såg jag att det låg lite små vrakdelar överallt.
De mesta var karbonbitar och de kan vara skarpa som en kniv.
– Men det såg inte ut att vara några större delar som jag körde över så jag blev totalt överraskad när bilen började glida till en sida. På rakan märkte jag att det var en punktering och däcket smulades sönder.
Säkerhetsbilen kom ut och det var vid helt fel tidpunkt för australiensaren.
– Det blev som ett hårt dubbelslag i magen eftersom jag halkade långt efter.
– Men andra delen var nog det bästa lopp som jag någonsin kört. Hela vårt paket är verkligen lovande och vi har visat vår styrka i alla tre loppen. Och det trodde vi inte när säsongen började.
– Och vilken härlig känsla att slå en Ferrari.

Tre lopp är nu körda och inget av dem har varit långtråkigt. Tvärtom.
I snitt mer än 60 omkörningar i de två första loppen. I mittfältet har det blivit riktigt trångt. Krascher och avåkningar. Renaults motorexperter har hittar många hästkrafter under vintern och till och med Red Bull-cheferna är mer än nöjda med framstegen. Och mer kommer. Till Kanadas GP kommer en uppdatering som kanske skall ge så mycket som ytterligare 35 hästkrafter.

Kvyat såg en lucka och dök ner och utan att ens snudda vid Ferrarin. Det är ju precis det som motorsport handlar om. Ta chanser. Ibland går det snett men man har åtminstone försökt. Och ibland blir det helt rätt. Som den här gången. Den fyrfaldige mästaren skrek i radion att det var en självmordsattack, att det kom en torped, en galning och att Daniil aldrig hade klarat kurvan om han inte svängt åt sidan. Sebastian blev överaskad av attacken och reagerade lite för hårt. Luckan var där och tillräckligt stor.

När han skulle köra om Kimi låste finländaren bromsarna vid ingången till den första tvära kurvan och ville köra om på insidan. Men där kom Daniil i full fart samtidigt som Kimi svängde tillbaka på sin linje. Seb drar åt vänster för att inte bli påkörd men torpederar istället Kimi.
Daniils start var bättre. Och det stämmer när han säger att han såg bara en bil. Inte två. Kimi var dold bakom Sebastians. Att det var en riskabel manöver håller han med om och jag håller med honom när han säger att det är en sådan som ger en pallplats som belöning.

När tysken började prata med Daniil i rummet bakom prispallen frågade han vad Seb ville.
– Vad gjorde du i starten, ville Sebastian veta.
– Om jag inte hade dragit till vänster hade vi alla tre åkt av. Du var som en torped som flygande.
–Well, det är racing, blev svaret.
– Ja racing men om jag hade stannat kvar på min linje hade vi alla tre krockat.
– Håll då inte din linje, blir svaret från ryssen.
– Men till vänster fanns en bil till och det var var Kimi.
– Men vi kraschade inte. Vi kom alla tre i mål. Kom igen jag har bara två ögon.
Vettel ger sig inte.
– Jag kan inte förvänta mig att du attackerar som en galning. Den här gången hade du tur men det hade inte Kimi.
Daniil ryckte bara på axlarna.
– Vi står bägge på pallen så var är problemet.
– Du hade lätt kunna köra oss alla av banan. Du skall helt enkelt inte så enkelt köra på andra.
– Men vi krockade aldrig, blev svaret.
– Inte du.
Kvyat försvarade sig och fick medhåll av många.
– Min start var riktigt bra och när man ser en lucka utnyttjar man den. Du koncentrerar dig bara på en bil och inte flera.
– Var det en riskabel manöver? Ja. Där är jag överens med Sebastian. Men med en sådan manöver står du på pallen och det gjorde jag. Skulle göra samma sak igen i nästa lopp så nu vet alla andra vad som väntar dem.
Vettel gick sedan till garaget och studerade videon och fick erkänna att Kvyat inte gjort något fel.

Vad säger Kimi, som startade som trea?
– Att bli påkörd är inte precis det bästa när man har en chans att komma på pallen. Sebastian bad om ursäkt men det ändrar ju inget. Jag vet att han gjorde det inte med flit men något hände och jag fick betala priset.
”Iceman” förlorade inte bara framvingen utan fick också en punktering.

Lewis Hamilton var en pessimist redan innan loppet startade för han hade bokat sitt flyg till 16,30 och räknade allstå inte med att stå på pallen. Han fick rätt men hans uppkörning var nästan perfekt från sista till sjunde plats. .
– Jag försökte köra upp mig men varje gång som jag kom ut efter ett av mina fem stopp fick jag börja om från början.
Det var regerande mästarens sämsta placering sedan Brasilien 2013 där han blev nia.
Mercedes teamchef Toto Wolff har sagt att man måste hålla koll på Ferrari. Helt rätt. Men Scuderia måste nu också kolla bakåt. Där kommer nämligen Red Bull. Förra året hängde de inte med. I år har Daniel Ricciardo och Kvyat inte bara ett helt nytt chassi med alla förändringar när det gäller aerodynamiken utan också en rejält förbättrad motor. Renaults experter har lärt sig av misstagen. Och bästa beskedet att arbetet har lönat sig kom verkligen i Shanghai. Förarna kör nämligen med full gas på 50 procent av varvet. Förra året saknade den franska motorn hästkrafter. De har man hittat så inte undra på att Daniels leende har blivit ännu bredade än vanligt. Trots att punkteringen antagligen kostade honom andraplatsen.

Lika bra gick det inte för Renault.
Kevin Magnussen blev 17:e och Jolyon Palmer 22:a.
– Ganska odramatiskt lopp, tyckte dansken.
– Bra start men sedan hände det inte så mycket. Inga dueller och de som jag kom förbi gjorde jag tack vare vår taktik. Vi visste redan från början att det skulle bli tufft och att vi har mycket att lära så ingen av oss har gripits av panik.
Palmer var inte mycket sämre i starten och drog förbi flera bilar.
– Men tyvärr försämrades balansen och däcken slets mycket snabbare än vi räknat med.

Loppets omkörning gjorde utan tvekan Sebastian Vettel. På den smala gatan på väg in i depån körde han om Nico Hulkenberg, Force India, och Carlos Sainz, Toro Rosso. Han gjorde det innan den vita linjen som markerar att föraren måste sänka hastigheten. De två framför körde långsamt och anledningen var att hos Force India stod Sergio Perez och Hulkenberg ville inte ställa sig i kö. Den som fick ett straff, fem sekunders tillägg, var tysken för att han med avsikt kört för långsamt och skapat en farlig situation.
Nästa lopp är Rysslands GP 1 maj.

RESULTAT
1) N. Rosberg, Mercedes, 1,38,53,891
2) S.Vettel, Ferrari, + 37.776
3) D. KVYAT, RED BULL RENAULT, + 45.936
4) D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, + 52.688
5) K.Raikkonen, Ferrari, + 65.872
6) F.Massa, Williams, + 75.511
7) L. Hamilton, Mercedes, + 78.230
8) M.Verstappen, Toro Rosso, + 79.268
9) C.Sainz, Toro Rosso, + 84.127
10) V. Bottas, Williams, + 86.192
11) S. Perez, Force India, + 94.283
12) F. Alonso, McLaren, + 97.253
13) J. Button, McLaren, + 101.990
14) E. Gutierrez, Haas, +1 varv
15) N. Hulkenberg, Force India, +1
16) M. Ericsson, Sauber, +1
17) K. MAGNUSSEN, RENAULT, +1
18) P. Wehrlein, Manor, +1
19) R. Grosjean, Haas, +1
20) F. Nasr, S. Manor +1
21). R. Haryanto, Manor
22) J. PALMER, RENAULT, +1

SNABBASTE VARV
N. Hulkenberg, Force India, 1,39,824 195,581 km/tim

POLE POSITION
N. Rosberg, Mercedes, 1,35,402 205,693 km/tim

FÖRAR VM
1) N. Rosberg, 75 poäng
2) L. Hamilton, 39
3) D. RICCIARDO, 36
4) S. Vettel. 33
5) K. Räikkönen, 28
6) F. Massa, 22
7) D. KVYAT, 21
8) R. Grosjean, 18
9) M. Verstappen, 13
10) V. Bottas, 7
11) N. Hulkenberg, 6
12) C. Sainz, 4
13) S. Vandoorne, 1
14) K. MAGNUSSEN, 0
15) S. Perez, 0
16) J. PALMER, 0
17) M. Ercisson, 0
18) F. Alonso, 0
19) J. Button, 0
20) P. Wehrlein, 0
21) F. Nasr, 0
22) E. Gutierrez, 0
23) R. Haryanto, 0

KONSTRUKTÖRS VM
1) Mercedes, 114 poäng
2) Ferrari, 61
3) RED BULL, 57
4) Williams, 29
5) Haas, 18
6) Toro Rosso, 17
7) Force India, 6
8) McLaren, 1
9) RENAULT, 0
10) Sauber, 0
11) Manor, 0