Rapport från Kanadas GP | + Renault Motorsport Sverige

Innan starten gick för Kanadas GP fick Red Bull Renaults stallchef Christian Horner frågan om han ville satsa en slant på Sebastian Vettel som vinnare. Svaret blev nej.
Han skulle däremot ha satsat på sin andra förare, Daniel Ricciardo. Australiensaren vann loppet före Nico Rosberg, Mercedes, och stallkamraten och regerande världsmästaren Sebastian Vettel.

Det har varit en ganska trög start på säsongen, men tack vare det hårda arbetet som Renaults ingenjörer lagt för att förbättra motorn inom reglerna kom äntligen årets första seger.

– Verkligen cool. Jag är fortfarande chokad. Skoj att jag kunde vinna mitt första grand prix i ett sådant spännande lopp, sa Daniel långt efter målgång.
– Och att vinna på en bana som vi trodde inte skulle passa vår bil överhuvudtaget. Antagligen den sämsta banan på hela säsongen för oss. Jag hade nästan glömt bort den där härliga känslan när man vinner. Om jag minns rätt så var förra gången i Monaco 2011 i Renault World Series. Och det är en känsla som jag verkligen saknat.
– Jag ledde ju inte hela loppet så jag hade knappast tid att förstå att jag skulle vinna. Så jag behöver ett tag innan jag fattar det här. Egentligen skulle jag flyga tillbaka direkt efter loppet men jag har ingen lust att tillbringa hela natten efter min första seger på ett flygplan.

20140524161917-d48e4af1

Australiensaren har alltid ett leende på läpparna och tycka aldrig vara på dåligt humör.
– Jo när jag blir omkörd. Då blir jag riktigt arg.

Daniel låg bakom Sergio Perez, Force India, och hade lite svårt att komma förbi.
– När jag väl kom om var det bara att gasa så de sista 15.20 varven var riktigt spännande. Med ett par varv kvar kom jag ifatt och kunde utnyttja DRS systemet. Vilken härlig känsla när jag körde om honom. Tänkte bara yes yes.

Men den där riktiga lyckokänslan ville inte infinna sig.
På näst sista varvet kraschade Felipe Massa och Sergio Perez. Bägge bilarna flög med full kraft in i muren.
– Jag var inte säker på att de var oskadda. Jag ville veta hur de mådde innan jag började fira.

Via radion fick han reda på att bägge förarna var helt oskadda.
I mål kramade Sebastian om Daniel. En helt annan bild än förra året. Mark Webber och Seb var inte bästa vänner. Daniel och tysken tycks inte ha några problem med varandra trots att Daniel har bättre resultat.
– Daniel är en trevlig kille. Bara att gratulera. Han körde ett perfekt lopp.

Trots tredje platsen var Sebastian lite kritisk mot sitt team. Han ansåg att det fanns något att göra och bad strategerna på kommandobryggan att kolla.
– De har en mycket bättre överblick än jag. Men de hjälpte mig inte skapa något Så jag kom in istället och tappade en plats till Daniel. I slutet hade jag tur att Perez hade problem med bromsarna.

Sebastian var ögonvittne till kraschen på sista varvet mellan Felipe Massa och Sergio Perez.
– Det var en chock. Jag såg i backspegeln något vitt som kom flygande och körde instinktivt åt sidan och såg Felipe flyga förbi mig. Jag hade stor tur som inte blev träffad och tack och lov blev ingen skadad.

Vad har gjort Daniel till en vinnare i formel 1 efter bara sju lopp?
– Självförtroende. Och det blir bara bättre och bättre och känner mig säkrare och säkrare för jag trivs så otroligt bra i Red Bull Renault teamet.

Daniel är den fjärde australiensaren som vinner i formel 1. De andra är Jack Brabham, som gick bort för ett par veckor sedan, Alan Jones och Mark Webber.
Inte bara Red Bull Renaults teamchef Christian Horner utan också andra experter är övertygade om att det här var inte en tillfällighet. Daniel kommer att vinna fler lopp.

– Daniel förtjänade den här segern. Han har kört bra hela säsongen. Och det var extra skoj att Sebastian också var med på pallen. Många var förvånade över att vi plockade över honom från Toro Rosso. Men hans resultat har visat att vi hade rätt.

Kanske kan Daniel och Sebastian upprepa triumfen redan om två veckor. Då körs Österrikes GP efter 11 års uppehåll på Red Bull Ring i Spielberg.

Resultat
1. Daniel Ricciardo, Red Bull Renault, 1h39m12.830s
2. Nico Rosberg, Mercedes, +4.236s
3. Sebastian Vettel, Red Bull Renault, +5.247s
4. Jenson Button, McLaren, +11.755s
5. Nico Hulkenberg, Force India, +12.843s
6. Fernando Alonso, Ferrari, +14.869s
7. Valtteri Bottas, Williams, +23.578s
8. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso Renault, +28.026s
9. Kevin Magnussen, McLaren, +29.254s
10. Kimi Raikkonen, Ferrari, +53.678s
11. Sergio Perez, Force India, -1 lap
12. Felipe Massa, Williams, -1 lap
13. Adrian Sutil, Sauber, -1 lap
14. Esteban Gutierrez, Sauber, -6 laps

Bröt
Romain Grosjean, Lotus Renault, varv 59
Daniil Kvyat, Toro Rosso, Renault varv 47
Lewis Hamilton, Mercedes, varv 46
Kamui Kobayashi, Caterham Renault, varv 23
Pastor Maldonado, Lotus Renault, varv 21
Marcus Ericsson, Caterham Renault, varv 7
Max Chilton, Marussia, varv 0
Jules Bianchi, Marussia, varv 0

Snabbaste Varv
F. Massa, Williams, 1,18,504 (199,984 km/tim)

Förar-VM
1. Nico Rosberg, 140 poäng
2. Lewis Hamilton, 118
3. Daniel Ricciardo 79
4. Fernando Alonso 69
5. Sebastian Vettel 60
6. Nico Hulkenberg 57
7. Jenson Button 43
8. Valtteri Bottas 40
9. Kevin Magnussen 23
10. Sergio Perez 20
11. Felipe Massa 18
12. Kimi Raikkonen 18
13. Romain Grosjean 8
14. Jean-Eric Vergne 8
15. Daniil Kvyat 4
16. Jules Bianchi 2
17. Adrian Sutil, 0
18. Marcus Ericsson, 0
19. Esteban Gutierrez, 0
20. Max Chilton, 0
21. Kamui Kobayashi, 0
22. Pastor Maldonado, 0

Konstruktörs-VM
1. Mercedes, 258 poäng
2. Red Bull Renault, 139
3. Ferrari, 87
4. Force India, 77
5. McLaren, 66
6. Williams, 58
7. Toro Rosso Renault, 12
8. Lotus Renault, 8
9. Marussia, 2
10. Sauber, 0
11. Caterham Renault, 0