Rapport från Japans GP | + Renault Motorsport Sverige

Lewis Hamilton vann Japans Grand Prix före stallkamraten Nico Rosberg och Sebastian Vettel, Red Bull Renault. Daniel Ricciardo i den andra Red Bull Renault-bilen klassades som fyra. Marcus Ericsson, Cateram Renault kom på 17:e plats. Men det är fullständigt ointressant. Loppet avbröts efter 44 varv.

Jules Bianchi, som kör för Marussia, råkade ut för en svår olycka. Fransmannen var medvetslös när han fördes till sjukhus. Hur allvarligt skadad han är har ännu inte meddelats. Enligt fransk media har läkarna tvingats göra en skalloperation för att avlägsna en blodpropp i hjärnan och enligt pappan är tillståndet allvarligt. Tävlingsledaren Charlie Whiting sa till trion på prispallen att inte fira och de lydde.

FIA har kommit med nya regler i många år för att förbättra säkerheten. Vi har sett rejäla krascher de senaste säsongerna och föraren har klivit ut helt oskadd. Men hur mycket man än gör återstår ett faktum. Motorsport är och var farligt och 100% säkerhet är omöjligt.

Kan man kritisera arrangörerna får att det dröjde tre minuter innan säkerhetsbilen och en bil med en läkare skickades ut? Egentligen inte.

Det hela började med att Adrian Sutil, Sauber, halkade av och det såg inte så farligt ut. Som det såg ut på TV fanns det ingen anledning att skicka ut bilen. Vad man inte såg var att Bianchi strax efter tyskens avåkning också tappade kontrollen över sin bil och med sidan först körde han på den stillastående traktorn som höll på att bärga Saubern.

Det är inte helt klart när och inte heller hur lång tid det tog innan tävlingsledningen fick reda på vad som hänt och hur allvarligt det var. Det tar ju alltid några minuter innan alla fattar vad som hänt och rapporterar till tävlingschefen Charlie Whiting som tar alla beslut.

Funktionärerna i Japan har alltid varit mycket bra och snabbt bärgat strandade bilar. Att Bianchi inte flögs med helikoptern lär ha berott på det dåliga vädret. Andra källor säger att Bianchis skador var så svåra att man vågade inte flyga honom utan att det var säkrare med ambulans.

Adrian Sutil stod bakom räcket och var ögonvittne när Jules Bianchi åkte av. Tysken, själv helt oskadd, blev chockad av vad han såg.
– I Dunlopkurvan fick jag vattenplaning och tappade bilen, berättar Sutil. Det regnade mer och mer och dessutom började det bli riktigt mörkt. Det var svårt att se var man var och inte en chans att se var de stora pölarna låg så att man kunde undvika vattenplaning. Jag stod bakom räcket när Jules ett varv senare också tappade kontrollen och med sidan först åkte på traktorn som höll på att bärga min bil.

Sutil blev chockad och var skakad när han kom tillbaka till depån.
– Av respekt för Jules vill jag inte säga mer. Bara att jag tror att det är kritiskt.

Hur kunde olyckan ske?
Funktionärerna viftade med gula flaggor för att göra alla uppmärksammade på att något hade hänt och att de inte får köra lika snabbt som varvet innan. Charlie Whiting hade skickat ut säkerhetsbilen och direkt efter kom bilen med läkaren. Förarna får alltid reda på via radion att SC har kört ut plus att en lampa som lyser i bilen. Kanske tappade fransmannen koncentrationen för en sekund och körde över kantstenen och tappade kontrollen. Innan loppet kunde man läsa på sociala medier att många tyckte att förarna var fegisar som startade bakom säkerhetsbilen, men enligt både förare och alla andra var det helt rätt. Kritiker säger dock att man skulle stoppat loppet tidigare på grund av regnet men det håller varken Nico Rosberg eller Lewis Hamilton med om.

– Ingen av oss behövde släppa upp gasen för att det var svårt att köra, säger Nico. Vi körde på intermedia däcken och hade kunnat köra de sista 10 varven utan att byta. Ingen av oss tyckte att det låg för mycket vatten på banan och blev förvånade när vi såg att några körde in för att byta till regndäck.

Att chocken är så stor beror på den mycket förbättrade säkerheten, vilket gör att knappast någon av dagens förare varit med om att en av deras kollegor blivit svårt skadad. I Ungern 2009 träffades Felipe Massa i huvudet av en liten del som lossnat på Ruben Barrichellos bil.
Några förare kritiserade tävlingsledningen för att man inte la starten tidigare eftersom man visste att det skulle regna häftigt under eftermiddagen.

Kan man ge någon skuld för vad som hände?

– Nej, säger den trefaldige världsmästaren Niki Lauda. I slutet var regnet inte det stora problemet. Om inte olyckan hade hänt hade man utan tvekan kunnat köra alla 55 varven.

– Man kan inte säga att någon gjorde något fel. Och det var också helt rätt att starta bakom säkerhetsbilen. Bianches krasch var verkligen olycklig. Den skedde på grund av en rad olyckliga omständigheter. En bil åkte av. En traktor kommer för att lyfta bort den. Och nästa bil åker av.

Man pratar alltid om säkerheten i Formel 1 och andra klasser i motorsport. Tack och lov är det 20 år sedan en förare omkom i F1.
– Vi har vant oss vid att inget händer och plötsligt blir vi överraskade när något händer. Vi får absolut inte glömma bort att motorsport är farligt.

Den enda kritik som Lauda har är att man kunde ha startat loppet tidigare.
– Det hade utan tvekan varit möjligt.

20141005132321-9b559505

Sebastian Vettel var fyra när loppet avbröts men eftersom reglerna säger att när loppet stoppas räknas rangordningen ett varv tidigare och på det var han trea.

– Jag såg aldrig vad som hände, säger tysken med dyster min, Jag såg bara att man vinkade med dubbla gula flaggor för att Adrian Sutil hade kört av och att man höll på att lyfta bort hans bil. Vad som sedan hände kunde jag inte se på grund av den dåliga sikten. Det regnade rejält och sprayet från bilen framför och i kurvan var man helt koncentrerad på sig själv och hade inte tid att titta på det som hänt utanför banan.

– Dunlop är en av de svåraste kurvorna och mitt i gasar man. Men när det är så dåligt väder är bilen nervös och det är lätt att göra ett fel. Kanske hade man kunnat skicka ut säkerhetsbilen tidigare men efteråt är man alltid klokare.

Precis som Lewis och Nico känner Vettel ingen större glädje över sin andra raka pallplats. I Singapore blev han tvåa.

20141005132328-054e2da9

Loppet började inte bra för Marcus men visade senare att han kan köra när det är halt. Men som alla andra tänkte han på något helt annat.
– Jag kan bara hoppas att Jules blir ok, säger Marcus.

Loppet?
– Det var ett crazy lopp. Vädret gjorde det svårt. Det var omöjligt att köra de första varven bakom säkerhetsbilen och det var därför som jag halkade av. Helt rätt att visa den röda flaggan.

Marcus hade kvalat in som 19:e och förlorade den lilla fördelen. Nu var han sist.
– Sedan tycker jag att jag körde ett fantastiskt lopp och körde om alla de som kom förbi när jag snurrade.

Daniel Ricciardo kunde som alla andra inte glädja sig åt resultatet,
– Om jag missade en plats på pallen är fullständigt ointressant. Det som är viktigast är att Jules blir frisk igen.

Helt rätt, men Daniel får mycket beröm för sin körning. Han körde elegant om bl.a. de bägge Williams bilarna. Den engelska f.d. F1-föraren Martin Brundle säger att han får intrycket att varje gång som Daniel kommer ifatt en konkurrent hittar han en ny växel. Inte undra på att Red Bull Renault-föraren vunnit tre lopp den här säsongen och utpekas av experter som årets överraskning.

– I början var sikten urusel men bilen var snabb, balansen perfekt och det gjorde att däcken höll länge.
Tredjeplatsen förlorade han när loppet stoppades. Eftersom rangordningen räknas varvet innan blev det en fjärde plats.

Både Sebastian Vettel och Daniel Ricciardo var hela tiden bland de snabbaste. Red Bull hade räknat ut att Vettel hade kommit ifatt Rosberg om inte loppet avbrutits. I mål klassades tysken som trea och Daniel som fyra. Bägge gjorde flera spektakulära omkörningar under de 44 varven.
Tack vare tredjeplatsen har Sebastian Vettel tagit över tredje platsen i vm tabellen från Fernando Alonso, Ferrari, som bröt efter två varv.

Den stora nyheten var att Sebastian Vettel lämnar Red Bull. Tysken har vunnit fyra titlar och 38 lopp med teamet och med hjälp av Renaults pålitliga motor. Tysken säger att han behövde en ny utmaning och att man skiljs som goda vänner. Teamchefen Christian Horner håller med och säger att man skall inte tvinga en förare att stanna kvar om han inte är där med själ och hjärta.
Daniel Kvyat åt frukost när han fick reda på att han flyttas upp från juniorteamet Toro Rosso Renault.

Nästa lopp körs redan om en vecka, 12 oktober, i Sochi, Ryssland.

Resultat
1. Lewis Hamilton, Mercedes, 1,51,43,021
2. Nico Rosberg, Mercedes, +9,180 sek
3. Sebastian Vettel, Red Bull Renault, +29,122
4. Daniel Ricciardo, Red Bull Renault, +38,818
5. Jenson Button, McLaren, +67,550
6. Valtteri Bottas, Williams, +113,733
7. Felipe Massa, Williams, +115,126
8. Nico Hulkenberg, Force India, +115,948
9. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso Renault, +127,638
10. Sergio Perez, Force India, ej i mål
11. Daniil Kvyat, Toro Rosso Renault, +1 varv
12. Kimi Räikkönen, Ferrari, +1 varv
13. Esteban Gutierrez, Sauber, +1 varv
14. Kevin Magnussen, McLaren, +1 varv
15. Romain Grosjean, Lotus Renault, +1 varv
16. Pastor Maldonado, Lotus Renault, +1 varv
17. Marcus Ericsson, Caterham Renault, +1 varv
18. Max Chilton, Marussia, +1 varv
19. Kamui Kobayashi, Caterham Renault, +1 varv
20. Jules Bianchi, Marussia, ej i mål
21. Adrian Sutil, Sauber, ej i mål.

Bröt
F. Alonso, Ferrari, varv 2

Snabbaste varv
Lewis Hamilton, Mercedes, 1,51,600 (187,322 km/tim)

Pole Position
N. Rosberg, Mercedes, 1,32,506 (225,987 km/tim)

Förar-VM
1. Lewis Hamilton, 266 poäng
2. Nico Rosberg, 256
3. Daniel Ricciardo, 193
4. Sebastian Vettel, 139
5. Fernando Alonso, 133
6. Valtteri Bottas, 130
7. Jenson Button, 82
8. Nico Hulkenberg, 76
9. Felipe Massa, 71
10. Sergio Perez, 46
11. Kimi Räikkönen, 45
12. Kevin Magnussen, 39
13. Jean-Eric Vergne, 21
14. Romain Grosjean, 8
15. Daniil Kvyat, 8
16. Jules Bianchi, 2
17. Adrian Sutil, 0
18. Marcus Ericsson, 0
19. Pastor Maldonado, 0
20. Esteban Gutierrez, 0
21. Max Chilton, 0
22. Kamui Kobayashi, 0

Konstruktörs-VM
1. Mercedes, 522 poäng
2. Red Bull Renault, 332
3. Williams, 201
4. Ferrrari,178
5. Force India, 122
6. McLaren, 121
7. Toro Rosso, 29
8. Lotus, 8
9. Marussia, 2
10. Sauber, 0
11. Caterham, 0