Rapport från Japans GP | + Renault Motorsport Sverige

Har Renault äntligen fått ordning på problemen? Ja, ska man döma av Max Verstappens och Carlos Sainz körning i de sista loppen är det så. Och vad som imponerar mest är att juniorteamet Toro Rosso slår Red Bull lite då. Så någon respekt har de två debutanterna inte.

Av de två är det Max Verstappen som imponerar mest.

När säsongen började ansåg många att holländaren var alldeles för ung för att köra Formel 1. Men sjuttonårige Verstappen har bevisat motsatsen. Tuffa men snygga omkörningar och Singapore var inget undantag.

Dessutom är han sig egen man. På kommandobryggan tittade man på data och ansåg att Carlos Sainz skulle vara snabbare med nya däck så man sa till Max flera gånger att han skulle flytta på sig. Vad blev svaret? Ett rungande nej.

Ynglingen hade fått motorstopp på gridden och trodde att loppet var slut innan det hade börjat.

Man puttade tillbaka hans bil till depån och han kom ut igen ett varv efter och kör upp sig till åttonde plats. Så han tyckte att han var så snabb att det inte fanns någon anledning att flytta på sig.

– Jag hade ju kört upp mig från sista plats till åttonde. Så jag förtjänade den platsen. Hade situationen varit tvärtom hade det gått till på samma sätt.

Carlos Sainz hade en liten annorlunda uppfattning.

– Jag låg bakom Max och såg att han försökte köra om Sergio Perez i tio varv men det gick inte. Jag tänkte att om jag fick chansen att försöka under ett varv skulle jag kanske komma förbi. Om inte så skulle jag lämna tillbaka platsen till Max.

– Jag ville bara få en chans men han bestämde att inte ge mig den. Något som vi måste diskutera.

Max bästa rådgivare är hans pappa Jos. När junior kom till F1 fick han ett råd av pappa: Lyd aldrig en teamorder.

– Gör du det en gång så tappar alla respekten för dig.

Carlos kunde inte låta bli att komma med en ironisk kommentar.

– Jag tycker att min pappa gör ett bra arbete. Han finns alltid med, men bara i bakgrunden. Han vill att jag som en vuxen man skall ta alla beslut själv.

En anspelning på att Jos Verstappen alltid står i Toro Rossos garage.

Teamchefen Franz Tost tyckte att Max gjorde rätt eftersom han ansåg att Carlos inte låg tillräckligt nära.

Spanjoren blev både överraskad och sur på den kommentaren.

– Jag hade inte bett om en order utan den kom från teamet. Och det är helt fel att säga att jag var för långt efter. Hade ju väntat i tolv varv på min chans men inte attackerat Max. Men i slutet hade jag räknat med att han skulle flytta på sig.

Man kan förstå att Carlos var sur för två gånger, i Malaysia och Monaco, fick han en order om att släppa förbi holländaren och gjorde det. Och han kommer också att göra det i framtiden om det behövs.

– Jag litar på teamet. De kan offentligt säga mycket. Hur det ser ut internt är en helt annan sak.

När teamet kom till Japan hade alla haft tid att tänka efter.

– Allt är uppklarat, sa Max.

– Och jag har inte problem med Carlos.

Var allt egentligen ett missförstånd?

Förarna skall lyda när de får en order.

– Jag anser att vi måste utrycka det mycket mer tydligt för jag förstod inte riktigt varför jag skulle släppa förbi Carlos, säger Verstappen.

– Vi har diskuterat det hela och förhoppningsvis kommer det inte att upprepas en gång till. Och absolut inte om man säger det tydligare.

En förare måste till en viss grad vara egoist.

– Ibland skall man bara tänka på sig själv men i långa loppet är det bättre att man lyssnar på teamet. Jag är i första hand en teamplayer för de har hjälpt mig till den plats där jag är idag. Vänder jag dem ryggen får jag snabbt ett problem, säger Sainz och fortsätter.

– Nu vet jag hur Max funkar och jag hade också förväntat mig det.

Men för Carlos är det också viktigt att framhålla att det inte råder någon ovänskap mellan de två ynglingarna.

– Vi kommer bra överens men när visiret åker ner är vi konkurrenter. Ibland måste man dock tänka på teamet och inte bara på sig själv.

En gliring till Max.

De kommer aldrig att åka på semester tillsammans men de kommer heller inte att konkurrera mer än nödvändigt. Det kommer Franz Tost att se till. En mycket sträng herre som inte tål några dumheter.

Ett litet bevis på att de två trots allt arbetar ihop är att de hade ett vad på 15 dollar om vem skulle vara snabbast i första träningen på Suzuka banan. Spanjoren vann.

I kvalet blev det tvärstopp för holländaren. Domarna ansåg att han parkerade bilen på ett farligt ställe och flyttade ner honom tre platser till 18:e rutan på gridden.

Om sju dagar kan Max Verstappen ställas inför ett mycket tuffare prov. Han skall nämligen köra upp för sitt körkort. Pappa Jos är faktiskt nervös.