Rapport från Europas GP i Azerbajdzjan | + Renault Motorsport Sverige

Europas GP i Azerbajdzjans huvudstad Baku fick se Nico Rosberg, Mercedes vinna en start-till-mål-seger före Sebastian Vettel, Ferrari och Sergio Perez, Force India.

Red Bull och Renault har rökt fredspipa efter de hårda diskussionerna förra året då man skyllde på varandra för att det gick så dåligt. Den här säsongen pekar det engelska teamets formkurva uppåt och att det är tack vare den nya Renaultmotorn råder det inget tvivel om. Och det påverkar självklart arbetsklimatet mellan de två parterna. Teamchefen Christian Horner säger till och med att spänningen som rådde tidigare har fört med sig något positivt. Som till exempel i Kanada för två veckor sedan. Det är en snabb bana där man för 12 månader sedan var helt underlägsen. Eller ännu bättre i Spaniens GP. Max Verstappen vinner där sitt första lopp i sin debut för Red Bull. Så inte undra på att man redan förlängt kontraktet till och med 2018.

I Azerbajdzjan Grand Prix var man också med uppe i täten, men däcken slets snabbare än man kalkylerat.

– Vad våra tuffa samtal har ändrat är att vissa föråldrade strukturer har försvunnit, säger Teamchef Horner.

Engelsmannen pekar ut en ansvarig för att allt flyter mycket bättre och att förarna kan vara med och regelbundet köra om de främsta placeringarna.

– Motorchefen Remi Taffin och det gäng som han samlat runt sig. De uppdateringar som till exempel kom till Montreal var fantastiska. Jag skulle vilja beskriva det så att förra året låg vi ett varv efter. Den här säsongen är vi med där uppe igen, fortsätter Horner.

– I kvalen 2015 var vi för det mesta en och en halv sekund för långsamma. 2016 är det bara tre tiondelar. Det kan man kalla för skillnad. Så jag är mycket positiv för framtiden. Vi har en bit fram till Mercedes men fortsätter Renault som de har börjat är vi nog snart i fatt, avslutar Red Bulls teamchef.

Det var debut för Europas Grand Prix i Azerbajdzjans huvudstad Baku. Ett drygt 6 km långt och snabbt gatulopp med två rakor där toppfarten låg på drygt otroliga 340 km/tim. Detta är en bana för modiga förare. Man fick lite kritik efter första träningen för några tyckte att det fanns för få avåkningszoner. Men i loppet var det knappast någon som behövde utnyttja dem.

Daniel Ricciardo startade loppet som optimist men efter några varv försvann den känslan. Inte för att motorn blev svag utanför att däcken förlorade greppet.

– I början låg jag tvåa och jag siktade in mig på att attackera Nico eftersom jag såg att Sebastian Vettel inte kom ifatt mig, berättar australiensaren.

– Men redan efter tre varv började bakvagnen leva sitt eget liv och jag hade inte en chans att kontrollera det. Så jag var tvungen att göra två stopp istället för ett som vi planerat.

Max Verstappen hade samma problem.
– Både de supermjuka och mjuka däcken slets alldeles för fort men på medium kändes de sista varven som om jag flög och jag klockades för loppets tredje snabbaste tid.

Kevin Magnussen, Renault, gjorde en snygg uppkörning från sista plats till 14:e. Att dansken dessutom startade från depån gjorde det ännu bättre.
– Bra lopp med tanke på resultatet, säger dansken.
– Kvalade in näst sist och startade från depån så 14:e är helt ok. Vi lärde oss mycket idag om hur att ställa in bilen.

Stallkamraten Jolyon Palmer kom i mål en plats efter stallkamraten.
– Vi visade återigen att bilen är mycket snabbare i loppet än kvalet. Tyvärr fick jag en stor bubbla på ett däck och var tvungen att komma in och byta.

Pallplatserna tog som sagt av Rosberg, Vettel och Perez. Där bakom blev det finländskt tack vare Kimi Räikkönen. Räikkönen låg länge trea men släppte förbi mexikanaren Perez för att han fått ett tidstillägg på fem sekunder för att han kört över en vita linjen vid depåinfarten. Så det spelade ingen roll att ”Iceman” körde åt sidan. Marcus Ericsson körde som han själv sa sitt sämsta lopp den här säsongen och blev 17:e. Om det gick lugnt till i Formel 1 så det desto vildare i GP2. Massor av krascher i bägge loppen. Tack och lov utan att någon blev skadad. I det första blev Gustav Malja 10:e och Jimmy Eriksson 11:a. I det andra fick bägge bryta.

Nästa lopp är Österrikes Grand Prix den 3 juli i Spielberg.

RESULTAT
1) N. Rosberg, Mercedes, 1,32,52,366
2) S. Vettel, Ferrari, +16,696 sek
3) S. Perez, Force India, +25,241
4) K. Räikkönen, Ferrari, +33,102
5) L. Hamilton, +56,335
6) V. Bottas, Williams, +60,886
7) D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, +69,229
8) M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, +70,696
9) N. Hulkenberg, Force India, +77,708
10) F. Massa, Williams, +85,375
11) J. Button, McLaren, +104,817
12) F. Nasr, Sauber, +1 varv
13) R. Grosjaen Haas, +1
14) K. MAGNUSSEN, RENAULT, +1
15) J. PALMER, RENAULT, +1
16) E. Gutierrez. Haas, +1
17) M. Ercisson, Sauber, +1
18) R. Haryanto, Manor, +2

BRUTIT
Varv 42 F. Alonso, McLaren, växellåda
39 P. Wehrlein, Manor, bromsar
31 C. Sainz, Toro Rosso, hjulupphägning
6 D. Kvyat, Toro Rosso, hjulupphägning

SNABBASTE VARV
N. Rosberg, Mercedes, 1,46,485 202,946 km/tim

POLE POSITION
N. Rosberg, Mercedes, 1,42,758 210,307 km/tim

FÖRAR-VM
1) N. Rosberg, 141 poäng
2) L. Hamilton, 117
3) S. Vettel, 96
4) K. Räikkönen, 81
5) D. RICCIARDO, 78
6) M. VERSTAPPEN, 54
7) V. Bottas, 52
8) S. Perez, 39
9) F. Massa, 38
10) D. Kvyat, 22
11) R. Grosjean, 22
12) N. Hulkenberg, 20
13) F. Alonso 18
14) C. Sainz, 18
15) K. MAGNUSSEN, 6
16) J. Button, 5
17) S. Vandoome, 1
18) E. Gutierrez, 0
19) J. PALMER, 0
20) M. Ericsson, 0
21) F. Nasr, 0
22) P. Wehrlein,0
23)R. Haryanto, 0

KONSTRUKTÖRS-VM
1) Mercedes, 258 poäng
2) Ferrari, 177
3) RED BULL, RENAULT, 140
4) Williams, 90
5) Force India, 59
6) Toro Rosso, 32
7) McLaren, 24
8) Haas, 22
9) RENAULT, 6
10) Sauber, 0
11) Manor, 0