Rapport från Australiens Grand Prix | + Renault Motorsport Sverige

Så var F1-premiären över för vår svenske F1-förare Marcus Ericsson. Tyvärr varade den bara i 29 varv. Mackan fick order om att parkera så snabbt som möjligt då oljetrycket var på väg ner i källaren och man ville inte riskera att motorn skulle rasa. Om motorn byts ut för tidigt straffas föraren med att flyttas ner 10 platser på gridden.

Mackan var uppe på 11:e plats under några varv, men det var för att han helt enkelt stannat ute när andra var inne och bytte däck när säkerhetsbilen kom ut efter finländaren Valtteri Bottas närkontakt med muren. När han gjort sitt depåstopp låg Mackan på 16:e plats och där hör han realistiskt sett hemma just nu. Stallkamraten Kamui Kobayashi kom bara till första kurvan. Japanen körde på Felipe Massa bakifrån då bromsarna inte fungerade som dom skulle.

Nico Rosberg körde 57 perfekta varv och vann därför välförtjänt.
Daniel Ricciardio, Red Bull, var tvåa i mål men blev diskad, vilket måste ha känts riktigt taskigt. Först hyllas man som en hjälte och dricker champagne. Ett par timmar senare är man inte ens med i resultatlistan.

20140316092846-e4da552d

Den här säsongen är förbrukningen reducerad till 100 kg, eller ca 135 liter. Reglerna säger också att genomströmningen av bensin bara får vara maximalt 100 kg per timme. Enligt FIA överskreds den mängden kontinuerligt under hela loppet i Ricciardos bil. Daniel har inte förbrukat mer än de tillåtna 100 kg men då och då överträffades alltså den övre gränsen enligt de mätinstrument som FIA har. De sista varven jagades han av McLaren föraren Kevin Magnussen men fick ändå veta från kommandobryggan att han inte behövde ta det lugnare för att spara bensin.

Redan på söndag morgon gick ryktet att Mercedes hade använt mer bensin än tillåtet på träningen.
Red Bull har lämnat in en protest mot diskningen. I centrum för diskussionen står den s.k. fuel flow mätaren.

Det kommer inte som någon överraskning att det blivit en diskussion. Redan innan säsongen började varnade experter för att det kunde bli problem för att mätsystemet inte fungerar tillräckligt exakt. Man har samma system i långloppet för sportbilar och där har man också haft svårigheter. Innan loppet hade man bytt ut mätaren i Daniels bil och det är tillåtet trots att den stod inlåst i parc ferme.

FIA hade under träningen märkt att några bilar, inklusive Sebastian Vettels, förbrukade mer bränsle än vad som är tillåtet och delade ut en varning till alla.

– Det är något som FIA måste se till att det klaras upp så fort som möjligt, säger Ferraris stallchef Stefano Domenicali.

FIA delar ut ett enhetsinstrument som mäter flödet till teamen och som måste installeras i bilen. Om den ger ett utslag måste man kolla det. Det är en lärprocess mellan FIA och teamen och bägge måste hjälpas åt. Instrumentet tillverkas av ett företag som heter Gill Sensors och man misstänker att det är inte tillräckligt exakt. Och det drar med sig en stor osäkerhet i teamen.

Redan under testerna märkte man att gränsen överskreds. FIA bad motortillverkarna att via software se till att det inte skulle upprepas.

FIA säger att man varnade Red Bull under loppet att mängden av bensin som sprutades in i motorn i Daniels Ricciardos bil var för hög och att man uppmanade dem att minska den, men att teamet struntade i varningen. Efter kvalet sa FIA till teamet att man skulle sätta in den ursprungliga sensoren igen för att man sa att den nya inte var pålitlig. FIA säger också att man sagt till teamet att för loppet skruva ner den mängden som flödar in i motorn för att vara helt säker på att allt var enligt reglerna. Man accepterade att de två sensorerna gav olika värden. Eftersom Red Bull ansåg att man inte kunde lita på den beslöt man att själva mäta flödet med hänsyn tagit till vad FIA sagt.

Men enligt FIA var flödet trots det för högt.

Under loppet har FIA tillgång till teamens telemetri och man såg att värdet var alldeles för högt.
Man tog kontakt med teamet för att tala om vad man såg och för att ge dem en möjlighet att rätta till det så att värdet låg inom den tillåtna ramen. FIA säger att teamet inte reagerade och gjorde ingen ändring och därmed bröt man mot reglerna. Dessutom säger man att teamet bröt mot en teknisk order när man själv beslöt att mäta flödet. Även om den ursprungliga sensorn under den fria träningen gav motstridiga värden så var det ändå den som var homologerad och därmed den sensor som skulle sitta i bilen, om inte FIA tillåter något annat.

Red Bull har sagt att man kommer att lägga in en protest mot Daniel Ricciardos diskning.

– Under hela helgen hade alla problem med den här sensorn. Teamet och Renault är övertygade om den mängd bensin som strömmande in i motorn var helt enligt reglerna, skriver man i ett meddelande.

Man är helt enkelt övertygade om att den sensor som satt i bilen har givit fel värden.
Teamchefen Christian Horner säger att man har kollat med sin egna mätinstrument och inte upptäckt något fel. Alltså utgår man ifrån att sensorn har gett FIA fel värden.

– Ända sedan FIA levererade sensorn har vi haft problem, säger Horner. De var inte tillförlitliga och gav avvikelser. I några bilar kunde de till och med sluta att fungera eller fungerade överhuvudtaget inte.

Horner bekräftar att FIA underrättat dem om det höga flödet men man bestämde att inte reducera det eftersom man utgick från att sensorn gav felaktig information och att domarna rättat sig efter den.

– När vi fått deras meddelande svarade vi att vi hade stora tvivel att deras sensor fungerade. Vi trodde på den information vi hade annars hade vi tvingats reducera flödet trots att vår uppfattning var allt var enligt reglerna.

– Annars hamnar vi en situation där kalibreringen av en sensor bestämmer om man är konkurrensduglig eller ej.

Bensinförbrukningen blev inte den svaga punkten i loppet som olyckskorparna kraxat om. Och gick det så mycket långsammare än de trodde? Var det någon som märke att det snabbaste varvet var 7 km långsammare än för ett år sedan? Knappast och det spelar ingen roll. Huvudsaken är att loppen är täta och spännande.

Nästa lopp är Malaysias Grand Prix i Kuala Lumpur den 30/3.

Resultat
1) N. Rosberg, Mercedes, 1,32,58,710
2) K. Magnussen, McLaren, +26,777 sek
3) J. Button, McLaren, +30,027
4) F. Alonso, Ferrari, +35,284
5) V. Bottas, Williams, +47,639
6) N. Hulkenberg, Force India, +50,718
7) K. Räikkönen, Ferrari, +57,675
8) J. Vergne, Toro Rosso Renault, +1,00,441
9) D. Kwjat, Toro Rosso Renault, +1.03,585
10) S. Perez. Force India, +1,25,916
11) A. Sutil, Sauber, +1 varv
12) E. Gutierrez, Sauber, +1 varv
13) M. Chilton, Marussia, +2 varv

Bröt
R. Grosjean, Lotus, varv 43, P.Maldonado, Lotus, varv 29, Marcus Ericsson, Caterham, varv 27, oljetryck, S. Vettel, Red Bull, varv 3, L. Hamilton, varv 2, K. Kobayashi, Caterham, varv 0. F. Massa, Williams, varv 0.

Diskad
D. Ricciardo, Red Bull, för hög bensinförbrukning

Förar-VM
1) N. Rosberg, 25 poäng
2) K. Magnussen, 18
3) J. Button, 15
4) F. Alonso, 12
5) V. Bottas, 10
6) N. Hulkenberg, 8
7) K. Räikkönen, 6
8) J. Vergne, 4
9) D. Kwajt, 2
10) S. Perez, 1

Konstruktörs-VM
1) McLaren, 33 poäng
2) Mercedes, 25
3) Ferrari, 18
4) Williams, 10
5) Force India, 9
6) Toro Rosso, 6