Rapport från Abu Dhabis GP | + Renault Motorsport Sverige

Finalen 2014 i formel 1 kommer inte att gå till historien som en av de mest spännande. Lewis Hamilton vann enkelt i Abu Dhabi och är ny världsmästare i Formel 1.

Den bästa uppkörningen gjorde utan tvekan Daniel Ricciardo, Red Bull Renault. Australiensaren och hans stallkamrat Sebastian Vettel hade blivit av med sina kvaltider och fick starta från depån. Jo Bauer, som är FIA´s besiktningschef tyckte att framvingen var för flexibel på de två bilarna.

Daniel blev trea i VM och Red Bull Renault tvåa i konstruktörsmästerskapet.
– Det var ett mer eller mindre helt felfritt lopp, säger han.

Australiensaren utnyttjade varje lucka som var tillräckligt stor och drog förbi den ene efter den andre. Omkörningarna var aggresiva men inte ojusta.
– Jag gjorde inga misstag och vår taktik och depåstoppen perfekta. Jag hade skoj och loppet var absolut inte långtråkigt, tvärtom.

Om du tittar tillbaka på säsongen.
– Mer eller mindre helt perfekt. Jag har ju vunnit tre lopp så jag skulle vilja säga att den var så bra som den kunde bli när man inte vinner titeln.

5bd3cea8d885dd47af61e5662d480a21

Sebastian Vettels lopp flöt inte lika bra och det blev till slut en åttonde plats.
– Jag vet att jag kunde ha kommit i mål högre upp så bra var bilen men när jag fastnade bakom Kevin Magnussen i början och sedan blev det svårt. Så helt nöjd är jag inte. När man tävlar vill man ju alltid komma i mål så högt upp som möjligt.

Sebastian, som vunnit fyra VM-titlar med Red Bull Renault, körde sitt sista lopp för teamet.
– De sista sex åren har varit otroliga och det var ingen som trodde, inte ens drömde det, att när vi började arbeta ihop att vi sklle vinna fyra titlar både för förare och konstruktörer i rad.

Tysken vann också 38 lopp och startade från första rutan 44 gånger.
– Man lär känna människor på rätt sätt och bygger upp en vänskap som kommer att vara mycket länge. Tillsammans går man genom både bra och dåliga dagar och jag har utan tvekan lärt mig mycket.

Varför flyttar han?
– Det var absolut inte ett beslut mot teamet utan ett beslut om min framtid. Alla behöver en ny utmaning och det var vad jag sökte. Och jag är mycket tacksam för att ingen hos Red Bull Renault på något sätt försökte stoppa mig.

Det var ett avsked med vemod.
– När jag fick kontakt med Red Bull var det var vid en tidpunkt som var svår för mig för det var inte många som trodde på mig men de gav mig chansen, säger den fyrfaldige mästaren.

Innan han kom till F1 hade han nämligen inte vunnit ett enda mästerskap.
2007 fick han ta över Robert Kubicas BMW. Polacken hade kraschat i Kanada och fått körförbud av läkarna. Sebastian var test- och reservförare i det tyska stallet men de stoppade honom inte när han fick ett erbjudande från Toro Rosso, som är Red Bulls junior team.

Den som trodde på ynglingen var Red Bulls ägare Dietrich Mateschitz som sa att man skulle ge grabben en chans. Sebastian tackade för förtroendet och vann Toro Rossos hitills enda seger i Monza. Året efter blev han befordrad till moderteamet och hur det gått sedan dess vet vi alla. Fyra titlar på sex år.

Sebatian har också haft en vana som ingen annan i formel 1 haft eller har. Han har alltid givit sin bil ett kvinnligt namn.
– Min största favorit är Randy Mandy. Bilen var den bästa och dominerade alla andra.

Med den vann han också sin första titeln 2010. De andra hette Luzy Liz, Kinky Kyle, Abbey, Hungry Heidi och Suzie.
– Det sista loppet kändes både märkvärdigt och mycket känsligt, säger Sebastian. Jag vill tacka Red Bull Renault för allt de har gjort för mig och jag kommer att sakna dem.

Teamchefen Christian Horner hade bara lovord för Sebastian.
– Han har varit en fantastisk teammedlem och en fruktad konkurrent för de andra. Så det har bara varit ett rent nöje att arbeta ihop med honom.

Överaskningar 2014?
Daniel Ricciardo som inte bara slog den fyrfaldige mästaren och stallkamraten Sebastian Vettel utan också vann tre lopp. Många tippar honom som en framtida mästare. Den andra överaskningen är finländaren Valtteri Bottas, som kör för Williams.

Alla team stannar kvar i Abu Dhabi för att köra två dagars test.
Om Marcus Ericsson får prova sin nya bil, Sauber, beror helt och hållet på om teamet kommer fram till en överenskommelse med de två förare som kört iår.På fabrikerna är man i full gång med att bygga 2015 års modell och de första testerna kommer man att köra i Jerez i södra Spanien i slutet av januari.

Resultat
1. Lewis Hamilton, Mercedes, 1,30,02,619
2. Felipse Massa, Williams, +2,576 sek
3. Valtteri Bottas, Williams, +28,880
4. Daniel Ricciardo, Red Bull Renault, +37,237
5. Jenson Button, McLaren, +60,334
6. Nico Hulkenberg, Force India, +62,148
7. Sergio Perez, Force India, +71,060
8. Sebastian Vettel, Red Bull Renault, +72,045
9. Fernando Alonso, Ferrari, +85,813
10. Kimi Räikkönen , Ferrari, +87,820
11. Kevin Magnussen, McLaren, +90,376
12. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso Renault, +91,947
13. Romain Grosjean, Lotus Renault, +1 varv
14. Nico Rosberg, Mercedes, +1 varv
15. Esteban Gutierrez, Sauber, +1 varv
16. Adrian Sutil, Sauber +1 varv
17. Will Stevens, Caterham Renault, +1 varv

Bröt
Kamui Kobayashi, Caterham Renault, varv 42
Pastor Maldonado, Lotus Renault, varv 26
Daniil Kvyat, Toro Rosso Renault, varv 14

Snabbaste Varv
Daniel Ricciardo, Red Bull Renault, 1,44,496 (191,341 km/tim)

Pole Position
Nico Rosberg, Mercedes, 1,40,480 (198,988 km/tim)

Förar-VM
1. Lewis Hamilton, 384 poäng
2. Nico Rosberg, 317
3. Daniel Ricciardo, 238
4. Valtteri Bottas, 186
5. Sebastian Vettel, 167
6. Fernando Alonso, 161
7. Felips Massa, 134
8. Jenson Button, 126
9. Nico Hulkenberg, 96
10. Sergio Perez, 59
11. Kevin Magnussen, 55
12. Kimi Räikkönen, 55
13. Jean-Eric Vergne, 22
14. Romain Grosjean, 8
15. Daniil KVYAT, 8
16. Pastor Maldonado, 2
17. Jules Bianchi, 2
18. Adrian Sutil, 0
19. Marcus Ericsson, 0
20. Esteban Gutierrez,
21. Max Chilton, 0
22. Kamui Kobayashi, 0
23. Will Stevens, 0
24. Andre Lotterer, 0

Konstruktörs-VM
1. Mercedes, 701 poäng
2. Red Bull Renault, 405
3. Williams, 320
4. Ferrrari, 216
5. McLaren, 181
6. Force India, 155
7. Toro Rosso Renault, 30
8. Lotus Renault, 10
9. Marussia, 2
10. Sauber, 0
11. Caterham Renault, 0