Rapport från Abu Dhabis GP | + Renault Motorsport Sverige

Nico Rosberg vann Abu Dhabis GP, hans tredje seger i rad. Det viktigaste var dock att han återigen slog värste rivalen Lewis Hamilton.

Bäst av Renaultförarna var australiensaren Daniel Ricciardo, Red Bull, på en sjätte plats. Hans stallkamrat Daniil Kvyat blev 10:a. De bägge Toro Rosso-förarna Carlos Sainz och Max Verstappen blev 11:a respektive 16:e. Holländaren Verstappen var lite för ivrig och fick två tidsstraff. Ett för att han trängde Jenson Button av banan och det andra för att han inte respekterade den blå flaggan som betyder att man skall flytta på sig för en snabbare förare.

I VM för förare blev Kvyat sjua och Ricciardo åtta. Verstappen 12:a och Sainz 15:e.

I konstruktörstabellen blev Red Bull fyra och Toro Rosso sjua.

Marcus Ericsson avslutade säsongen med en 14:e plats. Inte mycket att orda om. Själv är han nog lite besviken över att det bara blev en 18:e plats i VM-tabellen med nio poäng. Kan bara bli bättre, som han själv sa.

Formel 1 vore inte Formel 1 om det inte är några kontroverser mellan teamen.

För några veckor sedan läckte det ut att Ferrari samarbetade med det nya stallet Haas, som skall köra med den italienska motorn. Det handlade mest om aerodynamik. För att undgå att ”bryta” mot regeln att team inte får samarbeta, anställde Scuderia ingenjörer från Haas och de flyttade till Maranello. Efter några månader skall de flytta tillbaka till det amerikanska stallet igen.

Mercedes lämnade in en skrivelse till Fia och ville veta vad som är tillåtet och vad som är förbjudet för man funderade på att göra på samma sätt. Antagligen med ett av de stall som använder den tyska motorn. Eller kanske med ett GP2-team som vill ta klivet upp.

Det var inte bara Mercedes som fruktade att om det här blir tillåtet skulle kostnaderna öka kraftigt och risken bli stor att ett team blir ett juniorteam som gör exakt vad det stora säger. Risken fanns ju också att ett team inte nöjde sig med en samarbetspartner utan med flera. När det gäller Red Bull och Toro Rosso är det två helt skilda team. Det ena baserat i England och det andra i Italien.

Fia har nu svarat och säger att det är inte tillåtet men att varken Ferrari eller Haas kommer att straffas i efterhand.
– Vår förfrågan riktade sig inte mot något enskilt team och vi har heller inte nämnt något namn, säger Mercedes chefen Toto Wolff.
– Vi ville bara ha klarhet över vad som gäller och vad som är tillåtet enligt reglerna eftersom vi ansåg att det var oklart vad som gäller.

Wolff säger till och med att man diskuterat det med Ferrari, som visste om att man skulle lämna in brevet. Han kallade Scuderia för Frenemy (en sammanslagning av de engelska orden friend och enemy). Wolff betonar att Mercedes är inte det enda team som ville veta vad som gäller.

Man kan enkelt förklara hela proceduren på följande sätt: Om ett team kommer på en ny idé skickar man ett förslag till Charlie Whiting hos Fia. Han kollar med alla sina experter om det är enligt reglerna eller inte. Om han säger ja talar han aldrig om det för de andra teamen vad det handlar om. Säger han nej skickar han däremot ut en skrivelse till alla och förklarar vad det handlar om och varför det är förbjudet.

Alltså. Teamen skall själva utveckla bilarna eller komma på nya revolutionerande tekniska lösningar.

Fias beslut är enkelt. Varken Ferrari eller Haas kan straffas. Men det är helt klart att ett sådant tätt tekniskt samarbete som mellan de två teamen är förbjudet och varken kan eller får upprepas.

Hur iskallt förhållandet är mellan Nico Rosberg och Lewis Hamilton märktes på presskonfernsen. En journalist frågade om de skulle skänka varandra något till julen.
– Ett kort, sa Nico.
– Har vi aldrig gjort så varför skulle vi börja nu, var Lewis kommentar.

RESULTAT ABU DHABIS GP
1. NICO ROSBERG, GER, MERCEDES, 1:38:30.175
2. LEWIS HAMILTON, GBR, MERCEDES, +8.271s
3. KIMI RÄIKKÖNEN, FIN, FERRARI, +19.430s
4. SEBASTIAN VETTEL, GER, FERRARI, +43.735s
5. SERGIO PEREZ, MEX, FORCE INDIA, +63.952s
6. DANIEL RICCIARDO, AUS, RED BULL RACING, +65.010s
7. NICO HULKENBERG, GER, FORCE INDIA, +93.618s
8. FELIPE MASSA, BRA, WILLIAMS, +97.751s
9. ROMAIN GROSJEAN, FRA, LOTUS, +98.201s
10. DANIIL KVYAT, RUS, RED BULL RACING, +102.371s
11. CARLOS SAINZ, ESP, TORO ROSSO, +103.525s
12. JENSON BUTTON, GBR, MCLAREN, +1 lap
13. VALTTERI BOTTAS, FIN, WILLIAMS, +1 lap
14. MARCUS ERICSSON, SWE, SAUBER, +1 lap
15. FELIPE NASR, BRA, SAUBER, +1 lap
16. MAX VERSTAPPEN, NED, TORO ROSSO, +1 lap
17. FERNANDO ALONSO, ESP, MCLAREN, +2 laps
18. WILL STEVENS, GBR, MARUSSIA, +2 laps
19. ROBERTO MERHI, ESP, MARUSSIA, +3 laps
NC. PASTOR MALDONADO, VEN, LOTUS, DNF

VM FÖRARE SLUTSTÄLLNING

  1. LEWIS HAMILTON, 381POÄNG
  2. NICO ROSBERG, 322
  3. SEBASTIAN VETTEL, 278
  4. KIMI RÄIKKKÖNEN, 150
  5. VALTTERI BOTTAS, 136
  6. FELIPE MASSA, 121
  7. DANIIL KVYAT, 95
  8. DANIEL RICCIARDO, 92
  9. SERGIO PEREZ, 78
  10. NICO HULKENBERG, 58
  11. ROMAIN GROSJEAN, 51
  12. MAX VERSTAPPEN, 49
  13. FELIPE NASR, 27
  14. PASTOR MALDONADO, 27
  15. CARLOS SAINZ, 18
  16. JENSON BUTTON, 16
  17. FERNANDO ALONSO, 11
  18. MARCUS ERICSSON, 9
  19. ROBERTO MEHRI, 0
  20. ALEXANDER ROSSI, 0
  21. WILL STEVENS, 0