Österrikes Grand Prix | + Renault Motorsport Sverige

Renaults Jolyon Palmer var bara en halv sekund från att ta sin första poäng i F1. Jolyon jagade Lance Stroll, Williams, nästan mer än 40 av de 71 varven, men hittade inte luckan.

Nico Hulkenberg kom på trettonde plats efter en dålig start.
– Jag startade 16:e och det är tredje gången i rad som jag blir 11:a, säger engelsmannen.
– Och man blir duktigt frustrerad när man inte kommer om bilen framför, hur mycket man än försöker. En sak är helt klar. Jag måste kvala in bättre.

Nico Hulkenberg gjorde så gott han kunde, men efter den dåliga starten var det inte mycket han kunde göra. Tysken råkade slå till anti-stall systemet på kopplingen, som förhindrar att det blir motorstopp.
– Och det var början på slutet för mig. Jag var nästan sist in i första kurvan och då var det helt klart att det skulle bli en taskig eftermiddag.

Cyril Abiteboul var lite besviken över resultatet.
– Det är andra chansen i rad som vi missat poäng. Vad som i alla fall är mycket positivt är att vi ser att vårt arbete med motorn går i rätt riktning. Och från och med nästa lopp på Silverstone kommer vi att börja ett stort projekt med utvecklingen av chassit.

Vem fick största jublet av de tre på pallen efter Österrikes GP på Red Bull Ring?

Det var varken Valtteri Bottas, som vann, eller Sebastian Vettel. Det fick Daniel Ricciardo. Och han var inte nödbedd när Martin Brundle, som intervjuade trion, bad honom göra en shoey, för Martin ville ha skon och skänka till välgörenhet. Daniel gjorde som han blev ombedd och fyllde skon med bubbeldrycken och sprang fram till Valtteri som nästan slog den ur handen på australiensaren. Han såg smått skräckslagen ut. Burop från publiken. Sebastian hade redan smugit undan och stod lite längre bort. Martin tömde skon utan tvekan. Daniel den andra och slängde sedan ut den till publiken som stod under prispallen. Stort jubel. Inte undra på att han har blivit en av de mest populära förarna. Daniel Ricciardo bjuder alltid på en bra show.

Det var femte gången i rad som Daniel stor på pallen.
– Ett skoj och intressant lopp. Starten var viktig och sedan att försvara mig mot Kimi Räikkönen. På de sista varven mot Lewis som kom extremt nära, i en kurva låg vi jämsides, men jag körde på min linje, utnyttjade bromspunkterna och körde absolut på gränsen.

Vad händer i huvudet på en racerförare när han blir jagad?

– Det första ordet som dyker upp i hjärnan. FIGHT. Och förbered dig på attacker. Bli uppjagad. Men keep cool. Även i stridens hetta måste man hålla reda på bromspunkterna. Även om en bil ligger bredvid dig. Glöm inte att kolla apex. Och framförallt var gränsen ligger.

– Kommer man ifatt långsammare bilar som skall varvas måste man vara extra på alerten så att killen bakom inte får en gratis chans. Svettades lite och det rann ner i ögonen.

– Allt fungerar bra nu och det märks också inom teamet för stämningen är positiv och Renault håller också på sin kant att göra en ännu bättre motor.

Max Verstappen hade inte mycket att säga. Holländare kom ju bara till första kurvan och där blev han påkörd bakifrån av Daniil Kvyat och körde i sin tur på Fernando Alonso. För Toro Rosso blev det dramatiskt lopp men tyvärr noll punkter.

– I starten var jag tvungen att runda min stallkamrat och kunde inte se så mycket av vad som hände framför mig.

Jag tror att Verstappen också hade ett problem och Fernando Alonso såg det och reagerade. Men det gjorde inte jag så jag förlorade alla mina referenser på banan. Försökte mitt bästa men det slutade tyvärr med att jag krockade.

Carlos Sainz tvingades bryta med en misständning under de 10 första varven och han trillade ner från nionde till 16:e plats.
– Vi försökte allt möjligt och i 15 varv tryckte jag på nästan alla knappar på ratten men inget hjälpte. Synd för jag hade kunnat få några poäng idag.

Under och efter loppet diskuterade man om Valtteri Bottas hade tjuvstartat eller ej. När de fem lamporna tänds varierar men man vet mer eller mindre marginalen mellan när alla fem är tända och när de släcks. Just då är man så på alerten och du tar en chans mellan din reaktion och en gissning. Ibland får föraren det exakt rätt och ibland är hans reaktion lite för långsam.

Domarna kollade all data som visade att Valtteri reaktionstid var 0,201 sekunder.

– Det tror jag inte, sa Vettel, som också tyckte att finländaren förtjänade segern för att ett mycket bra lopp.

– När jag säger att jag inte tror det, beror det på att jag inte tror det. Den normala reaktionen för oss alla är ca 0,2 sekunder och jag tror inte att någon var så mycket långsammare. Ok datan visade senare att han inte tjuvat så det får jag acceptera.

Daniel ville också säga sin mening.

– Som Valtteri sa. Det gäller att alltid vara positiv. Lamporna var röda länge. Längre än normalt. Det finns alltid ett s.k. fönster men det verkar längre när du sitter i bilen och varven i motorn ligger högt och man väntar och väntar. Antar att Valtteri hade tur med sin start. Det var på gränsen. Man reagerar på instinkt som inte är naturlig och jag tror inte att han reagerade på lamporna utan känslan.

– I början var jag också övertygad om att han stack iväg för tidigt. Valtteri hade utan tvekan tur.

austriagp1

austriangp2

RESULTAT
1)V. Bottas, Mercedes, 1,21,48,523
2)S. Vettel, Ferrari, +0,658 sek
3)D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, +6,012
4)L. Hamilton, Mercedes, +7.430
5)K. Räikkönen, Ferrari, +20.370
6)R. Grosjean, Haas, +73,160
7)S. Perez, Force India, +1 varv
8)E, Ocon, Force India, +1
9)F. Massa, Williams, +1
10)L. Stroll, Williams, +1
11)J. PALMER, RENAULT, +1
12)S. Vandoorne, McLaren, +1
13)N. HULKENBERG, RENAULT, +1
14)P. Wehrlein, Sauber, +1
15)M. Ericsson, Sauber, +2
16)D.KVYAT, TORO ROSSO RENAULT, +3

BRÖT
Varv 44 C. SAINZ, TORO ROSSO RENAULT, misständning
29 K. Magnussen, Haas,
1 F. Alonso, McLaren, krasch
0 M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT

SNABBSTE VARV
L. Hamilton, Mercedes, 1,07,411 230,597 km/tim

POLE POSITION
V. Bottas, Mercedes 1:04.251 241.938 km/tim

FÖRAR VM
1)S. Vettel, Ferrari, 171 poäng
2)L. Hamilton, 151
3)V. Bottas, 136
4)D. RICCIARDO, 107
5)K. Räikkönen, 83
6)S. Perez, 50
7)M. Verstappen, 45
8)E. Ocon, 39
9)C. SAINZ,29
10)F. Massa, 22
11)L. Stroll,18
12)N. Hulkenberg, 18
13)R. Grosjean, 18
14)K. Magnussen, 11
15)P. Wehrlein, 5
16)D. KVYAT, 4
17)F. Alonso, 2
18)J. PALMER, 0
19)M. Ericsson, 0
20)S. Vandoorne, 0
21)A. Giovinazzi, 0

KONSTRUKTÖRS VM
1)Mercedes, 287 poäng
2)Ferrari, 254
3)RED BULL RENAULT, 152
4)Force India, 89
5)Williams, 40
6)TORO ROSSO RENAULT, 33
7)Haas, 29
8)RENAULT, 18
9)Sauber, 5
10)McLaren, 2