Mästaren | + Renault Motorsport Sverige

1950 körde man för första gången om världsmästartiteln för förare i formel 1. Trots det är den 25 årige Sebastian Vettel, Red Bull Renault, bara den tredje som vunnit tre titlar i rad. De två andra är Juan Manuel Fangio och Michael Schumacher.

Man måste vara på rätt plats vid rätt tillfälle men man måste arbeta hårt. Man får inget gratis.
När Sebastian tänker tillbaka på finalen i Sao Paulo säger han att det var det svåraste lopp han kört och allt som kunde gå snett gjorde det också. Och erkänner att han var rejält nervös. Rädd för att misslyckas och svika alla som arbetat så hårt.

Dramatiken fortsatte dagarna efter finalen. På youtube fanns en video som skulle bevisa att Seb hade kört om Jean-Eric Vergne under gul flagg. Så länge den visas får man inte köra om. Ferrari funderade på att lägga in en protest fyra dagar efter loppet men när tävlingsledaren och andra fia representanter sa att Sebastian inte hade gjort något fel avstod man.

– Min teamchef Christian Horner ringde och sa att Ferrari kanske skulle protestera och ville att fia skulle undersöka allt in i minsta detalj.

– Min första reaktion var att jag kunde inte komma ihåg om jag kört om Jean-Eric under gul flagga eller ej.
Dagen efter hade minnet kommit tillbaka.

– På vänster sida stod en funktionär som svänger en grön flagga. Den nye mästaren har helt rätt. Lite längre fram stod en funktionär till. Men samtidigt blinkar en gul lampa i Sebastians bil och på höger sida ser man också en gul lampa. Varför? Antagligen har någon glömt att slå av systemet.

Tillbaka till den dramatiska finalen. Att han var nervös ser Seb bara positivt.
– Det behövs för att vara skärpt. Att man inte sitter och sover i bilen när starten går och att man reagerar omedelbart när starten går.

I den fjärde kurvan kunde det tagit slut. Sebastian blev påkörd av Bruno Senna och stirrade på bilarna som kom emot honom.
– Ingen rolig situation. Jag släppte upp bromsen och rullade baklänges nerför backen. Det ger de andra mer plats att reagera och undvika att köra på mig.
– Bilen blev skadad och jag kunde inte köra lika snabbt som de andra.

För att göra saker och ting ännu värre slutade radioförbindelsen mellan kommandobryggan och Sebastian att fungera. Seb hörde dem men inte tvärtom. Och det kunde ha kostat honom titeln. -Vi gjorde ett däcksbyte på fel varv. Körde ut på torrdäck och ett varv senare började det regna. Men ingen hörde när jag skrek att jag kommer in igen. Däcken låg inte på plats så det stoppet tog lång tid.
– Trots att jag inte var lika snabb som de andra kunde jag kompensera det med att köra en annan linje och göra saker och ting på ett annorlunda sätt än de andra.

En förare hade Seb inga problem med. Landsmannen Michael Schumacher, som snällt flyttade på sig. Vad sa du till honom efteråt?
– Jag tackade honom för att han inte försvarat sin plats alltför hårt. Michael svarade att det fanns ingen anledning att inte göra det eftersom han tyckte att jag var snabbare och hade kört om honom förr eller senare.

Sebastian säger att det låter som en klyscha men säger ett stort tack till alla i teamet och Renault.
– Och jag menar det verkligen. Jag känner som en av de andra i teamet och det spelar ingen roll vilken summa det står på lönechecken. Jag känner mig inte viktigare än någon annan.
– Enklast förklarat. Du kommer till arbetsplatsen och alla ger dig känslan av att allt kommer bli bra. Utan att säga ett ord. Man får självförtroende och energi. Och det hjälper dig att bli starkare.

– Det är jag som kör bilen men vi är alla här för att vi har en passion för motorsport. För spänningen och för att man vill vinna. Seb fortsätter med att säga att vad man uppnådde i Sao Paulo berodde inte på vad som hände I loppet utan det började och arbetet för redan när han kom till Red Bull Renault.
– Det är ett otroligt tufft arbete för oss alla.

Sebastian och teamet vann både förar- och konstruktörs-VM 2010, 2011 och 2012.
– Jag mötte en gång en mycket klok man som sa att det svåraste är att vinna efter man vunnit för uppmärksamheten och trycket ökar. Men man fokuserar på hur man vinner igen istället för att fokusera på de små steg som behövs.
– Så det är vad jag alltid försöker komma ihåg och påminna de andra om. Att det är bara ett vanligt lopp och att vi skall vara oss själva.
– Innan jag åker ut säger jag alltid till alla njut.

Alla som idrottar på högsta nivå är egoister. För racerförarna när de sitter i bilen. Sebastian har flera gånger sagt att han är medlem av ett team och tar också sitt ansvar.
Under säsongen märkte han att en mekaniker var frustrerad. Sebastian skrev ett sms.
– Du gör ett fantastiskt arbete. Lyssna inte på vad andra säger. Vi går vår egen väg och vi vet att det är den riktiga.

Mekanikerna fick tillbaka sin motivation.
Varför skickade du ett sms?
– Som förare har man stort inflytande på teamet. Även med små gester och det får man inte glömma.

Var den här titeln den tuffaste och mest tillfredsställande att vinna?
– Svårt att svara på. När du jämför gör du det med något som har hänt och självklart inte är längst fram i skallen som det är som just hänt.
– En sak är helt klart. Det var en mycket svår säsong och för alla gick det upp och ner. Jag tror att vad som gör oss till vinnare är att vi hela tiden påminner oss om vem vi är och gör saker och ting på vårt sätt. Och det spelar i slutet den avgörande rollen. Man måste vara ärlig mot sig själv. Om du försöker vara någon annan går det snett.
– Men utan tvekan det svåraste lopp jag kört.

Och så kan han inte låta bli att ge en känga åt konkurrenter. Dock utan att nämna något namn. Behövs inte. Alla vet vem han menar.
– Några försökte göra allt på och utanför banan för att störa oss. Vi fick svara på en massa frågor och annat tjafs under hela säsongen och det gjorde det inte lättare för oss. Men vi lät oss inte störas och blev oss själv trogna och det avgjorde det hela. Seb erkänner att han är inte felfri och för misstag som alla andra men att hans föräldrar lärde honom att vara ärlig och erkänna om man gör ett fel.

Förra året vann du nästan allt som gick. Den här säsongen började trögt fram till Singapore. Där kom vändningen och segerserien. Vad hade hänt?
– Två anledningar. Dels en teknisk och dels vad som sker inombords. Det började med att vi hade många olika vinnare och jag fattade snabbt att varje poäng skulle vara viktig i slutet.
– Jag fick rätt men det blev svårare än vi hade hoppats. Under säsongen var vi inte ens med i diskussionerna om vem som skulle vinna titlarna. Men vi trodde stenhårt på oss själva och hade aldrig en tanke på att ge upp.

Redan i första loppet i Australien fick Sebastian kämpa med bilen, som skiljer sig ganska mycket från fjolårets. Han hade svårt att förstå den.
– Jag kunde inte använda samma tricks som förra året eller min stil för att få den som jag ville. Bakvagnen var inte tillräckligt stabil så jag kunde inte arbeta med bromsarna som jag brukar och svänga in i kurvorna på det sätt som jag gillar.

Man försökte allt och konstruktören Adrian Newey började kolla varenda detalj.
– Ibland hade vi gjort något som var helt fel och vi betalade priset för misstaget. Men samtidigt lärde vi oss också något. Inte bara tekniskt utan också att inte röra ihop det för mycket.
Man gjorde dock mer rätt än fel och man tog ett stort steg framåt. Men Sebastian kan inte säga exakt när.
– Bara att det var helt perfekt och jag kunde äntligen göra mer som jag ville. Och då kommer också resultaten.

Det såg svårt ut i Australien och det var inte många som tippade att Sebastian Vettel och Red Bull Renault skulle kunna försvara sina titlar. Tack vare flitigt arbete och Neweys tänkande vände man ett hotande nederlag till en storslagen triumf.
Och det gjorde också de piloter som flög Sebastian och ett par andra teammedlemmar från Frankrike till Berlin i oktober. Över Alperna förlorade planet plötsligt snabbt höjd. Sygasmaskerna trillade ut och det utbröt stor nervositet. Utom hos Sebastian, Han tog fram sin telefon och fotograferade lugnt de andra. Fyra timmar försenad anländer man i Berlin.
– Vi blev uppehållna, var Sebastians enda kommentar.

Säsongen 2012 är slut men det innebär inte att formel 1 har semester. Adrian Newey och hans kollegor håller på att slutföra arbetet med bilarna för nästa år. Och de har inte många veckor på sig. De första testerna körs redan i januari.