Malaysia GP i Sepang | + Renault Motorsport Sverige

Det blev inga nya poäng för de bägge Renault förarna Nico Hulkenberg och Jolyon Palmer i det sista loppet på Sepang International Circuit i Malaysia. Jolyon blev 15:e och Nico 16:e.

– Det var en mycket tråkig dag, säger Nico.

– Det började med att starten inte var den bästa och i första kurvan tappade jag några placeringar som jag inte kunde ta tillbaka och hamnade i en klunga och i tät trafik.

Teamet ändrade taktiken för att ge Nico en chans att köra mer aggressivt men han kom ut mitt i trafiken igen och när han försökte köra upp sig slets däcken snabbt och han fick göra ytterligare ett byte för säkerhets skull.

Jolyons start var tyvärr inte heller mycket bättre och under större delen av loppet låg Jolyon bakom tysken.

– Senare lyckades jag köra om några men tappade bilen av någon underlig anledning och snurrade två gånger. Och förlorade allt jag vunnit.

Däremot spelade den franska motorn en stor och avgörande roll i kampen om segern. Max Verstappen, Red Bull Renault, vann och stallkamraten Daniel Ricciardo kom på tredje plats. Mellan dem kom Lewis, som inte hade en chans mot Max, som gav sig själv en sen födelsedagspresent. I lördags fyllde han 20 år.

En stor vinnare på Sepang International Circuit var Max Verstappen. Holländaren vann på s.k. meriter. Han fick inte segern gratis och för honom gick en önskan i uppfyllelse. Att äntligen få ett bra resultat på en söndag.

– Det har varit en dramatisk säsong så den här segern känns verkligen skön, säger Max Verstappen.

Det tog inte många kurvor innan han satte in den första attacken och den räckte.

– Jag såg att Lewis hade dåligt grepp och att han hade mer att förlora i mästerskapet än jag så jag tog en större risk, fortsätter Max Verstappen

På ett sätt kan man ju säga att han fck en present av Ferrari eftersom Kimi inte kom till start.

– Jag har ingen aning om hur det hade kunnat påverka resultatet om han varit med men vi såg ju hur snabb Sebastian var.

Och det som ingen trodde skulle vara möjligt blev möjligt. Holländaren körde lätt ifrån Lewis och i mål var gapet inte mindre än 12,77 sekunder. Lewis var långt ifrån lika talför som vi brukar se honom när han vinner. Under presskonferensen satte han på sig solglasögon och stirrade bara ner i bordet när han svarade på frågor. Medan Max och Daniel skrattade. När Max sa några ord på sitt modersmål hällde australiensaren vatten över honom och bägge skrattade högt och ljudligt. Lewis drog inte ens på munnen.

Daniel såg också snabbt att bägge Mercedes bilarna hade svårigheter.

– Jag ville om Valtteri så snabbt som möjligt men han försvarade sig bra. Så det dröjde ett tag innan jag kom om.

I år är det återigen tillåtet att prata med föraren under loppet. Men alla tycker inte om det eftersom de känner sig störda i sin koncentration. 17 varv senare var det Daniel Ricciardo som fick en varning.

– Gasa för inom tre till fyra varv är Sebastian ifatt.

– Jag fick hela tiden information från min ingenjör men till slut sa jag till honom att hålla tyst, säger Daniel

De sista varven kom Sebastian ifatt men inte om.

– Han hade ett allvarligt försök. Det var tätt mellan oss men om kom han inte.

Med tre varv kvar att köra för australiensaren beröm av sin ingenjör.

– Du har knäckt Seb. Bra kört för han måste spara på däcken.

Hos Toro Rosso har man bytt förare. Ryssen Dannil Kvyat har ersatts av Pierre Gasly i två lopp. Kanske för resten av säsongen. Det blev en 14:e plats i debuten.

– Det var ett speciellt lopp för mig eftersom det var den första F1 tävlingen, säger Pierre Gasly

– Så det här är en dag som jag aldrig kommer att glömma och en mycket bra erfarenhet. Mycket bättre än jag hade förväntat mig. Det var ett tufft lopp rent fysiskt, för jag kunde inte dricka något under loppet. Systemet fungerade inte och vattnet sprutade överallt i ansiktet utom i munnen så det kändes som ett synnerligen långt lopp.

Pierre gav dock inte upp för adrenalinet pumpade i kroppen av ren upphetsning och tävlingsinstinkt och dessutom visste han att han kör för en plats i teamet nästa år. Carlos Sainz tvingades bryta efter ett elektriskt fel som kanske uppstod efter en närkontakt med en annan bil.

Renaults ambassadör, den fyrfaldige mästaren Alain Prost, säger att 2019 skall teamet ha kommit så långt att man kan locka till sig en av toppförarna. Nästa säsong ställer man upp med Nico Hulkenberg och nykomlingen Carlos Sainz, som till världsmästaren i rally med samma namn. Ryktet gick i somras att Fernado Alonso skulle flytta från McLaren men teamchefen Cyril Abiteboul säger att det vore alldeles för tidigt. Man kommer ändå att samarbeta för Renault kommer att leverera motorer till det engelska teamet de närmaste tre åren.

– Vi håller fortfarande på att bygga upp teamet och 2019 hoppas vi att inte bara locka till oss en av de bästa utan också kunna vara med och köra om titeln.

Och det året finns det många förare vars kontrakt går ut på marknaden. När det gäller att leverera till både Red Bull och McLaren säger Alain att det är bra.

– Men också en viss risk för det är två bra team. För ett fabriksstall måste det dock vara ett mål att mäta sig med de bästa.

Efter 19 lopp var det här avskedsföreställningen i Malaysia. Förarna har alltid gillar banan och utmaningen med värmen och luftfuktigheten. Man sa att man kommer att sakna loppet. Banchefen Razlan Razali säger att när Bernie Ecclestone var chef fick man inte mycket för de miljoner som man betalade. Med de nya ägarna Liberty Media säger han att mycket har inte ändrats. Man gör kanske mer för åskådarna utanför banan men inte när det gäller vad som händer på banan. Under de 19 åren som loppet körts har det kommit många turister men man har inte lyckats locka till sig lokalbefolkningen och det är det största problemet.

Till avskedsloppet hade man sänkt biljettpriset radikalt och det hjälpte. 110.602 åskådare över tre dagar. Mer än på mycket länge. Premiärministern sa att man skall utvärdera situationen och om man kommer fram till en lösning så kanske loppet kommer tillbaka.

JP

RESULTAT
1)                         M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, 1,30,01,290
2)                          L. Hamilton, Mercedes, +12,770 sek
3)                          D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, +22,519
4)                          S. Vettel, Ferrari, +37,362
5)                          V. Bottas, Mercedes, +56,021
6)                          S. Perez, Force India, +78,630
7)                          S. Vandoorne, McLaren, +1 varv
8)                          L. Stroll, Williams, +1
9)                          F. Massa, Williams, +1
10)                         E. Ocon, Force India, +1
11)                         F. Alonso, McLaren, +1
12)                         K. Magnussen, Haas, +1
13)                         R. Grosjean, Haas, +1
14)                         P. GASLY, TORO ROSSO RENAULT, +1
15)                         J. PALMER, RENAULT, +1
16)                         N. HULKENBERG, RENAULT, +1
17)                         P. Wehrlein, Sauber, +1
18)                         M. Ericsson, Sauber, +2

BRÖT
Varv 29 C. SAINZ, TORO ROSSO RENAULT, elektriskt fel
0 K. Räikkönen, Ferrari, startade ej

SNABBASTE VARV
1. Vettel, Ferrari, 1,34,080 212,104 km/tim

POLE POSITION
1. Hamilton, Mercedes, 1,30,076 221,532 km/tim

FÖRAR-VM
1) L. Hamilton, 281 poäng
2) S. Vettel, 247
3) V. Bottas, 222
4) D. RICCIARDO, 177
5) K. Räikkönen, 138
6) M. VERSTAPPEN, 93
7) S. Perez, 76
8) E. Ocon, 57
9) C. SAINZ,48
10) N. HULKENBERG, 34
11) F. Massa, 33
12) L. Stroll, 32
13) R. Grosjean, 26
14) S. Vandoorne, 13
15) K. Magnussen, 11
16) F. Alonso, 10
17)  J. PALMER, 8
18) P. Wehrlein, 5
19) D. KVYAT, 4
20) M. Ericsson, 0
21) A. Giovinazzi, 0
22) P. GASLY, 0

KONSTRUKTÖRS-VM
1) Mercedes, 503 poäng
2) Ferrari, 385
3) RED BULL RENAULT, 270
4) Force India, 133
5) Williams, 65
6) TORO ROSSO RENAULT, 52
7) RENAULT, 42
8) Haas, 37
9) McLaren, 23
10) Sauber, 5