Italiens Grand Prix | + Renault Motorsport Sverige

Renault kom till Monza utan allt för stora förhoppningar. Ett team som håller på att byggas upp har inte så stora chanser på en högfartsbana som den i den f.d. kungliga parken utanför Milano.

– Vi visste redan från början att det skulle bli en svår helg, säger Nico Hulkenberg, som kom i mål som 13:e efter de 53 varven.

– Chansen fanns dock att det skulle bli några poäng men jag fastnade i trafiken. När jag äntligen kom om det gänget dröjde det inte länge förrän jag kom ifatt nästa och det hela började om från början.

– Så bara att glömma och sikta in oss på Singapore som skall passa oss mycket bättre.

Hans stallkamrat Jolyon tvingades bryta.

De sista varven kom Red Bull Renault föraren Daniel Ricciardo, som startat som 16:e, oroväckande nära trean Sebastian Vettel. Australiensaren hade startat från 16:e plats och kom i mål som fyra samt körde tävlingens snabbaste varv. Inte undra på att han valdes till loppets förare. Han är en förare som inte bara är modig när det gäller omkörningar utan också har ett par kloka hjärnor till hjälp när det gäller taktiken. Australiensaren startade med de mjuka däcken och det var nog anledningen till den briljanta uppkörningen.

– Inga större svårigheter att köra om Kimi. Till och med med de mjuka däcken var jag snabbare än de med de supermjuka. I slutet hade jag nog kunnat komma ifatt Sebastian men då hade han väl också gasat.

– Jag är verkligen glad och det var riktigt roligt lopp. I två av mina favoritbanor, Silverstone och Monza, har jag startat i slutet av gridden och på bägge lyckades jag med det jag hoppats på.

– Ett par härliga omkörningar gjorde att jag var hela tiden på helspänd. Jag såg Sebastian och tanken på en pallplats var lockande så de sista varven försökte jag köra ifatt.

Stallkamraten Max Verstappen körde upp sig från 13:e till 10:e plats.

– På första varvet drog jag förbi tre bilar men på tredje varvet hade jag närkontakt med Felipe Massa och fick en punktering. Och därmed var i princip mitt lopp slut. Så 10:e plats och en poäng var inte så dåligt.

Fernando Alonso och Jolyon Palmer var inte helt eniga om en kurva. Det var trångt och de två bilarna snuddade vid varandra. Engelsmannen fick ett tidsstraff på fem sekunder för att han tjänat en plats på fel sätt och inte gav tillbaka den. Spanjoren frågade i radion om domarna drack en Heineken, som var titelsponsor, för han kunde inte förstå varför Jolyon inte fick order om att släppa förbi honom. Några varv senare frågade spanjoren var Jolyon var. När han fick svaret att han brutit började han skratta och sa karma. Själv fick Fernando också bryta när växellådan gick sönder.

Jolyon säger att bryr sig inte om Fernandos kritik.

– Han körde mig av banan, säger engelsmannen.

– Jag var först in i kurvan och han bromsade otroligt sent och puttade av mig. Något som kommer upp på nästa förarmöte för han var inte särskilt glad men det struntar jag i.

Han var missnöjd förra veckan i Spa med Fia´s beslut efter spanjoren tvingade honom av banan i Spa.

– Den förklaring som tävlingsledaren Charlie Whiting gav gjorde att den här situationen var oundviklig. Och det hände det som jag trodde skulle ske.

– Vi hade ett stort möte och om någon ligger på insidan vet du att du kan släppa upp bromsen. Du ligger före i apexen men den andra killen har ingenstans att ta vägen. Antingen kraschar han eller sneddar genom kurvan.

– Jag gjorde det och kom ut igen sida vid sida och kom genom nästa kurva.

En rolig punkt. I förarparaden var det Palmer som agerade chaufför åt Alonso eftersom motorn i den bilen han skulle suttit i gav up andan.

Nu drar F1 cirkusen vidare till Asien och nästa lopp är Singapores gp den 17 september.

Vem kommer att köra för Renault 2018?

Helt klart är att Nico Hulkenberg finns kvar men vem blir hans stallkamrat.

Rykterna är många. Rubert Kubicas namn har nämnts. Polacken bröt armen för några år sedan i en rally olycka men har testat en av årets bilar utan besvär. Trots att han inte har full rörelse i höger arm.

Alain Prost, som är Renaults rådgivare, säger att man kommer att bestämma sig inom två veckor.

– Jag kan inte nämna någon men det finns flera namn på listan, säger den trefaldige världsmästaren.

Kanske ger man Jolyon Palmer ytterligare en chans. Eller heter ersättaren Sergio Perez eller Esteban Ocon, som bägge kör för Force India, eller Carlos Sainz, Torro Roso Renault. Ett annat namn som nämnts är ingen mindre än Fernando Alonso.

Men det finns också en annan variant som berör Renault. McLaren chefen Zak Brown säger att om man byter till Renault motorn nästa säsong är möjligheterna mycket stora att spanjoren stannar kvar.

Daniil Kvyat och Carlos Sainz, bägge Toro Rosso Renault, blev 12:a resp. 14:e.

Ferrari firade 70 års jubileum på hemmaplan i Monza men man kunde tyvärr inte kröna helgen med en seger. Mercedes förstörde det hela med en dubbel seger. Lewis Hamilton före Valtteri Bottas. Och det är ingen överdrift att säga att Scuderia åkte på en rejäl smäll. Man skulle också kunna skriva att det var en ren förödmjukelse

Nu drar F1 cirkusen vidare till Asien och nästa lopp är Singapores gp den 17 september.

RESULTAT
1)L. Hamilton, Mercedes, 1,15,32,312
2)V. Bottas, Mercedes, +4,471 sek
3)S. Vettel, Ferrari, +36,317
4)D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, +40,335
5)K. Räikkönen, Ferrari, +60,082
6)E. Ocon, Force India, +71,528
7)L. Stroll, Williams, +74,156
8)F. Massa, Williams, +74,834
9)S. Perez, Force India, +75,276
10)M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, +1 varv
11)K. Magnussen, Haas, +1
12)D. KVYAT, TORO ROSSO RENAULT, +1
13)N. HULKENBERG, RENAULT, +1
14)C. SAINZ, TORO ROSSO, +1
15)R. GROSJEAN, Haas, +1
16)P. Wehrlein, Sauber, +2
17)F. Alonso, McLaren, ej i mål
18)M. Ericsson, Sauber, ej i mål

BRÖT
Varv 33 S. Vandoorne, McLaren, motor
29 J. PALMER, RENAULT,

SNABBSTE VARV
RICCIARDO, RED BULL RENAULT, 1,23,361 250,174 km/tim

POLE POSITION
Hamilton, Mercedes, 1,35,554 218,251 km/tim

FÖRAR VM
1)L. Hamilton, 238 poäng
2)S. Vettel, 235
3)V. Bottas, 197
4)D. RICCIARDO, 144
5)K. Räikkönen, 138
6)M. VERSTAPPEN, 68
7)S. Perez, 58
8)E. Ocon, 55
9)C. SAINZ,36
10)N. HULKENBERG, 34
11)F. Massa, 31
12)L. Stroll, 24
13)R. Grosjean, 24
14)K. Magnussen, 11
15)F. Alonso, 10
16)P. Wehrlein, 5
17)D. Kvyat, 4
18)S. Vandoorne, 1
19)J. PALMER, RENAULT, 0
20)M. Ericsson, 0
21)A. Giovinazzi, 0

KONSTRUKTÖRS VM
1)Mercedes, 435 poäng
2)Ferrari, 373
3)RED BULL RENAULT, 212
4)Force India, 113
5)Williams, 55
6)TORO ROSSO RENAULT, 40
7)Haas, 35
8)RENAULT, 34
9)McLaren, 11
10)Sauber, 5