Intervju med Alain Prost | + Renault Motorsport Sverige

Alain Prost är en Renault-ambassadör och blir ofta intervjuad när det gäller det franska Formel 1-stallet. En ambassadör skall ju egentligen alltid säga något positivt om sin arbetsgivare. Den fyrfaldige världsmästaren är dock realist och kommer inte med några falska förhoppningar.
– Renault kommer att få lida i tre år, säger 61-åringen med ett leende.

Alain är inte ensam om den uppfattningen. CEO Carlos Ghosn har samma uppfattning.
– Det är ett långsiktigt projekt och en dag kommer vi att kunna utmana de bästa teamen.

Renault_72489_global_en-683x1024

Under de långa diskussionerna om Renault skulle köpa Lotus eller ej, blev Alain tillfrågad om han ville bli teamchef men han tackade nej. Fransmannen har nämligen fullt upp att göra med sitt eget team i Formel e. Man vann tillsammans med Renault bägge titlarna den här säsongen, och så har han haft arbetet som PR-man och rådgivare när det gäller motorsport åt Renault.
– Med sin kommentar och inställning har Carlos Ghosn också tagit bort den största pressen från teamet. Istället för att försöka öka på samlingen av pokaler hoppas jag att man istället har massor av tålamod. Man var ju tvungen att bygga upp en helt ny organisation eftersom många experter lämnade Lotus eftersom det tog så lång tid innan det kom ett beslut.
– Min filosofi är att det handlar om ett helt nytt projekt och därför är det mycket viktigt att ledningen utvecklar en strategi för framtiden. Och inte lovar något som man inte kan hålla.
– Så det är inte nödvändigt att teamet vinner den här första säsongen. Det är ändå mer eller mindre omöjligt.

Men inte för motorn. Red Bull kör med en Renaultmotor och det har gått mycket bra. Max Verstappen vann i Spanien och tillsammans med sin stallkamrat Daniel Ricciardo har man stått på pallen inte mindre än åtta gånger i de 12 första loppen som kördes innan sommarpausen. Daniel är trea i förar-VM och Max sexa. Teamet är tvåa i konstruktörstabellen.

Renaults bästa resultat är Kevin Magnussens sjundeplats i Ryssland.

Är du glad att ett franskt team äntligen är med i Formel 1 igen?
– Glad eller lycklig är nog inte de rätta orden. Stolt är en bättre beskrivning. Jag vet ju hur mycket arbete som ligger bakom och hur hårt alla arbetade tills allt var klart.

Man säger ofta att fransmän ibland har ett lite häftigt temperament. Men Alain är snarare kall. Under sin aktiva karriär kallades han ju också för Professorn.
– F1 har förändrats och kan knappast jämföras med den sport som jag bedrev. Idag är det helt annorlunda.

Frankrike har en stolt tradition i motorsport och Formel 1. Inte mindre än sju team har varit med. AGS, Gordini, som sedan 1969 är en del av Renault Sport, Larousse, Ligier, Matra, Prost GP och Renault, som varit med två gånger tidigare, 1977-1985 och 2002-2011. Inte mindre än 66 fransmän har kört F1 och den mest framgångsrike är Alain med fyra VM-titlar.

Den första kända biltävlingen kördes i Frankrike 22/7-1894 och organisatör var tidningen Le Petit Journal och kördes mellan de två städerna Paris och Rouen, en sträcka på 128 km. Loppet vanns av Jules de Dion och han körde en ångbil och som passagerare hade han en man som eldade i pannan. Så första priset delades därför mellan de två följande förarna som ensamma kört loppet med bilar med bensinmotor. På den tiden var tävlingarna lopp mellan två grannstäder. Senare utvecklades det till uthållighetstävlingar och man flyttade till mer eller mindre permanenta banor.

Alla F1-tävlingar heter idag Grand Prix och betyder ”Stora Priset”. Den första tävling som kallades Grand Prix kördes i Pau 1901, en stadsbana som fortfarande används för Formel 3, och det första Frankrikes GP kördes 1906 i Le Mans, kanske mest känd för det klassiska 24 timmarsloppet. 32 förare och 12 olika biltillverkare ställde upp. Ferenc Szisz från Ungern vann med en Renault tack vare att man hade tänkt till och kommit på en lika genial som enkel lösning. Vägarna var inte asfalterade utan underlaget var grus och det i sin tur betydde punkteringar på löpande band. Tillsammans med Michelin tog Renault fram avtagbara fälgar och på så sätt slapp man kränga punkterade däck och slangar av och på fälgen.

– Man kan inte vara annat än stolt över vår långa tradition.
Vad Alain tycker är lite tråkigt är att Romain Grosjean, som är den ende fransmannen i F1 idag, tävlar med ett amerikanskt team.
– Det är så många delar som skall stämma för att man skall få en plats i Formel 1 idag. Klassen är motorsportens kejsarklass och konkurrensen är stenhård eftersom det är så många unga killar som vill dit. Så lite tur behövs, men mycket annat också.

Och ett F1-lopp i Frankrike? 58 gånger har Frankrikes GP körts på sju olika banor. Reims, där en en del av första priset var ett par lådor champagne, Rouen, Clemont-Ferrand, Le Mans, Le Castellet, Dijon och Magny Cours.
– Frankrike är både ett land där bilar tillverkas och där sport är otroligt populärt. Alltså ligger tanken nära att vi skulle köra här igen. Både Le Castellet och Magny Cours har ju bevisat att de kan klara av det. Men det finns en aspekt som måste lösas först.
– Den ekonomiska delen.

Alain säger att just av den anledningen måste man överväga noga.
– Personligen anser jag att Frankrike förtjänar ett lopp. Bland annat med tanke på allt det som Renault gör och har satsat i F1.