Inför Formel 1-säsongen 2014 | + Renault Motorsport Sverige

Den 16/3 drar F1-säsongen igång med Australiens Grand Prix i Melbourne. Som vanligt är det 19 lopp och finalen körs i Abu Dhabi den 23 november.
I år finns det äntligen en svensk med. Marcus Ericsson från Kumla och han kör för Caterham.

Stefan ”Lillövis” Johansson avslutade sin karriär 1991 vilket är 23 år sedan. Kenny Bräck fick ett erbjudande men tackade nej och åkte över till USA. Marcus är den 12:e svensken som kör i motorsportens kungaklass.

Mackan är med sina 23 är den äldste av de tre debutanterna. Efter fyra år i GP2 har han äntligen fått chansen. Man måste dock vara realistisk. Caterham tillhör inte de största teamen, så räkna inte med en plats på pallen för Mackan.

Inte för att han inte kan köra racerbil, det har han bevisat i de andra klasserna han kört. Det är dock inte så lätt som det låter att flytta upp från GP2 till F1. Någon större skillnad på hastigheten är det inte. Skillnaden och svårigheten ligger i alla de möjligheter att ställa in och ändra bilen och det enorma greppet från däcken och aerodynamiken, så det finns mycket nytt att lära. Och framförallt bromsarna.
I GP2 trycker föraren ner bromspedalen 100 meter innan kurvan. I F1 kanske bara 50 m innan kurvan. De nyper stenhårt. Att kunna bromsa senare och senare, d.v.s. lita på bromsarna och sin egen förmåga är en fråga om rutin.

Caterham är ett litet team och man gör utan tvekan så gott man kan. Men att göra debut för ett litet team kan också vara en fördel. Marcus slipper den stora pressen. I år är det också stora förändringar som kanske kan bli en fördel för Marcus. Nya tekniska regler och motor. Turbon är tillbaka. Caterham kör med en Renaultmotor och fransmännen har stor erfarenhet.

För Marcus gäller det att så snabbt som möjligt lära sig hur man arbetar i F1. Lära känna sina ingenjörer och mekaniker. Och framförallt den nya bilen. Passar den hans körstil? Hur reagerar den på ändringar? Massor av grejor som Marcus snabbt måste lära sig på de få testdagar man har.
– F1 är en stor sport och Sverige är ett litet land men vi har en stolt tradition när det gäller F1 förare. Ingen har glömt Ronnie Peterson. Så intresset är stort.

Marcus karriären har gått den klassiska vägen via engelska och japanska F3 mästerskapen till GP2 2010. Under de tre åren vann han fyra lopp.

– Det kunde blivit fler men materialet var inte alltid det bästa. Det viktigaste var dock att jag visade att jag är snabb i loppen. Förra året körde Fabio Leimer och Sam Bird om titeln och tillsammans var vi de tre snabbaste. Det blev bara en sjätte plats i mästerskapet för mig. Men det är jag som sitter i en F1-bil.

I den andra halvan av säsongen vände det för Mackan och ett par stallchefer började studera svensken lite närmare.

– Jag visste att min karriär skulle vara över om andra halvan hade gått lika dåligt som den första.
Det var en blandning av några olika saker som gjorde att det plötsligt gick betydligt bättre.

Marcus har som alla andra ett mål.
– Eller rättare sagt flera. Det första är att stanna kvar i f1 i många år och vinna lopp. Den stora drömmen är självklart att vinna vm titeln.

– Men jag måste vara realistisk och ta ett steg i taget. Det första är att i år visa alla att jag hör hemma i formel 1.

Om Mackan inte har den stora pressen på sig så har en annan debutant det och det är dansken Kevin Magnusen som kör för McLaren.

21-åringen måste leverera från dag 1. Kevin är son till Jan Magnusen som körde ett lopp för McLaren 1995 och sedan 1,5 säsong för Stewart. Kevin har kört de olika serierna organiserade av Renault och han vann 3,5 l mästerskapet förra året. Kevin hade redan lite erfarenhet av att köra en F1-bil Sedan ett par har han varit med i McLarens juniorprogram och körde Young Driver testen både i Abu Dhabi 2012 och förra året på Silverstone.

Toro Rosso satsar på en Daniil Kwjat. Aldrig hört hans namn? En ganska okänd förare från Ryssland som teamet tror mycket på. Daniil är bara 19 år och vann 2014 GP3 mästerskapet. Dessutom körde han två fredagsträningar för Toro Rosso 2013. Så har vi det där med stallkompisen. Det är ingen större hemlighet att den svåraste motståndaren finns i det egna teamet. Och det gäller först och främst att slå honom.

I den andra Caterham bilen sitter Kamui Kobayashi. Japanen är ingen nykomling. Han har kört 60 lopp och gör comeback efter ett års paus i F1. Kamui kommer att bli en perfekt värdemätare för Mackan.
– Att slå honom är bästa sättet att visa vad jag kan. Vad jag har sett så här långt har Caterham en stor framtid i Formel 1 och jag vill vara med.

I mitten av januari satt Marcus för första gången i bilen i första testen i Jerez i södra Spanien. Vissa svårigheter gjorde att det inte blev så många varv. I nästa, som kördes i Bahrain, gick det betydligt bättre och sista dagen körde han inte mindre än 117 varv.

Räkna inte med att Mackan skall stå på pallen i år men med tur och skicklighet kan det kanske bli en poäng eller två.

NYA REGLER

Motor
Efter lång och trogen tjänst har den vanliga sugmotorn har bytts ut till en 1,6 l V6 turbo. Den varar max 15.000 varv och ger ca 600 hästkrafter. Ca 150 mindre. Men turboladdningen och hybridsystemet ger lite kraft. Till skillnad mot förr kom kraften utan fördröjning. Den måste hålla åtta lopp. Tvingas teamet byta ut den tidigare flyttas föraren ner 10 platser.

Växellåda
Den måste hålla ett lopp mer än 2013. Sex mot tidigare fem. Den måste dessutom har åtta, förr sju, växlar fram och en bak. Om den bytts ut tidigare flyttas föraren ner fem platser på gridden.

Kers
2013 hette systemet KERS. I år heter det ERS. Idén är den samma. Att energi samlas och kan återanvändas i form av extra kraft. Systemet har förbättrats på många sätt och är mer effektivt men är också mer komplicerat. Den består av enheten MGU-K, som precis som KERS tidigare samlade energin från bromsarna på bakaxeln. MGU-H, samlar upp värmeenergin från avgassystemet. Energi samlas också upp från turboladdaren och där finns också ett elektroniskt system. ERS ger 160 extra hästkrafter, dubbelt så mycket som 2013, under 33,3 sekunder per varv. Kan ge en tidsvinst på ca två sekunder.
Men föraren måste hushålla med kraften och överlägga noggrant när han som bäst använder systemet. Den förare som vill ladda systemet fullt kan inte attackera på varje varv utan måste tanka upp det några kilometer.
Om föraren vill använda det vid en omkörning måste tajma det bättre än tidigare. För föraren som ligger framför gäller det att bestämma sig för om han skall slå tillbaka attacken och när och med hur mycket energi. Dessutom måste föraren tänka på bensinförbrukningen.

Bensin
Tanken rymmer bara 100 kg bensin. Betydligt mindre än tidigare. 2013 var det 160 kg.
Betyder att tillverkarna måste bygga en bensinsnål men samtidigt effektiv motor.

Vikt
Minivikt är 691 kg. 49 kg mer än 2013. Ökningen beror på det större hybridsystemet. Dessutom är däcken ett kg tyngre i år. Det innebär att några förare tvingats till en diet för att tappa några kg som kompensation.

Däck
Bakdäcken är två cm bredare för att kunna stå ut med turbomotorns högre vridmoment.

Avgassystem
Bara ett rör, förra året två på sidorna. Det måste riktas centralt bakåt och uppåt och sluta bakom den undre delen av motorhuven. Alla aerodynamiska detaljer bakom röret är förbjudet. Anledningen är att strömmen av avgaserna inte får användas för att förbättra aerodynamiken.

Nosen
Av säkerhetsskäl sänks den maximala höjden på nosen. Från 550 mm till 185. Anledningen är att man vill minimera risken vid en sidokrock. Med en hög nos är risken stor att den träffar huvudet.

Framvingen
Bredden minskas från 1800 mm till 1650 mm för att minska riskerna vid en kollision.

Bakvinge
Den s.k. ”beam wing” under bakvingen är förbjuden. Profilen måste vara något flatare än tidigare.
DRS, drag reduction systemet som ”öppnar” bakvingen är fortfarande tillåtet.

Struktur
Den är förbättrad för att stärka skyddet vid en sidokrock och är obligatorisk för alla. Fia och Red Bull har tillsammans utvecklat den. Innebär att kostnaden har sänkts för nu behöver teamen inte utveckla sin egen lösning.

Startnummer
Förr bestämde resultatet från föregående säsong vilken nummer föraren hade på bilen nästa år. Världsmästaren hade automatiskt nr 1 och hans stallkamrat nr 2.
Mästaren behåller fortfarande nr 1 men alla andra kan välja sitt personliga nummer mellan 2 och 99. Finns både på bilens nos och hjälmen. Sebastian Vettel har alltså nr 1 på bilen men har reserverat nr 5 om han inte kan försvara titeln. Föraren behåller sitt valda nummer under hela sin f1 karriär.

Träning fredag
Några team låter ibland en reservförare köra första träningen för att han skall få erfarenhet. I år kan teamen låta fyra förare turas om i bägge passen på fredagen. Men fortarande bara med två bilar.

Tester
Fler tester i år. Fyra tester, varje gång två dagar, på samma bana som man under helgen kört ett lopp. Däremot är tiden teamen får använda i en vindtunnel och den s.k. CFD, Computer Fluid Dynamics, simulationen minskad.

Straff
Domarna kan utdela ett fem sekunder straff för mindre ”brott”. Dessutom kan de ge straffpoäng och den förare som får 12 inom 12 månader spärras för ett lopp.

Poäng
Ingen ändring. 25, 18, 15. 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1. Med ett undantag. I sista loppet i Abu Dhabi delas det ut dubbla poäng. Både för förare och konstruktörer.

Startnr, Förare, Team, Motor
1. Sebastian Vettel, Red Bull, Renault
3. Daniel Ricciardo, Red Bull, Renault
44. Lewis Hamilton, Mercedes, Mercedes
6. Nico Rosberg, Mercedes, Mercedes
14. Fernando Alonso, Ferrari, Ferrari
7. Kimi Räikkönen, Ferrari, Ferrari
8. Romain Grosjean, Lotus, Renault
13. Pastor Maldonado, Lotus, Renault
22. Jenson Button, McLaren, Mercedes
20. Kevin Magnussen, McLaren, Mercedes
27. Nico Hülkenberg, Force India, Mercedes
11. Sergio Perez, Force India, Mercedes
99. Adrian Sutil, Sauber, Ferrari
21. Esteban Gutierrez, Sauber, Ferrari
25. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso, Renault
26. Daniil Kwjat, Toro Rosso, Renault
19. Felipe Massa, Williams, Mercedes
77. Valtteri Bottas, Williams, Mercedes
17. Jules Bianchi, Marussia, Ferrari
4. Max Chilton, Marussia, Ferrari
9. Marcus Ericsson, Caterham, Renault
10. Kamui Kobayashi, Caterham, Renault

Kalender 2014
16/3 Australien, Melbourne
30/3 Malaysia, Kuala Lumpur
6/4 Bahrain
20/4 Kina, Shanghai
11/5 Spanien, Barcelona
25/5 Monaco
8/6 Kanada, Montreal
22/6 Österrike, Zeltweg
6/7 England, Silverstone
20/7 Tyskland, Hockenheim
27/7 Ungern, Budapest
24/8 Belgien, Spa
7/9 Italien, Monza
21/9 Singapore
5/10 Japan, Suzuka
12/10 Ryssland, Sotji
2/11 USA, Austin
9/11 Brasilien, Sao Paulo
23/11 Abu Dhabi