Förnyat samarbete och en rapport från Monacos GP | + Renault Motorsport Sverige

Red Bull och Renault har skrivit på kontraktet och man kommer att fortsätta samarbetet i Formel 1 de två kommande säsongerna. Toro Rosso kommer också att köra med Renaultmotorn.

– Vi är mycket glada över att ha skrivit ett nytt kontrakt, säger Christian Horner, som är Red Bulls teamchef.
– Efter arbetet med den nya organisationen som Renault gjort där man gjort stora framsteg, är helt logiskt att vi fortsätter, säger Horner.

Första säsongen som Red Bull körde med en Renaultmotor var 2007 och sedan dess har man vunnit fyra VM-titlar för konstruktörer och 51 lopp.

Alla led med Daniel Ricciardo i Monacos GP. Australiensaren var på god väg att vinna det klassiska loppet i Monaco. Men ett dåligt depåstopp gjorde att det bara blev en andraplats. ”Smiling Daniel” ledde när teamet kallade in honom för att byta däck men däcken låg inte på plats. Mekanikerna sprang omkring som virriga höns och det tog tio långa sekunder innan han kunde köra ut igen som tvåa.

Den eller de som gjorde misstaget kommer att få en rejäl utskällning. Det kan hända i ett litet team, men det får absolut inte hända i ett så stort team som Red Bull. Vid segerintervjun ville Daniel inte kommentera vad som hänt, men man behövde inte ha någon större fantasi för att se vad han tyckte. Det var andra loppet i rad som ett dåligt stopp kostat honom en seger och det gick lika snett i Barcelona. Och man ändrade taktik, till två stopp. Men inte för australiensaren Daniel Ricciardo, utan bara för Max Verstappen. Och det var mycket bistra miner hos Red Bull.

– Vi serverade Mercedes segern på ett silverfat, sa Helmut Marko motorsportchef. Och det är en man som inte tål några misstag och inte rättar sig efter så kallad ”political correctness”. Österrikaren säger alltid exakt vad han menar, så några fick sig nog en rejäl utskällning.
– Vi kommer att undersöka vad som hände och varför, för det var ett mänskligt misstag. Ett misstag i kommunikationen.
Och det har man inte råd med när tiondelar avgör seger eller förlust.
– Jag vill inte kommentera något om loppet, men tack till alla fans som kom hit trots det dåliga vädret, sa Daniel.
– Det är andra gången i rad som jag förlorar och det svider rejält för det var inte jag som sa att jag kommer in, utan de som kallade in mig. Och då måste de också vara beredda.
– Jag var snabbast med vad hjälper det när ett stopp går snett. Segern hade jag inom räckhåll.

Lewis Hamilton, Mercedes hade en helt annan taktik och bytte bara en gång medan Daniel Ricciardo gjorde två byten och enligt många förstörde man hans lopp lika många gånger. Lewis bugade och tackade för att han fick ta över förstaplatsen och den behöll han in i mål utan större problem. En gång trängde han nästan in australiensaren i räcket men domarna tyckte det var ok.

Det var synnerligen intressant att höra hur de två förklarade samma situation. Daniel sa att han attackerade och tvingade Lewis att göra ett misstag och han sneddade genom chickanen efter tunneln.
– Jag låg bredvid honom, men Lewis stängde dörren och jag var tvungen att bromsa för att undvika en krock. Lewis gjorde helt enkelt ett misstag. Om du är ensam och gör det spelar det ju ingen roll. Men när du ligger bakom och har en chans att köra om men blir hindrad är det inte ok.
I radion skrek Daniel högt och tydligt.
– Vad katten sysslar han med?

Engelsmannen sa att han kom ifatt en långsammare förare som han skulle varva. Han kom lite för långt ut och körde över en liten vattenpöl och fick sladd som han bara korrigerade.

Niki Lauda sa att även utan Red Bulls misstag hade Lewis vunnit. Teamchefen Toto Wolff säger däremot nej.

– Generell sett var ingen av våra två bilar lika snabba som Red Bull Renault men Lewis gjorde det bästa av situationen, säger österrikaren.

Det är en verkligt stor komplimang. För åtta månader sedan var motorn ingen vinnare. Under vintern har experterna hos Renault arbetat hårt och förvandlat en motor som kallades för förlorare till en vinnare. Och gjort de andra teamen smått nervösa.

– Vi visste från de ”long runs” som Red Bull gjort att däcken skulle hålla 40 varv. Vi hade från början problem med att få upp den rätta temperaturen i däcken så därför var strategin med bara ett stopp vår enda chans.

Bortsett från det måste man säga att den som vinner det legendariska loppet och kör alla 78 varven utan enda misstag har gjort en mästerlig körning. Egentligen skulle man kunna säga det om de 15 som kom i mål men inte om de sju som alla kraschade.

Nico Rosberg, som startade tvåa, försvann och blev till sist bara sjua. Han tappade en plats bara meterna före målet och hans ledning i VM-tabellen har nu krympt till 24 poäng. Problemet? Bromsar och däck.

Lewis hade inga problem att köra om Nico och ta över andraplatsen och det var ingen större hemlighet att det var en stallorder.
– Det var egentligen ganska enkelt, förklarar Nico.
– Jag var inte tillräckligt snabb och Lewis hade chansen att vinna. Så det var ingen större diskussion för teamet så länge vi har en chans att vinna. Så har det alltid varit.
– Självklart svider det men det var ett enkelt beslut.

Varför tappade han en plats de sista meterna?
– Hulkenberg hade de mjuka däcken och de var inte så slitna. Jag körde med de supermjuka och de var rejält slitna. Och när det började regna lätt igen kyldes mina däck snabbt ner och förlorade greppet.

Tredjeplatsen var en smärre sensation för Sergio Perez, Force India, som för mexikanaren var en skön revansch. Han slog bägge förarna i McLaren, det team som sparkade honom för två år sedan. Sergio sa då att de gjorde ett misstag.

Det här var säsongens sjätte lopp och det var lika spännande som de andra. Det regnade och var halt och några förare tog i lite för mycket. Som till exempel Max Verstappen. Först gjorde han en briljant uppkörning från sista platsen till tionde. Verstappen trodde kanske då att han inte kunde göra något fel. Men han blev ytterligare ett offer för brist på tålamod och kraschade rejält. Och det på samma ställe som dagen innan.

Max var inte ensam. Kimi Räikkönen hörde också till offren och det var oväntat. ”Iceman” har alltid varit en av de bästa på halt underlag men den här gången satte han bilen i räcket efter bara 12 varv. Fortsatte med framvingen under hjulen genom tunneln och parkerade i nödutgången. Men domarna ansåg inte att han gjort rätt eftersom delar av framvingen bröts loss och spreds över gatan. Efter loppet blev han uppkallade till domarna för ett förhör. Men han klarade sig utan straff.

Marcus Ericsson blev dock bestraffad för man ansåg att han var den som var skyldig till krocken med stallkamraten Felipe Nasr. Två straffpunkter och han flyttas ner tre platser på gridden i nästa lopp som körs i Kanada.

Det var mycket länge sedan man sett Lewis så sprudlande glad. De sista loppen har den regerande mästaren varit mycket fåordig. Kanske förståligt när man fått stryk i fem raka lopp den här säsongen av stallkamraten. Så det var väl några ton som försvann från hans axlar.

Den stora frågan. Är det här vändningen? Kommer han att köra ifatt Nico i VM-tabellen?

RESULTAT
1) L. Hamilton, Mercedes, 1,59,29,133
2) D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, +7,252 sek
3) S. Perez, Force India, +13,825
4) S. Vettel, Ferrari, +15,846
5) F. Alonso, McLaren, +85,076
6) N. Hulkenberg, Force India, +92,999
7) N. Rosberg, Mercedes, +93,290
8) C. Sainz, Toro Rosso, +1 varv
9) J. Button, McLaren, +1 varv
10) F. Massa, Williams, +1
11) E. Gutierrez, Haas, +1
12) V. Bottas, Williams, +1
13) R. Grosjean, Haas, +2
14) P Wehrlein, Manor, +2
15) R. Haryanto, Manor +4

BRUTIT
Varv 51 M. Ericsson, Sauber, krasch
Varv 48 F. Nasr, Sauber, krasch
Varv 34 M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, krasch
Varv 32 K. MAGNUSSEN, RENAULT, krasch
Varv 18 D. Kvyat, Toro Rosso, krasch
Varv 10 K. Räikkönen, Ferrari, krasch
Varv 7 J. PALMER, RENAULT, krasch

POLE POSITION
D. RICCARDO, RED BULL RENAULT, 1,13,622 163,174 km/tim

SNABBASTE VARV
L. Hamilton, Mercedes, 1,17,939 154,135 km/tim

FÖRAR VM
1) N. Rosberg, 106 poäng
2) L. Hamilton, 82
3) D. RICCIARDO, 66
4) K. Räikkönen, 61
5) S. Vettel, 60
6) M. VERSTAPPEN, 38
7) F. Massa, 37
8) V. Bottas, 29
9) S. Perez, 23
10) D. Kvyat, 22
11) R. Grosjean, 22
12) F. Alonso, 18
13) C. Sainz, 16
14) N. Hulkenberg, 14
15) K. MAGNUSSEN, 6
16) J. Button, 5
17) S. Vandoome, 1
18) E. Gutierrez, 0
19) J. PALMER, 0
20) M. Ericsson, 0
21) P. Wehrlein, 0
22) F. Nasr,0
23)R. Haryanto, 0

KONSTRUKTÖRS VM
1) Mercedes, 188 poäng
2) Ferrari, 121
3) RED BULL, RENAULT, 112
4) Williams, 66
5) Force India, 37
6) Toro Rosso, 30
7) McLaren, 24
8) Haas, 22
9) RENAULT, 6
10) Sauber, 0
11) Manor, 0