Formula 1 – Japans Grand Prix, Suzuka | + Renault Motorsport Sverige

Det blev inga nya poäng för Renaults F1 team i Japan. Jolyon Palmer blev 12:a medan Nico Hulkenberg tvingades bryta på grund av ett underligt fel. För Red Bull, som kör med Renaults motor, blev det två pallplatser. Max Verstappen kom tvåa och Daniel Ricciardo trea. I början av säsongen klagade Red Bull och Toro Rosso att motorn var lite svagare än Mercedes. Men tack vare experterna har man kommit i fatt och nu skiljer det inte mycket. Något som även Lewis Hamilton erkänner.

För Nico Hulkenberg gick det absolut inte som planerat.

– Det var ett frustrerande lopp. Jag kunde inte stänga av DRS systemet så bakvingen var ”öppen” och det är inte lätt att köra ett helt varv med det. Framförallt inte i kurvorna, förklarar Nico

Nico startade som 11:a och hade kört upp sig flera platser när bilen fick ett mycket sällsynt tekniskt fel. När Nico kom in i depån väntande mekaniker som med full kraft slog med knuten näve på bakvingen. Men inget hjälpte.

– Det var en liten metalldel som hade gått sönder så jag var tvungen att bryta, avslutade Hulkenberg.

Jolyon, som körde sitt sista lopp för Renault, tackade för sig med att köra upp sig sex platser och bli 12:a.

– Det här var vad man kan kalla för ett solitt lopp. Med ett varv till tror jag att jag hade kunnat bli 10:a. Det har varit en tuff säsong och teamet och jag har gått igenom mycket. Jag har varit här sedan Renault kom tillbaka och tillsammans har vi kommit en lång väg och jag har verkligen gillat det. Jag önskar teamet lycka till i framtiden, säger Jolyon.

Team chefen Cyril Abiteboul sa att det här loppet var Jolyons bästa.

– Det är inte lätt när man startar så långt bak. Tack vare en perfekt körning och lyckad taktik kom han upp till 12:e. Ett perfekt sätt att säga adjö till Renault.

Red Bulls teamchef Christian Horner sa, för inte så länge sedan, att Max Verstappen aldrig kommer tillbaka på samma plats som han startade från, efter första varvet. Och för det mesta betyder det att han kört om en eller flera. På Suzuka-banan var det stallkompisen Daniel Ricciardo som fick ge sig.

Gilla eller ogilla, men teamorder är numera tillåtna i Formel 1. Ferrari gjorde det i Ungern när Kimi Räikkönen körde åt sidan för Sebastian Vettel. Ett perfekt exempel såg man återigen hos Mercedes. När Lewis kom ut efter sitt däcksbyte ledde polaren Valtteri Bottas med några sekunder. Lewis Hamilton gasade bara så mycket som det behövdes för att komma ifatt och där låg han i ledning ett varv. Tills han sa i radion att den här situationen var inte bara för däcken. Det tog inte många meter innan finländaren körde åt sidan och släppte förbi honom på ett ställe där han effektivt kunde stänga dörren för Max, som bara låg några meter bakom. När Valtteri sedan körde in framför tog Max upp jakten igen.

Var Max sur?
– Nej det var klokt av Mercedes. Valtteri hade kunnat blockera mig ännu mer, sa Verstappen.

Att det hör till sporten vet vi, men det är ändå en positiv överraskning att höra det. För många gånger under loppen hörs förarna gnälla på än det ena och än det andra.

Max Verstappen var på väg att köra ifatt Lewis och hade kunnat attackera på de två sista varven om inte en viss herr Alonso förstört dagen. Han fick också sur kritik i Malaysia för att ha legat i vägen.

Som vanligt hade Daniel Ricciardo ett stort leende där han stod på pallen.
– När vi kom hit sa jag att jag ville stå på pallen här och så blev det också. Även om starten inte var den bästa, för den kostade mig två platser. Som tur var kunde jag ta tillbaka dem. Det var lite ensamt på tredje platsen men en skoj bana att köra men svårt att följa en annan bil. I slutet var det bra att Valtteri Bottas satte mig under press så att jag kunde behålla koncentrationen de sista varven. Det har varit en bra säsong för det är nionde gången som jag står på pallen och det är ett nytt personligt rekord, sa Daniel.

Daniel bockade djupt mot den fullsatta läktaren och sa högt och ljudligt till den entusiastika publiken.

– Arigatooooooooo Japan.

Japans GP var det sista för Carlos Sainz för Toro Rosso. I USA, där nästa lopp körs, tar han över Jolyon Palmers bil. Och ryssen Daniil Kvyat kommer tillbaka till Toro Rosso efter ha stått på stand by i två lopp. Carlos körde av på första varvet.

– Jag är verkligen besviken för så ville jag inte avsluta med Toro Rosso. Jag riskerade mycket i starten för att försöka ta några platser, så jag försökte köra om på utsidan i en kurva, men den linje som jag tog var smutsigare än jag räknat med. Tappade bilen och hade inte en chans, säger spanjoren, som bad alla om ursäkt.

För några veckor sedan lär teamet ha erbjudit Palmer tre miljoner euro om han flyttade på sig redan till Japan. På inrådan av pappa Jonathan tackade han nej och krävde sju miljoner. Det finns nog flera grunder till att bytet blev av. Enligt Helmut Marko skall Daniil ha reagerat mycket aggressivt när han fick reda på att han i minst två lopp skulle ersättas av Pierre Gasly. En rysk sponsor skall också ha hotat med att hoppa av om inte deras landsman fick köra igen.

Daniil lär också ha hotat med att han inte vill köra för Toro Rosso 2018 om han inte fick tillbaka sin plats. Och där håller han en trumf i handen. Det finns nämligen knappast någon som Helmut Marko ser som skulle kunna ta över. Ingen av Red Bulls juniorer är enligt österrikaren tillräckligt mogna att ta över. Så Red Bull och Marko var mer eller mindre tvingade att hålla Daniil på gott humör och det gjorde man med att sätta Renault under tryck och att de skulle ta över Carlos Sainz redan i år och inte vänta.

Gasly kör för Toro Rosso nästa år och kan redan nu samla på sig erfarenhet. Helt säkert är att Palmer får en slant för att hoppa av, men eftersom han tackade nej till tre miljoner blev summan nog mindre. Bytet för med sig en mycket intressant detalj, som kanske skapar huvudbry för domarna. Gasly tog över Kvyats bil. Han i sin tur tar över Sainz´s. Vad betyder det i tabellen för utbytta delar?

Lewis Hamilton klagade för ett år sedan i Malaysia att någon eller något inte ville att han skulle vinna VM-titeln. Han förmodade att det var en konspiration och det tog lång tid innan cheferna kunde övertyga honom att han hade helt fel. Lewis ledde i Japan när motorn gick sönder. Värste konkurrenten och stallkamraten Nico Rosberg blev trea och vann till sist också titeln.

Nu verkar det som om någon eller något flyttat över till Ferrari och i första hand Sebastian Vettels bil. På gridden skruvade man febrilt och presschefen sa att det var inget allvarligt. Man bytte bara ut ett tändstift. Men det var allvarligare för efter bara fyra varv fick Sebastian order om att komma in. Motorn fungerade inte och det berodde nog inte bara på ett dåligt tändstift. Och därmed försvann också alla chanser att vinna titeln 2017.

Renaults teamchef Cyril Abiteboul bekräftar att Marcin Budkowski, som lämnade Fia´s tekniska avdelning för ett par veckor sedan, kommer att ansluta sig till teamet den
1 april 2018. När det blev känt att polacken, som känner till alla teamens hemligheter, skulle kunna börja redan efter tre månaders tvångsemester protesterade de andra teamen, så man gick med på förlänga den.

Vad säger Abiteboul om kritiken?

– Andra stall hade gjort samma sak om de haft chansen och vi är inte med i Formel 1 för att skaffa oss vänner. Vi gav Marcin ett erbjudande, senior management, som han accepterade. Renault Sport är inte med bara i Formel 1 utan också Formula E och många andra kategorier plus våra kundteam så det finns mycket att göra. Och som alla vet håller vi fortfarande på att bygga upp F1-stallet. Så jag behöver hjälp av någon som jag kan lita på och som kan arbeta parallellt med mig. Han kommer att ha sin bas i fabriken i Enstone i England, säger Cyril.

När Renault tog över Lotus teamet hade man 475 anställda. Nu har man 620.

– Det är inga hemlighet att alla jagar alla för få de bästa medarbetarna. Även om de just nu arbetar för andra stall. Vi behöver dem, för senast 2020 skall vi vara med och köra om titlarna.

RESULTAT
1) L. Hamilton, Mercedes, 1,27,31,194
2) M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, +1,211 sek
3) D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, +9,679
4) V. Bottas, Mercedes, +10,580
5) K. Räikkönen, Ferrari, +32,622
6) E. Ocon, Force India, +67,788
7) S. Perez, Force India, +71,424
8) K. Magnussen,Haas, +88,953
9) R. Grosjean, Haas, +89,883
10) F. Massa, Williams, +1 varv
11) F. Alonso, McLaren, +1
12) J. PALMER, RENAULT, +1
13) P. GASLY, TORO ROSSO, +1
14) S. Vandoorne, McLaren, +1
15) P. Wehrlein, Sauber, +2

BRÖT
Varv 45 L. Stroll, Williams, krasch, hjulupphängningen bröts
40 N. HULKENBERG, RENAULT, DRS system sönder
7 M. Ericsson, Sauber, av
4 S. Vettel, Ferrari, motor
0 C. SAINZ, TORO ROSSO, av
SNABBSTE VARV
V. Bottas, Mercedes, 1,33,144 224,439 km/tim

POLE POSITION
L. Hamilton, Mercedes, 1,27,319 239,411 km/tim
FÖRAR VM
1) L. Hamilton, 306 poäng
2) S. Vettel, 247
3) V. Bottas, 234
4) D. RICCIARDO, 192
5) K. Räikkönen, 148
6) M. VERSTAPPEN, 111
7) S. Perez, 82
8) E. Ocon, 65
9) C. SAINZ,48
10) N. HULKENBERG, 34
11) F. Massa, 34
12) L. Stroll, 32
13) R. Grosjean, 28
14) K. Magnussen 15
15) S. Vandoorne, 13
16) F. Alonso, 10
17) J. PALMER, 8
18) P. Wehrlein, 5
19) D. KVYAT, 4
20) M. Ericsson, 0
21) A. Giovinazzi, 0
22) P. GASLY, 0

KONSTRUKTÖRS VM
1) Mercedes, 540 poäng
2) Ferrari, 395
3) RED BULL RENAULT, 303
4) Force India, 147
5) Williams, 66
6) TORO ROSSO RENAULT, 52
7) Haas, 43
8) RENAULT, 42
9) McLaren, 23
10) Sauber, 5