Formel 1 säsongen började med Grand Slam för Renault | + Renault Motorsport Sverige

Kimi Räikkönen och Lotus Renault vann Australiens Grand Prix i Melbourne och klockades också för loppets snabbaste varv.
Sebastian Vettel, Red Bull Renault, var bäst i kvalet och startade från första rutan.
Valtteri Bottas, Williams Renault, gjorde en helt godkänd debut. Finländaren startade som 16:e och kom i mål som 14:e.

Visserligen hade Red Bulls chef Christian Horner redan för ett par veckor sedan varnat för Iceman. Men ingen trodde att det skulle gå så snabbt. Dessutom startade finländaren ju bara som sjua och var outsider. Hemligheten bakom framgången är enkel. Perfekt taktik. Bara två stopp för att byta däck. Alla andra gjorde tre stopp. Och att man i årets bil behållit de bästa bitarna från föregångaren och löst de tekniska problemen.

Kimi gjorde verkligen skäl för sitt smeknamn Iceman, som han fick av sin förre chef Ron Dennis hos McLaren. Inte minsta lilla misstag under de 58 varven.
Alla hos Lotus lät sig luras av konkurrenterna i kvalet och blev överraskade hur jämförelsevis svaga de var i loppet.
– Jag hade en perfekt bil hela helgen och inga problem med däcken, säger Kimi.
– Vi var smått övertygade om att vår strategi var den rätta så därför hade vi inte någon variant eller plan B.
– Men det är alltid svårt speciellt i säsongens första lopp att verkligen veta när man skall komma in och inte göra det ett varv för tidigt eller för sent.
– Vi gjorde det 100% rätt för jag kunde spara däck och hade kunnat köra fortare om nödvändigt.
Iceman har nu vunnit 20 gp och sa också att det var en av hans enklaste segrar.
– Hoppas att det blir fler likadana.

Att Iceman också gjorde en perfekt start och där la grunden till segern, som chockade alla favoriter.
– Men man känner sig dock aldrig säker förrän man kommer i mål så vissa tvivel hade jag dock att det skulle hålla hela vägen. Det var ju första loppet och då finns det många okända faktorer. Som t. ex. de nya däcken.

När Iceman tog över ledningen kontrollerade han loppet som han ville. Via radion fick han reda på att det kanske skulle kunna börja regna lätt. För att vara på den säkra sidan och få en stor lucka till Alonso körde han loppets snabbaste varv. Till skillnad mot Sebastian Vettel som alltid vill köra snabbaste varvet spelar det ingen större roll för Iceman.
– Fernando tog in lite när jag tog det lite lugnare. Så jag ville bara vara på den säkra sidan.
Att Kimi nu räknas som en av favoriterna till vm titeln råder det inget tvivel om. Själv rycker han bara på axlarna.
– Ok det känns bra men vi har ju bara kört ett lopp och det är 18 kvar. Och det finns mycket arbete att göra om man vill vinna mästerskap.

Frågan som konkurrenterna ställde är varför Lotusen är så skonsam mot däcken. Svaret är att designen och inställningarna gör det möjligt. Det var också teamets starka sida förra året.
– En annan av vår styrka är Kimi, säger stallchefen Eric Boullier.
– Hans körstil är utan tvekan en stor del av våra framgångar.
– Men efter kvalet hade vi absolut inte räknat med att Kimi skulle vinna. Egentligen hade vi ingen aning om vad vi skulle förvänta oss.
– En sak är helt säkert.
– Kimi Räikkönen kan man inte kopiera.

Med tapper min sa Sebastian Vettel att det finns ingen anledning att vara besviken över tredje platsen. Trots att han startade från första rutan.
– Självklart hade jag helst velat vinna men det var max, erkänner regerande mästaren.

Som vanligt bra start och tysken körde till sig en ganska stor ledning efter de första 15 varven.
– Men när däcken började ta slut kunde jag inte stanna ute så länge som de andra. Och det öppnade dörren för Kimi.
– Det finns ingen orsak för oss att deppa. Bara att komma igen.
– Och jag vet att Hungry Heide, som jag döpt bilen till, är mycket bra.

1) K. Räikkönen, Lotus Renault, 1,30,03,225
2) F. Alonso, Ferrari, +12,451
3) S. Vettel, Red Bull Renault, +22,346
4) F. Massa, Ferrari, +33,577
5) L. Hamilton, Mercedes, +45,561
6) M. Webber, Red Bull Renault, +46,800
7) A. Sutil, Force India, +1,05,068
8) P. di Resta, Force India, +1,08,449
9) J. Button, McLaren, +1,21,630
10) R. Grosjean, Lotus Renault, +1,22,759
11) S. Peréz, McLaren, +1,23,367
12) J. Vergnen, Toro Rosso, +1,23,857
13) E. Gutiénez, Sauber, +1 varv
14) V. Bottas, Williams, + 1 varv
15) J. Bianchi, Marussia, +1 varv
16) C. Pic, Caterham Renault, + 2 varv
17) M. Chilton, Marussia, +2 varv
18) G. Van Der Garde, Caterham Renault, +2 varv

Bröt:
D. Ricciardo, Toro Rosso, (varv 39, hydralik), N. Rosberg, Mercedes, (varv 26, elektronik), P. Maldonado, Williams Renault, (varv 24, av)

Ej start:
N. Hulkenberg, Sauber, bränslesystem

Snabbaste varv:
K. Räikkönen, Lotus Renault, 1,29,274, (213,845 km/tim)

Pole position:
S. Vettel, Red Bull Renault, 1,27,407, (218,412 km/tim)

Förar-VM
1) K. Räikkönen, 25 poäng
2) F. Alonso, 18
3) S. Vettel, 15
4) F. Massa, 12
5) L. Hamilton, 10
6) M. Webber, 8
7) A. Sutil, 6
8) P. di Resta, 4
9) J. Button, 2
10) R. Grosjean, 1

Konstruktörs-VM
1) Ferrari, 30
2) Lotus Renault, 26
3) Red Bull Renault, 23
4) Mercedes, 10
5) Force India, 10
6) McLaren, 2

Ladda ner som PDF.