Förhandsinformation F1

Renault teamet

Frederic Renault-teamet har gjort vissa ändringar för säsongen 2017. Stallchefen Frederic Vasseur har slutat. Det påstås att det interna samarbetet inte fungerade och själv säger han att han behöver friare utrymme. Stallchefen kommer inte att ersättas. Däremot ersätts Kevin Magnussen som inte fick något nytt kontrakt den här säsongen och hans plats tas över av den rutinerade Nico Hulkenberg, som startar sin sjunde säsong i F1. Nico kommer från Force India och kom på nionde plats i förar-VM 2016. Året innan vann han klassikern Le Mans 24 timmars lopp. Renault har också förstärkt teamet på andra ställen. Rob White, som var chef för motoravdelningen i Viry-Chatillon återvänder till basen i Enstone och blir där operativ chef. Ciaron Pilbeam återvänder till fadershuset och blir ledande raceingenjör. Teknisk chef är Bob Bell.

Renault är nog den motortillverkare som arbetat hårdast. 2015 var deras nya hybridmotor mer eller mindre en katastrof och samarbetet med Red Bull knakade rejält. Efter tuffa diskussioner enades man om att fortsätta och det var ett lyckokast. Förra året vann både Daniel Ricciardo och Max Verstappen var sitt lopp. Duon körde också in på åtta andra platser och sex tredje platser. Plus att de klockades fem gånger för snabbaste varvet och en pole position.

”I år hoppas jag att det skall gå ännu bättre för oss på Renault, Red Bull och Toro Rosso för vi har varit mycket aggressiva när det gäller den nya motorn”, säger Renault Sport Managing chef Cyril Abiteboul.

”Förbränningsmotorn har en helt ny design och för första gången andra generationen av Energy Recovery System. Vi hade en lång diskussion om det var en chanstagning eller inte för nu ändras ju allt i hela bilen och vi kunde ha tagit ett mer konservativt beslut och frusit det vi har och koncentrerat oss på chassit. Vi kom fram till att det var fel väg att gå för det kommer också att vara grunden för den utveckling vi har planerat för de kommande åren. Så det är en komplett nyutvecklad V6 hybrid motor som vi ställer upp med”, fortsätter Cyril.

Trots all optimism är man realist och räknar inte med att Nico eller Jolyon skall köra till sig en plats på pallen.

”Det är för tidigt. Det går 2018 och 2020 kör vi om mästerskapet”, förklarar Abiteboul.

Om bil och motor är så bra som man tror, kommer Nico och Jolyon regelbundet kunna köra in bland de tio bästa. Äntligen har de styrande vaknat. Det blir fritt fram för förarna att göra vågade omkörningar utan att alltid riskera att få ett straff om det går snett. Straff kommer bara att delas ut när det står helt klart att det är en förares fel och att han gjort något riktigt dumt.
Tidsstraffen på fem och 10 sekunder och stop and go försvinner och ersätts av att föraren, om dömd, flyttas ner på gridden i nästa lopp. Samma sak om han är skyldig till en krock men tvingas bryta. I år riskerar ingen att få flyttas ner på gridden eller ett tidsstraff som domarna tidigare varit så snabba att dela ut för bagateller. Man slopar också vad som förvirrat många. Att man skall diskutera en incident efter loppet.

Alla, inklusive förarna, var kritiska mot det gamla systemet för det gjorde att de knappast vågade attackera och tog bort en viktig del av motorsporten. Vad som också inte längre kommer att bestraffas är om föraren byter linje vid en inbromsning.
Chanserna är nu stora att vi får se tuffa, men justa närkamper.

Nico Hulkenberg

Nico HulkenbergNico Hulkenberg som egentligen hade ett år kvar på sitt kontrakt med Force India, förklarar att han blev övertygad att Renault skulle ta ett kliv uppåt i år och det var därför han flyttade.

”Jag har aldrig förberett mig så intensivt för en säsong som den här, säger Nico Hulkenberg. Jag tog inte ens någon lång semester under vintern för att inte överlåta något åt slumpen. Med de nya reglerna kommer hastigheten i kurvorna att öka och det innebär att halsmusklerna får massor av stryk, så min träning gick ut på att stärka dem så mycket det går”.

”Det kommer att bli ett hårt arbete men också inspirerande att utveckla ett team som Renault. Teamet har alltid varit en av de stora och Michael Schumacher vann ju ett par titlar med Renault. Jag har alltid velat tävla för ett fabriksteam som Renault, så det är en dröm som blivit sanning”.

”Vad som skapar arbetsro är att de högsta cheferna har sagt att det kommer att ta tre år innan man kan utmana Mercedes och Ferrari. 2017 är teamets andra säsong sedan man tog över Lotus i slutet av 2015. Förra året var inte lätt. Man tävlade med en bil som Lotus hade byggt och parallellt skulle man trimma in en ny organisation. Det gick bättre än förväntat, men alla är realister och vet att det dröjer innan man kan köra om en seger igen”.

”Men det är just det som gör det så spännande. Alla vet vad det handlar om och stämningen är otroligt positiv”, förklarar Nico

Jolyon Palmer

Jolyon PalmerEngelsmannen Jolyon Palmer, som gjorde debut förra året, fick nytt förtroende. Första året var tufft för honom men ledningen såg också hur mycket han lärde sig. Det var andra halvan av säsongen som övertygade.

”Jag har blivit mycket starkare på alla fronter. Kanske mest på den mentala sidan. Jag fick gå igenom så mycket. Nästan allt som kunde gå snett gick snett. Egentligen är det inget fel med det om det gör att du kan bli bättre och det gjorde mig också till en tuffare förare. En sak är helt säker. Den förare som inte tränat under vintern och har en bättre fitness kommer att få det svårt”.

”De nya reglerna gör ju att det blir mer downforce, våra experter säger 20 % och bredare däck så det kommer att gå mycket snabbare. Det blir stor skillnad jämfört med 2016 och jag är övertygad om att det kommer att bli en spännande säsong”.

Nick Chester som är ansvarig för chassit säger att de nya reglerna gör att den här säsongen blir den största utmaning som han kan komma ihåg:

”När det gäller aerodynamiken är det de största förändringar som gjorts sedan 2009. Plus att vikten ökas från 702 kg till 722 och mängden bensin från 100 kg till 105. Så det finns massor av möjligheter när man tittar på alla de områden som man kan arbeta i. Vi började i höstas alla med ett helt tomt blad. Samtidigt måste man hela tiden gå tillbaka och kolla reglerna om man kan göra det man tänkt sig. Om man t.ex. kan placera en del av chassit på ett visst ställe.”

Det är första gången som FIA har bestämt att dowforcen skall öka och inte tvärtom som man gjort de tidigare åren.

”Förr hade vi arbetat på något som vi kände till mycket väl för att se om vi kunde optimera det ännu mer. Nu har vi nya vägar att gå”, säger Nicke Chester.

Chester är övertygad om att alla designers och ingenjörer har tolkat de nya reglerna och tänkt i mer eller mindre samma banor när det gäller årets bil. Från den gamla har man inte kunnat ta över något. Inte ens bromsarna. Spekulationerna har varit många hur det kommer att påverka föraren.

”Bilen är ju tyngre och har mer downforce tack vare det nya aerodynamiska paketet. Plus lite annat smått och gott som kommer att göra det till en stor utmaning. Rent fysiskt kommer bilarna bli tuffare att köra och man straffas hårdare om man gör ett misstag. Föraren måste vara lite mer precis för om han börjar tappa bilen kommer det att bli svårare att få tillbaka kontrollen. Så varven måste vara exakta”.

Varifrån kommer Nico Rosberg, som regerande världsmästare, titta på Australiens GP som säsongens första F1 lopp?
”Från soffan hemma i Monaco, blir svaret”.

Nico kommer dock att arbeta som märkesamabassadör för Mercedes och kommer att vara med på många lopp 2017.

Hur kommer han att uppleva loppet som TV-tittare?
”Ingen aning”

Nico kommer att vara sporten trogen och när det gäller att “bekämpa“ ett återfall kommer han att köra gocart.

”När jag får lust att köra snabbt kommer jag att göra det tillsammans med några kompisar”.

Kommer kurvorna på vissa banor att bli rakor?
Enligt de uträkningar som experterna hos FIA gjort kommer årets F1-bilar att bli mellan fyra och fem sekunder snabbare tack vare bättre grepp med bredare däck och ny aerodynamik. Men det medför ett problem. Vissa banor måste byggas om och man har talat om för alla arrangörer vad som behöver ändras och man börjar med gatullopet i Albert Park i Melbourne.

”Vi bad varje team att skicka en simulation från deras nya bil”, säger Laurent Mekies, som är säkerhetschef hos FIA.

”Vi matade in den informationen i vår software och simulerade varje bana med de nya bilarna.
McLarens tekniska chef Tim Goss säger att man kommer nog att tvingas hitta en ny definition för kurvor för vissa kurvor kommer man inte längre kunna klassificera som kurvor. Ingenjörer definierar en kurva som en punkt på banan där föraren måste lyfta och styra bilen genom den. Om han däremot kör genom en kurva utan att släppa upp gasen säger vi att det är en raksträcka”.

För föraren betyder det att han tvingas arbeta hårdare för ju fortare man kör genom en kurva dessto starkare blir g-kraften. Man räknar med i år kommer det att öka med 1 g. D.v.s. belastningen ökas med den dubbla kroppsvikten. Den del som kommer att få mest stryk är nacken.

”Föraren får kämpa lika mycket som man fick göra för några år sedan då bilarna var snabbare än de från 2016”

Goss säger också att i år blir det ännu viktigare att förstå hur däcken reagerar och hur länge de håller.

”Det var en svår utmaning att ta reda på hur stor inverkan de kommer att ha. De är ju större i diameter och framförallt bredare. Enkelt förklarat. Ett av de tidigare bakdäcken passar idag som framdäck”.

Tillsammans med tre stall körde Pirelli ett stort testprogram och alla team fick all data.

”Att förstå däcken har alltid hört till de svåraste uppgifterna och det var inte lättare på den tiden när det var tillåtet att köra många tester under säsongen”.

Craig Moca, som är ansvarig för infrastrukturen i Melbourne, säger att man fått mycket exakta data från FIA och i vilka kurvor man måste förstärka skyddet. All information bygger på de simulationer som Fia gjort och man räknar med att i medelsnabba och snabba kurvor kommer hastigheten att öka med upp till 50 km/tim och varvtiden sänkas med 3,5 sekunder.
I kurva nr 12, där bilarna kommer att toppa med 230 km/tim, kommer det att finnas en ny TecPro barriär till en kostnad av 100 000 dollar. På andra ställen kommer man att ha fler staplar med däck.

Varför drog FIA genom de nya reglerna?
Man ville att bilarna skulle bli snabbare, se tuffa och mer aggressiva ut. Och mer svårkörda.
En lekman ser inte någon större skillnad. Bortsett från att bilen och däcken är bredare. Ändringarna ligger i detaljerna. Ingenjörerna har däremot arbetat hårt för att kolla hur bilen reagerar med alla nyheter. Man kan nämligen inte jämföra något med fjolårets bilar. Bakvingen t.ex. sitter djupare vilken förändrar luftströmmen. Toro Rossos tekniska chef James Key säger att reglerna är den största förändringen i f1´s historia sedan årtionden.
Om det kommer att ändra något i rangordningen mellan teamen återstår att se.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery är övertygad att de nya däcken betyder mer arbete för teamen men också mer spektakulära lopp. I år har den italienska däckstillverkaren helt nya däck. Framdäckens breddas från 245 mm till 305 och bakdäcken från 325 till 405 och det betyder mer grepp och därmed automatiskt högre fart i kurvorna. Vid utgången kan föraren trycka ner gasen och därmed utnyttja motorns kraft tidigare. Pirelli har också utnyttjat den modernaste teknik när det gäller strukturen av däckens sidor så att de kan stå emot de högre g-krafterna i kurvorna.

”Jämfört med Spaniens Grand Prix 2015 räknar vi med att bilarna är fyra till fem sekunder snabbare per varv. Tre sekunder eller något mer tack vare de nya däcken, och resten från aerodynamiken. Det var ett svårt projekt eftersom vi började arbetet med många okända faktorer. Man körde några tester förra året men ombyggda bilar modell 2015 från Mercedes, Red Bull och Ferrari”.

”Vi har gjort vårt arbete och antagit utmaningen så bra som möjligt men vi vet inte om vi var för aggressiva eller konservativa”.

2017 ser Pirelli som en testsäsong. Under året kommer man att köra 25 tester för att utveckla däcken ännu mer och få ännu bättre till 2018. Vad man inte ändrat är märkningen. Violett för de extra super mjuka däcken, rött för de super mjuka, gult för de mjuka, vitt för de medelhårda och organge för de hårda. Grönt för intermedia och blått för regndäcken.

Renault Formel 1

Radiosportens Fredrik af Petersens skriver F1 på Renault Sveriges motorsportsblogg.  Han har varit F1-journalist sedan 1976. Det Fredrik inte vet om F1 är inte värt att veta.

Nya regler 2017 – enkelt förklarat

De s.k. token som inskränker utvecklingen av motorn är borttagna. En förare har fyra motorer för säsongen, förra året var det fem. FIA har stängt kryphålet som gjorde det möjligt att spara motorn genom att byta och ta ett meningslöst straff under en helg. Som Lewis Hamilton i Belgien vars motor hade rasat tidigare under säsongen, flyttades ner löjliga 55 platser för att han bytt fler komponenter än tillåtet. Vilket innebar att han inte behövde riskera något straff i de återstående loppen. Kostnaderna för kundmotorer sänks med en miljon euro.

Bredare däck: Fram från 245 mm till 305, 6 cm bredare, och bak från 325 till 405, 8 cm.
De bredare och tyngre däcken gör att minivikten för bilen höjs från 702 kg till 722.

Tankmängden höjs med fem kg från 100 kg till 105 kg. Bilen blir bredare. Från 1,80 m till 2,0 m. Man räknar med att bilarna kommer att vara 4-5 sekunder snabbare i år tack vare bättre grepp med de bredare däcken och bättre aerodynamik. Vissa kurvor på alla banor kommer därför att byggas om för att öka säkerheten.

Bredare framvinge: 180 cm mot förra året 165 cm. Bakvingens placering sänks med 15 cm, 80 cm istället för 95 cm över bottenplattan och 20 cm längre bak och bredden ökas från 75 cm till 95 cm. Vinkel blir 30 grader. En andra liten bakvinge blir återigen tillåten för att öka down force. Det blir återigen tillåtet att motorkåpan får se mer ut som ett segel för att motverka turbulensens över bakvingen.

Om det regnar rejält blir det en start bakom säkerhetsbilen tills förhållandet blir bättre. Då ny stående start. Alltså ingen flygande start längre.

Diffusorn får börja 175 mm framför bakaxeln och höjs från 1000 mm till 1050 mm.

En fena på air boxen blir tillåtet igen så att luftströmmen från framvingen styrs i vissa banor. Eftersom bakvingen nu är placerad lägre kommer luftströmmen att träffa bakvingen och inte som tidigare strömma under.

Nu får endast ett kopplingsvippreglage istället får två användas, vilket kommer att göra starten svårare.

Det är inte gratis att vara med i F1. 2013 bestämde FIA att alla stall måste betala en startavgift. Man utgår från 516 128 dollar per säsong. Det team som vinner konstruktörs VM måste lägga till 6 194 dollar per inkörd poäng och alla andra 5 161 dollar per inkörd poäng.

Siffrorna inom parantes gäller avgiften för säsongen 2016.

TEAM STARTAVGIFT
MERCEDES $5,254,538 ($4,870,510)
RED BULL $2,931,476 ($1,481,235)
FERRARI $2,570,206 ($2,725,036)
FORCE INDIA $1,408,981 ($1,218,024)
WILLIAMS $1,228,346 ($1,842,505)
McLAREN $908,364 ($655,475)
TORO ROSSO $841.271 ($861,915)
HAAS $665,797 (nytt team så de betalade $516.128)
RENAULT $557.416 ($918,686)
SAUBER $526,450 ($701,924)
MANOR $521,289 ($516,128 OM DE ÄR MED DEN HÄR SÄSONGEN)


Renault Formel 1

FIA – Bernie Ecclestone om F1 säsongen 2017

Även om Bernie Ecclestone har blivit avsatt från sin post som F1-chef lyssnar ändå många på vad han säger. Och vad tippar han om säsongen 2017?

”Ingen kommer att slå Lewis Hamilton. Valtteri Bottas är en mycket bra förare men jag tror inte att han kan köra ifrån Lewis. Det finns kanske ett undantag. Max Verstappen, om han får en riktigt bra bil. Problemet är att Mercedes nått näst intill absolut perfektion. Ett perfekt team med en perfekt motor och allt annat runt omkring är på samma höga nivå. Plus världens bästa förare”.

”Jag är dock inte helt säker på att de kommer att vinna konstruktörs-VM men förartiteln är mer eller mindre garanterad”.

”Trots det hoppas jag att jag har fel när jag säger att Lewis kommer att vinna titeln igen för jag vill inget annat än se en förare som kan utmana honom”.

”Och jag är helt övertygad om att Max en dag kommer att bli världsmästare”.

Den 86 årige engelsmannen blev lika förvånad som alla andra när Nico Rosberg helt plötsligt sa att han skulle sluta.

”Jag tror att han hade bestämt sig långt innan än vad många tror. Hans dröm var ju att bli världsmästare och det är han ju och det finns inget som lockar honom att vinna fler titlar”.

När det gäller Nicos efterträdare säger Ecclestone att ingen vill ha en Lewis Hamilton som försvinner i fjärran.

”Jag tror att han själv också vill ha en stallkompis som inte blir så lätt att köra ifrån. Han vill ha en kamp för att han vill jämföra sig med alla andra och visa hur bra han är”.

Mercedes teamchef Toto Wolff tillhörde också management-gänget runt Valtteri men har nu avgått. Anledningen är att ingen eller inget skall kunna säga att hans beslut i teamet är till fördel för finländaren och nackdel för Lewis.

FIA har infört nya regler för 2017 och allt gick demokratiskt till. Något som Bernie Ecclestone (Mr F1) inte gillar.

”Problemet de sista åren är att F1 har fungerat som en demokrati och det är inte alltid det bästa sättet att arbeta. När något skall ändras behöver vi en majoritet eller till och med ett godkännande från alla och det är alltid svårt. Ta t.ex. Mercedes. De säljer sin motor till ett par stall och har därmed alltid deras röster på sin sida redan innan en omröstning och det är helt enkelt fel”.

FIA, teamen och Bernie Ecclestone har skrivit under ett kontrakt som löper ut 2019 och innan dess kan man inte ändra något. FIA-presidenten Jean Todt har sagt att han då kommer han att göra allt vad som står i hans makt så att organisationen skall få tillbaka kontrollen över sporten. Vad Liberty Media, som håller på att köpa de kommersiella rättigheterna tycker, vet ingen. Än så länge. Bl.a. har man föreslagit att stallen skall kunna köpa andelar och utöka antalet tävlingar till 25 per säsong.

När det gäller det legendariska teamet Ferrari är Ecclestone mycket kritisk. Men tror på SebastianVettel.

”Det är inte Sebastians fel att inget fungerar och att man inte vinner. Skulden ligger hos stallet och i bilen. Man har trillat tillbaka till tiden före Michael Schumacher, Jean Todt och Ross Brawn. De vände på det hela och gjorde Ferrari till ett vinnargäng. Nu är man för italiensk igen”.

”Jag har absolut inget emot italienare men det finns för många av dem i teamet. För att leda ett stall till behöver man inte begränsa sig till dna. Vad Ferrari behöver är nya unga ingenjörer som inte behöver vara italienare. Jag är säker på att Sebastian gör allt vad han kan för att nå de framgångar han vill ha. Frågan är bara hur mycket de låter honom göra.”