F1 Abu Dhabi | + Renault Motorsport Sverige

Renault fick en perfekt avslutning på sitt första år i Formel 1. Tack vare Nico Hulkenbergs sjätte plats klättrade det franska teamet upp en plats och blev sexa i vm för konstruktörer.

– Vi lyckades med det so vi hade sagt att vi skulle göra, säger teamchefen Cyril Abiteboul.
– När säsongen började sa vi att vi ville bli femma och det var mycket ambisiöst även om avsikten var god. Man måste ju sätta höga mål.

Cyril sticker inte under stol med ibland har man stått i vägen för sig själv.
– Och de tre sista loppen har varit lite av en berg- och dalbana. Ibland har vi varit lite för aggresiva och ibland för konservativa och försiktiga.

– Vi hade förberett oss mycket bra när vi kom till Abu Dhabi och det gick nästan som vi hade planerat. Jag är mycket stolt över alla som arbetar hos Renault för deras insats och sjätte platsen är en milstople för oss alla. En bra motivation för nästa år.

Nico Hulkenberg tyckte loppet var som en thriller.
– Första varvet var intressant och lika spännande var det när jag kom ut efter stoppet och var piskad att köra om en Haas bil men den var mycket snabb och bakom mig hade jag Sergio Perez som bara väntade på en lucka.

Nico lyckades slå tillbaka alla försök från mexikanaren. Han sneddade genom en kurva och fick ett tidsstraff på fem sekunder, som han satt av under sitt depåstopp, men kunde ändå behålla sin plats. Det var en kamp mellan en Renaultmotor och en Mercedes och tack vare de framsteg Renault gjort blev det en liten men ack så skön prestige seger.

Det enda negativa för teamet var att i brådskan när Carlos Sainz kom in skruvade man inte fast vänster framhjul ordentligt och det lossnade. Spanjoren var tvungen stanna vid sidan av banan och teamet fick böter på 5.000 euro.

– Inte mycket att säga mer än att det märks att vi har gjort framsteg både med bil och motor och jag hade utan tvekan fått en plats bland de 10 bästa. Men det är sådant som händer.

Spanjoren, son till den gamla världsmästaren i rally, har vant sig vid allt det nya hos Renault.
– Jag trivs otroligt bra och det lovar gott för nästa säsong. Och jag vet att man håller på att bygga en helt ny bil och motor som jag hoppas skall bli en liten chock för de andra teamen. Framförallt i kvalet.

Finländaren Valtteri Bottas vann loppet enkelt. Han fick det till skänks av stallkamraten Lewis Hamilton. Visserligen låg engelsmannen alla 55 varven bara några meter bakom man han gjorde aldrig något allvarligt försök att köra om. Trea blev Sebastian Vettel.

Max Verstappen, Red Bull Renault kom femma och de två nykomlingarna hos Toro Rosso, Pierre Gasly och Brendon Hartley, 15:e och 16:e. Daniel Ricciardo tvingades bryta när hydraliken inte fungerade.

För Marcus Ericsson blev avslutningen inte som han hoppats. Han höll alla 55 varven till i slutet av fältet och blev tyvärr redan i början omkörd av Toro Rossos nya förare Brendhan Hartley och det betydde tyvärr också att han förlorade mot stallkamraten Pascal Wehrlein.
– Det var riktigt surt att komma ut sista efter första varvet för jag visste att det viktigt att köra upp mig så snabbt som möjligt. I första stinsten fungerade inte däcken och det var samma problem som i Brasilien.
– I den andra gick det mycket bättre men att köra om är en helt annan sak.

I mål blev det bara en 17:e plats och tyvärr måste man konstatera att det blev noll poäng i mästerskapet.

Egentligen skulle Sauber ha sagt i Abu Dhabi vem skall köra deras bilar nästa år men beslutet sköts upp. Antagligen för att ägarna och teamchefen Frédéric Vasseur diskuterar med Ferrari om hur det framtida samarbetet skall se ut. Så i skrivande stund har jag ingen aning om vad som händer med Marcus. Kan bara hoppas att alla partner kommer överens och att det blir en ny säsong med ny bil och motor för honom. Marcus säger att det känns lite konstigt att när det sista loppet för det här året är kört vet han inte hur det ser ut för 2018. Inte första gången han sitter i den situationen och absolut inte heller den förste föraren som inte vet något om framtiden. Och ingen kan känna sig säker innan kontraktet är påskrivet av bägge partner.

Marcus erkänner att han har inget annat alternativ än Sauber och att stanna kvar i Formel 1 är mycket viktigt för att inte försvinna från gridden för att det är synnerligen svårt att komma tillbaka om man varit borta.

-Min manager försöker och har också kontakter med andra serier. När jag ser fram mot nästa år ser jag mig själv i F1. Men det känns lite underligt och oroande när man inte har något klart för nästa säsong.

-Sedan sommarpausen har jag verkligen haft en press för att visa att jag skall sitta i en av bilarna och de tre, fyra sista loppen har varit bra. Kört bra och för det mesta slagt min stallkamrat.

Säsongens sista lopp var också det sista gp för Felipe Massa. Brassen har kört inte mindre än 269 lopp och vunnit 11. Felipe hade nog gärna velat fortsätta men fick inget nytt kontrakt av Williams. 2008 var både hans bästa men också bittraste år. Han vann loppet på hemmaplan i Sao Paulo och var världsmästare men bara i ca 30 sekunder. Drygt 400 meter från körde Lewis Hamilton om tysken Timo Glock och blev femma och det räckte för titeln. Felipe har inte bestämt sig för att om han skall lägga hjälmen på hyllan eller ej för han har fått erbjudande från ett par stall i Formel E.

Gustav Malja avslutade sin F2-säsong med en 11:e och 17:e plats. I mästerskapet blev han 13:e.

Formel 1 har fått en ny logo. Antagligen ett sätt att sudda bort allt som påminner om Bernie Ecclestone.

Den här helgen ”kördes” också det första världsmästeskapet i Fomula 1 Esports. Under helgen körde man tre lopp, Kanada, Spa och Abu Dhabi och mästaren blev den 18 årige engelsmannen Brendon Leigh. I år började man med utslagstävlingar i september och 64.000 spelare var med från början.
Nästa år kommer man att börja mycket tidigare och hoppas på minst 100.000 deltagare.

Säsongen 2017 är slutkörd men förberedelserna för 2018 började redan dagen efter finalen med en två dagars tester i Abu Dhabi. Den som får abstinensbesvär för att det inte körs någon tävling. Ha mod. Om 17 söndagar, 28/3, öppnas säsongen 2018 med Australiens gp i Melbourne.

RESULTAT
1) V. Bottas, Mercedes, 1,34,14,062
2) L. Hamilton, Mercedes, +3,899 sek
3) S. Vettel, Ferrari, +19,330
4) K. Räikkönen, Ferrari, +45,386
5) M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, +46,269
6) N. HULKENBERG, RENAULT, +85,713
7) S. Perez, Force India, +92,062
8) E. Ocon, Force India, +98,911
9) F. Alonso, McLaren, +1 varv
10) F. Massa, Williams, +1
11) R. Grosjean, Haas, +1
12) S. Vandoorne, McLaren, +1
13) K. Magnussen, Haas, +1
14) P. Wehrlein, Sauber,+1
15) B. HARTLEY, TORO ROSSO RENAULT, +1
16) P. Gasly, TORO ROSSO RENAULT, +1
17) M.Ericsson, Sauber, +1
18) L. Stroll, Williams, +1

BRÖT
Varv 31 C. SAINZ, RENAULT, FRAMHJUL LOSSNADE
20 D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, HYDRALIK
SNABBSTE VARV
V. Bottas, Mercedes, 1,40,650 198,652 km/tim

POLE POSITION
V. Bottas, Mercedes, 1,36,231 207,775 km/tim
FÖRAR VM
1) L. Hamilton, 363 poäng
2) S. Vettel, 317
3) V. Bottas, 305
4) K. Räikkönen, 205
5) D. RICCIARDO, 200
6) M. VERSTAPPEN, 168
7) S. Perez, 100
8) E. Ocon, 87
9) C. SAINZ, 54
10) N. HULKENBERG, 43
11) F. Massa, 43
12) L. Stroll, 40
13) R. Grosjean, 28
14) K. Magnussen 19
15) F. Alonso, 17
16) S. Vandoorne, 13
17) J. PALMER, 8
18) P. Wehrlein, 5
19) D. KVYAT, 5
20) M. Ericsson, 0
21) P. GASLY, 0
22) A. Giovinazzi, 0
23) B. HARTLEY, 0

KONSTRUKTÖRS VM
1) Mercedes, 668 poäng
2) Ferrari, 522
3) RED BULL RENAULT, 368
4) Force India, 187
5) Williams, 83
6) RENAULT, 57
7) TORO ROSSO RENAULT, 53
8) Haas, 47
9) McLaren, 30
10) Sauber, 5