Englands Grand Prix på flygfältet Silverstone | + Renault Motorsport Sverige

Nico Hulkenberg blev sexa med sin Renault i Englands F1 på det gamla flygfältet Silverstone. Nico glänste även i kvalet och startade från femte rutan vilket är bästa placering den här säsongen. Däremot gick det snett för Jolyon Palmer, som tvingades bryta redan på uppvärmingsvarvet när trycket i det hydrauliska systemet plötsligt försvann.

Loppets uppkörning gjorde utan tvekan Daniel Ricciardo med sin Red Bull Renault. Från 19:e rutan på gridden till femte plats i mål. Framför honom var stallkamraten Max Verstappen.

– Jag flög genom fältet, berättar australiensaren.

– Och det var riktigt skoj och jag njöt av varje varv. Att Lewis skulle vinna visste jag ju redan efter första varvet så jag var tvungen att stjäla lite TV-tid från honom. Någon måste ju stå för showen.

De sista varven kämpade Nico för att försvara sin femte plats, men fick ge sig. En läcka runt avgassystemet gjorde att det s.k. energy recovery system gradvis försvann och Nico blev omkörd av Daniel Ricciardo, Red Bull Renault.

– Jag skall verkligen inte klaga på resultatet, säger Nico.

– Sjätte platsen är en stor framgång för oss alla i teamet. Vad som gjorde det möjligt var att jag hade ett mycket bra kval och kunde ta med mig det i loppet.

– I slutet försvann lite kraft från motorn och det kändes mest på rakorna och därför var det lätt för Daniel att köra om mig. Men tack vare Sebastians Vettel problem fick jag tilbaka en plats.

Vad som gladde alla i teamet kanske mest var att de uppgraderingar som man gjort fungerade riktigt bra.
– De gör att jag kan ta i och satsa mer.

Jolyon Palmer hade tyvärr inget att säga.
– Det stämmer. Kommer man inte ens fram till starten har man inte heller mycket att berätta. Bara att det var mycket frustrerande.

Teamchefen Cyril Abiteboul var den första att be engelsmannen om ursäkt.

– Jolyon hade den startplats som behövdes för att han äntligen skulle kunna komma i mål bland de 10 bästa och få välförtjänta poäng.

– Å andra sidan var det Nico som fick körde in dem.

Vad som gav det franska teamet självförtroende var att Nico var drygt 30 sekunder i mål före bägge Force India bilarna, som har en Mercedes motor.

– Och att de nya delar som våra ingenjörer tagit fram fungerade som vi hoppats.

Den tuffaste duellen hade Max Verstappen mot Sebastian Vettel.

– Jag visste att jag var långsammare än Seb och försökte med allt jag hade att stanna kvar framför honom. Som tur var kunde han inte köra om mig på banan.

Helmut Marko, som är Red Bulls motorsportchef, firade sin skyddslings fjärde plats som en seger.

– Äntligen kom Max i mål.
Man kallade in holländaren på näst sista varvet.

– Han hade inte den vanliga inställningen på framvingen för de mjuka däcken och jag tror att det var anledningen till att de slets så mycket. Det var inget gummi kvar på slitbanan. Kanske hade han kunnat köra färdigt men när vi såg vilka svårigheter bägge Ferrari-bilarna hade så kallade vi in honom för säkerhets skull.

De två Toro Rosso Renault förarna Daniil Kvyat och Carlos Sainz krockade. Ingen lätt promenad tillbaka till depån för spanjoren där teamchefen Franz Tost väntade. Och han brukar alltid säga vad han tycker och tänker. Ryssen kunde fortsätta men fick ett straff, köra sakta genom depån, för att kört ut på banan igen på ett icke säkert sätt. Inte för krocken.

– Ingen idé att prata om, tycker Carlos.

– Det är ju helt klart vad som hände. Vi kommer att diskutera det här internt.

Daniil Kyvat är desto mer talför.

– Carlos gav mig inte tillräckligt med plats i kurvan innan vi krockade så till 90 % gick det inte att undvika den. Och jag är sur och fattar absolut inte varför jag fick ett straff. Det är racing och inte balett.
Det är inte första gången som de två kör ihop.

– Jag råder Carlos att hålla sig borta från mig på första varvet.

Om ryktet stämmer kommer de inte att vara stallkamrater länge i nästa lopp, som körs i Ungern. Det finns tydligen vissa chanser att spanjoren kommer att flytta till Renault och ersätta Jolyon Palmer. Vem skull i så fall ta över Carlos bil? Kanske fransmannen Pierre Gasly, som är teamets test- och reservförare. I år kör han en serie i Japan.

– Att vi fick poäng igen var ett perfekt sätt att fira vårt 40 års jubileum i F1, säger Abiteboul.
Renault firade ett jubileum på Silverstone. 40 år i F1. Den 16 juli 1977 gjorde man debut med RS01. Och man skrev historia. Motorn var för första gången nämligen turboladdad. Ett par år senare körde alla med den motorn.

Eftersom det var något helt nytt hade man som alltid sker när man kommer med ny teknik vissa problem. Det rök ofta från motorn och eftersom bilen var gul döpte Ken Tyrrell den till Yellow Teapot, gula teakannan. Alla andra och pressen började använda smeknamnet.

Två år senare vann Renault sitt första F1 lopp med Jean-Pierre Jabouille bakom ratten. Och passande nog Frankrikes GP i Dijon. Meritlistan sedan dess är imponerande. Robert Kubica skall testa för Renault igen med en fem år gammal bil. Polacken vann Kanadas GP 2008 men kraschade svårt tre år senare i ett rally och skadade armen och har än idag inte full rörelsfrihet i den högra. Ändå är han optimist och säger att han har en 80-90% chans att göra comeback.

– Jag kände mig inte hindrad på något sätt.

Det är den andra testen för 32-åringen i år. Den första var i Valencia med en Lotus-modell 2012. Han har också kört den nya, men bara i simulatorn.

– Den första var bara för att Robert skulle vänja sig vid en F1 bil igen. Den andra kommer vi att se och analysera om han kan komma tillbaka till F1, säger Renaults teamchef Cyril Abiteboul.

– Än så länge står Robert inte på listan om eventuella förare nästa år.
Ett rykte påstår att han kommer att köra den officiella F1-testen efter Ungerns GP den 30 juli med Renault R.S. 17.

– Det är lite för tidigt att prata om det, säger Abiteboul.

(L to R): Sergey Sirotkin (RUS) Renault Sport F1 Team Third Driver; Jolyon Palmer (GBR) Renault Sport F1 Team; Rene Arnoux (FRA); and Nico Hulkenberg (GER) Renault Sport F1 Team, celebrate 40 years of Renault Sport in F1, with the team. British Grand Prix, Sunday 16th July 2017. Silverstone, England.

 

RENAULT I FORMEL 1

DEBUT: England 1977
FABRIKSTEAM: 1997-1985, 2002-2011, 2016-
VM TITEL MED FABRIKSTEAM: 2005, 2006
VÄRDLSMÄSTARE: Fernando Alonso, Sp
VM TITEL SOM MOTORLEVERANTÖR: 10
1992-1994 Williams, 1995 Benetton, 1996-1997 Williams
2010-2013 Red Bull
VÄRLDSMÄSTARE: 1992 Nigel Mansell, Eng, Williams Renault
1993 Alain Prost, Fr,Williams Renault
1995 Michael Schumacher, Tyskl, Benetton Renault
1996 Damon Hill, Eng, Williams Renault
1997 Jacques Villeneuve, Kan, Williams Renault
2010 Sebastian Vettel, Tyskl, Red Bull Renault
2011 Sebastian Vettel, Tyskl, Red Bull Renault
2012 Sebastian Vettel, Tyskl, Red Bull Renault
2013 Sebastian Vettel, Tyskl, Red Bull Renault

RESULTAT
1)L. Hamilton, Mercedes, 1,21,27,430
2)V. Bottas, Mercedes, +14,063 sek
3)K. Räikkönen, Ferrari, 36,570
4)M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, 52,125
5)D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, +65,955
6)N. HULKENBERG, RENAULT, +68,109
7)S. Vettel, Ferrari, +93,989
8)E, Ocon, Force India, +1 varv
9)S. Perez, Force India, +1
10)F. Massa, Williams, +1
11)S. Vandoorne, McLaren, +1
12)K. Magnussen, Haas, +1
13)R. Grosjean, Haas, +1
14)M. Ericsson, Sauber, +1
15)D. KVYAT, TORO ROSSO RENAULT, +1
16)L. Stroll, Williams, +1
17)P. Wehrlein, Sauber, +1

BRÖT
Varv 32 F. Alonso, McLaren, motor
0 C. SAINZ, TORO ROSSO RENAULT, krasch
0 J. PALMER, RENAULT, hydralik

SNABBSTE VARV
L. Hamilton, Mercedes, 1,30,621 234,025 km/tim

POLE POSITION
L. Hamilton, Mercedes 1:26,600 244,891 km/tim

FÖRAR VM
1)S. Vettel, Ferrari, 177 poäng
2)L. Hamilton, 176
3)V. Bottas, 154
4)D. RICCIARDO, 117
5)K. Räikkönen, 98
6)M. VERSTAPPEN, 57
7)S. Perez, 52
8)E. Ocon, 43
9)C. SAINZ,29
10)N. HULKENBERG, 26
11)F. Massa, 23
12)L. Stroll, 18
13)R. Grosjean, 18
14)K. Magnussen, 11
15)P. Wehrlein, 5
16)D. KVYAT, 4
17)F. Alonso, 2
18)J. PALMER, 0
19)M. Ericsson, 0
20)S. Vandoorne, 0
21)A. Giovinazzi, 0

KONSTRUKTÖRS VM
1)Mercedes, 330 poäng
2)Ferrari, 275
3)RED BULL RENAULT, 174
4)Force India, 95
5)Williams, 41
6)TORO ROSSO RENAULT, 33
7)Haas, 29
8)RENAULT, 26
9)Sauber, 5
10)McLaren, 2