Caterhams F1 test i Jerez, Spanien | + Renault Motorsport Sverige

Det är fullt drag i Caterhams husvagn som står parkerad i depån i Jerez i södra Spanien. Där körs den första formel 1 testen för den här säsongen. Den ena gruppen av internationella journalister avlöser den andra. Utanför står alltid ett gäng fotografer och väntar. Ett och annat tv-bolag finns också på plats. Och den som står i mitten av deras intresse är Marcus Ericsson från Kumla.

Journalister som varit med länge säger att det var verkligen på tiden att en svensk är med i Formel 1 igen. De minns alla Ronnie Peterson. Mackan är den första svensken i motorsportens tungviksklass sedan Stefan ”Lill-Lövis” Johansson, som körde sitt sista lopp 1991.

– Jag hade aldrig kunnat tro att det skulle bli en sådan uppståndelse och intresse för mig, säger Marcus. Men det visar också hur stort Formel 1 är ute i världen.

Som alla andra unga racerförare hade Marcus en dröm när han startade sin karriär, som sjuåring i en go-cart, att en gång tillhöra den absoluta eliten inom sporten. Vägen dit har varit lång men inte precis spikrak.

Foto: Caterham F1 Team

Foto: Caterham F1 Team

Redan i höstas i Abu Dhabi började ryktena cirkulera om att Marcus var aktuell för en Formel 1 styrning.

När började förhandingarna på allvar?
– Jag vet inte den exakta dagen för det är Eje Elgh som skött allt. Och han ville inte säga något för att inte jaga upp mig och att jag skulle få falska förhoppningar. Jag bara tränade ännu hårdare än vanligt för att vara beredd för vad som skulle komma.

Det var inte bara F1 som var aktuellt. Marcus hade erbjudande från andra serier så han var aldrig orolig för att han skulle bli arbetslös.

– Jag förstod att något var på gång när jag hörde och läste alla spekulationer i pressen. Inte bara hemma i Sverige utan i hela Europa.

Marcus var i Italien och tränade när han fick det efterlängtade samtalet från Eje.

– Det var en måndag och han sa att allt är klart. Han sa att han hade bokat ett flyg till England. Och dagen efter var det officiellt.

– Det kändes overkligt att stå där på scenen och presenteras som en av Caterhams förare. Och utan överdrift kan jag säga att så taggad har jag aldrig känt mig. Jag kommer att göra allt jag kan och arbeta ännu hårdare för att dels visa att jag är värd förtroendet och för det andra presentera mig för de andra stallcheferna.

Marcus inställning är helt klar. Han säger att det är mycket viktigt att man inte känner sig nöjd för att man har kommit till Formel 1.

– Det är bara ett delmål. Man måste bevisa för alla att man håller klassen. För har man en gång kommit in i depån vill man absolut inte lämna den igen.

Så hur stor är pressen på dig?
– Stor. Det är jag själv som sätter mig under den. Man skulle kunna beskriva det så att jag går in i en bubbla och koncentrerar mig enbart på arbetet så något problem är det inte.

För ett par veckor sedan sa teamägaren Tony Fernandes att om det inte blev något bra resultat i år finns en risk att han lägger ner verksamheten. Är det en extra press?
– Jag förstår honom och jag ville inte heller att vi skall komma sist. Jag kommer att göra allt vad jag kan och jag har en stark känsla av något stort är på gång med teamet. Alla är så otroligt motiverade. Vänta och se. Det kanske kommer en stor överraskning om bilen utvecklas som vi vill.
Caterham har bl.a. lagt ner mycket arbete i en vindtunnel i Tyskland som är mycket mer exakt än den som använt tidigare.

Caterham som kör med Renaultmotor tillhör inte de största teamen. Men går man tillbaka i historien ser man bra exempel på hur förare som börjat i samma situation som Marcus har haft en otrolig karriär. Ayrton Senna började med det lilla engelska teamet Toleman. Fernando Alonso och Mark Webber med Minardi. Bara för att nämna några.

– Intressant, säger Marcus och ler.

Marcus första mål och kanske viktigaste är att slå stallkamraten Kamui Kobayashi. Japanen är ingen nykomling och har kört 60 F1-lopp. Det innebär inte att han alltid måste komma före Kamui i mål. Det finns för många okända faktorer med i spelet, att han t.ex. inte blir frånkörd i kvalen.

– Perfekt för mig, jag kan lära mig lite från honom och då blir han automatiskt också den perfekta måttstocken, förkarar Marcus.

– Mitt första intryck av honom att han är ärlig och säger vad han tycker, så jag tror att vi kommer att kunna arbeta bra ihop för att kunna köra upp teamet.
Tidigare i GP2 har det inte alltid varit fallet så det känns skönt att arbeta ihop med en kille som man kan umgås med även privat. Även om vi inte är eller blir bästa kompisar. Vi har ett gemensamt mål att dra fram stallet men också ett individuellt mål, avslutar Marcus.

b_d8d7537

Den nya F1-motorn Renault Energy F1.

F1 bilen som Marcus ska köra är den första bilen som fullt ut designats och byggts på Caterhams Leafield Technical Centre. CT05 är teamets svar på de helt nya F1 reglerna som sätts i kraft 2014. Bilen ska tävla i Caterhams nya gröna livré för fjärde året i rad och är utrustad med Renault Sport F1 motorn Renault Energy F1.

KALENDER 2014

16/3 Australien, Melbourne
30/3 Malaysia, Kuala Lumpur
6/4 Bahrain
20/4 Kina, Shanghai
11/5 Spanien, Barcelona
25/5 Monaco
8/6 Kanada, Montreal
22/6 Österrike, Zeltweg
6/7 England, Silverstone
20/7 Tyskland, Hockenheim
27/7 Ungern, Budapest
24/8 Belgien, Spa
7/9 Italien, Monza
21/9 Singapore
5/10 Japan, Suzuka
12/10 Ryssland, Sochi
2/11 USA, Austin
9/11 Brasilien, Sao Paulo
23/11 Abu Dhabi