Belgiens Grand Prix | + Renault Motorsport Sverige

Renault föraren Nico Hulkenberg blev sexa i Belgiens GP. Daniel Ricciardo, Red Bull Renault, blev trea och Carlos Sainz, Toro Rosso Renault, 10:a.

Det var tredje gången den här säsongen som en Renault förare blir sexa och det är också teamets bästa placering sedan comebacken i år.

– Det var ett mycket bra lopp, säger Nico.

– Så jag är både nöjd och positivt överraskad.

Tysken gjorde en halvdålig start men lyckades tack vare en tuff körning på insidan i första kurvan ta tillbaka sin plats. Nico klockades också för det fjärde snabbaste varvet under loppet.

– Under första delen av loppet hade jag en bra fight med Fernando Alonso. En gång var det ganska läskigt när han, Esteban Ocon och jag låg jämnsides.

– Med det här resultatet och så som bilen kändes är jag positivt inställd för nästa lopp.

Hans stallkamrat Jolyon Palmer flyttades ner fem platser på gridden för att man hade bytt växellåda. Engelsmannen blev efter de 44 varven på den 7,004 km långa banan 13:e.

Teamchefen Cyril Abiteboul var mycket nöjd. Inte bara för poängen för sitt eget team utan också Red Bulls tredje plats.

– Vi kom tillbaka till poängplatser och där hör vi hemma. Vår taktik för loppet var den absolut rätta. Synd bara att det gick lite snett för Jolyon.

– Jag vill också prata om Red Bull. Deras lopp var en kontrast.

– Å ena sidan Daniel Ricciardo som var snabb och blev trea. Men å andra sidan Max Verstappen tvingades bryta på grund av ett elektroniskt fel.

– Personligen ber jag teamet om ursäkt och speciellt till Max och alla hans fans som var här. Vi är lika besvikna som de är. Vi kommer att arbeta tätt ihop med Red Bull för att undvika att det här händer igen.

Lewis Hamilton firade sitt 200:e gp med en seger. Tvåa blev Sebastian Vettl. Marcus Ericsson fick nöja sig med en 16:e plats.

Loppet blev inte den riktigt spännande kamp mellan Sebastian och Lewis som man hade hoppats. Men det var ändå ett ganska dramatiskt lopp med tuffa närkamper lite längre ner.

Daniel Ricciardo var ganska överraskad över att stå på pallen. De två Force India bilarna krockade och det låg vrakdelar på banan så man skickade ut säkerhetsbilen så att funktionärerna kunde plocka bort dem. I omstarten såg Daniel luckan och drog förbi både Valtteri Bottas och Kimi Räikkönen.

– Fanns gott om plats för oss alla tre och jag visste att Valtteris däck var kalla, sa australiensaren.

– Jag förstod att Valtteri skulle försvara sig mot en attack från Kimi så därför drog jag över på andra sidan. Jag lämnade tillräckligt med plats om han skulle ligga bredvid mig i sjätte kurvan men när vi kom ut ur den visste jag att jag hade klarat av det.

Stallkamraten Max Verstappen tvingades däremot att bryta. Vad är skillnaden mellan er två?

– Jag gör mycket för att min bil skall trivas. Pratar och masserar min bil. Smeker den. Max är ung och mer aggressiv och kanske lite mer hårdhänt, sa han och la upp ett av sina berömda gapskratt.

– Skämt å sido. Jag har inget svar och tycker lite synd om Max för det är ren otur. Jag har frågat alla både i teamet och hos Renault och Max gör något som jag kanske skulle undvika alla säger nej. Han gör inget fel. Bara ren otur.

Carlos Sainz tog sista poängplatsen med sin 10:e plats.

Sebastian Vettel leder fortfarande vm tabellen men Lewis är bara sju poäng efter. Nästa lopp är körs på den klassiska Monza banan utan Milano redan om en vecka.

Blir det ett byte i toppen i vm tabellen där?

Kan någon förklara varför förarna inte kör ett varv till efter målgång som man gör på alla andra banor? Nu svänger man in i depån via utfarten. Runt banan satt antagligen massar av besvikna fans som inte fick en chans att vinka till sina idoler.

Och varför gjorde Daniel inte en shooey? Han brukar ju dricka champagnen ur sin ena sko. Några i publiken nedanför pallen höll upp men de blev besvikna.

Renaults teamchef Cyril Abiteboul bekräftar att man diskuterar med McLaren om ett samarbete från nästa säsong.

– Men inget är klart och vi vet också att det kan bli svårt att leverera till ytterligare ett team, säger fransmannen.

– Tre är nog max utan att vår service för de andra blir lidande

RESULTAT
1)L. Hamilton, Mercedes, 1,24,42,820
2)S, Vettel, Ferrari, +2,358 sek
3)D. RICCIARDO, RED BULL, +10,791
4)K. Räikkönen, Ferrari, +14,471
5)V. Bottas,Mercedes,  +16,456
6)N. HULKENBERG, RENAULT, +28,087
7)R. Grosjean, Haas, +31,553
8)F. Massa, Williams, +36,64
9)E. Ocon, Force India, +38,154
10)C. SAINZ, TORO ROSSO, RENAULT, +39,447
11)L. Stroll, Williams, +48,999
12)D. KVYAT, TORO ROSSO RENAULT, +49,940
13)J. PALMER, RENAULT, +53,239
14)S. Vandoorne, McLaren, +57,078
15)K. Magnussen, Haas, +67,262
16)M. Ericsson, Sauber, +69,711
17)S. Perez, Force India, ej i mål

BRÖT
Varv 25 F. Alonso, McLaren, motor
7 M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, ELEKTRONIK
2 P. Wehrlein, Sauber, hjulupphängning

SNABBSTE VARV
Vettel, Ferrari, 1,46,577 236,583 km/tim

POLE POSITION
Hamilton, Mercedes, 1,42,553 245,867 km/tim

FÖRAR VM
1)S. Vettel, Ferrari, 220 poäng
2)L. Hamilton, 213
3)V. Bottas, 179
4)D. RICCIARDO, 132
5)K. Räikkönen, 128
6)M. VERSTAPPEN, 67
7)S. Perez, 56
8)E. Ocon, 47
9)C. SAINZ,36
10)N. HULKENBERG, 34
11)F. Massa, 27
12)R. Grosjean 24
13)L. Stroll, 18
14)K. Magnussen, 11
15)F. Alonso, 10
16)P. Wehrlein, 5
17)D. Kvyat, 4
18)S. Vandoorne, 1
19)J. PALMER, RENAULT, 0
20)M. Ericsson, 0
21)A. Giovinazzi, 0

KONSTRUKTÖRS VM
1)Mercedes, 392 poäng
2)Ferrari, 348
3)RED BULL RENAULT, 199
4)Force India, 103
5)Williams, 45
6)TORO ROSSO RENAULT, 40
7)Haas, 35
8)RENAULT, 34
9)McLaren, 11
10)Sauber, 5