Azerbaijan Grand Prix i Baku | + Renault Motorsport Sverige

Renaults F1 Team fick tyvärr inga poäng i Baku på grund av Nico Hulkenberg. Men Renaults motor firade en stor triumf. Daniel Ricciardo, Red Bull Renault vann Azerbaijans Grand Prix före Valtteri Bottas, Mercedes och Lanz Stroll, Williams.
Nico Hulkenberg låg på en säker femte plats när han snuddade muren och hjulupphängningen blev skadad. Inget annat att göra än att bryta.
– Det är det sämsta som kan hända för oss som stall, säger teamchefen Cyril Abiteboul lätt irriterad.

Nico sa utan omsvep att det var hans fel och bad om ursäkt. Han hade kört upp sig från 13:e rutan på gridden och hade hållt sig borta från all kaos.
– Det är alltid en balansakt när man kör ett gatulopp, för man vill ju komma så nära muren som möjligt. Men inte alltför nära, som jag tyvärr gjorde.

Det är första gången som en Red Bull leder ett lopp i år och vinner. Och Daniel Ricciardo gjorde sin berömda shoe även om man inte såg det på tv. Han och Lance delade broderligt på innehållet i skon. Valtteri var inte törstig.
– Ett tokigt lopp och trodde jag att jag skulle vinna? Aldrig. Var ju tvingad att göra ett icke planerat stopp för att plocka bort några delar som flugit in i bromsarna och trillade ner till 17:e plats, förklarar Daniel med sitt vanliga stora leende.
– Jag hade satt alla mina pengar på att jag inte skulle göra det. Men då hade jag förra årets lopp i åtanke och trodde det skulle bli som då. I år blev det så med kaos och säkerhetsbilen flera gånger.
– I lördags sa jag att jag skulle försöka hålla mig borta från röran och det gjorde jag och det lönade sig. Vi såg att det plötsligt fanns en chans efter vad som hände mellan Lewis och Sebastian.

I den sista omstarten gjorde han en manöver som fick hans stallchef Christian Horner att nervöst vicka med foten ännu mer än vanligt.
– Den var viktigt. Stroll, Hulkenberg, Massa och jag låg mer eller mindre jämsides in i första kurvan. Jag såg en lucka, dök ner på insidan och bromsade så sent som möjligt och fick tredje platsen och tack vare den omkörningen vann jag också loppet.

Renaults kundteam Toro Rosso fick en åttonde plats tack vare Carlos Sainz.

Marcus Ericsson blev 11:a och stallkamraten Pascal Wehrlein 10:a och fick sista poängen.
Framför tysken låg Fernando Alonso, som var betydligt långsammare, men inte tillräckligt för Pascal att komma förbi. Enligt en engelsk kommentator så skulle han släppt förbi Marcus eftersom han tidigare släppt förbi stallkamraten. Men han gjorde det aldrig. Varför inte?
Som jag ser det fanns det bara två anledningar. Den ena kan jag till viss del förstå. Stoffel Vandoorne, McLaren, låg precis bakom Marcus och Sauber ansåg kanske att risken var för stor att fransmannen skulle kunna ta sig förbi och att man då kanske skulle förlora en säker poäng. I mål skilde det bara 4/10 mellan Marcus och belgaren.

Fighten Lewis Hamilton mot Sebastian Vettel. Kan det bli bättre? Krock och ett språk som när det hördes via TV också var censurerat med pip som täckte vissa ord. Bägge låg bakom säkerhetsbilen. Man hör hur Lewis, som leder, släpper upp gasen för att få avstånd till säkerhetsbilen. Sebastian, som bara låg en meter bakom, räknade inte med det och körde in i aktern på Mercan. Via radio beskyllde han Lewis för att bromstestat honom. Sebastian körde upp jämsides och knuffade till Mercan. Banan var full av små och skarpa vrakdelar så loppet avbröts så att funktionärerna kunde städa och alla ställde upp sig i depån. Hamilton och Vettel tittade inte ens på varandra.

Engelsmannen var inte nådig i sin kritik.
– Så gör man bara inte. Vad skall alla ungdomar som ser loppet tänka? De såg hur en fyrfaldig världsmästare uppträdde och jag kan bara hoppas att ingen i de lägre serierna gör likadant.
När hans raceingenjör talade om för honom att Sebastian hade fått ett straff, att stå still i depån i 10 sekunder, tyckte han det var alldeles för lite.
– Jag har ingen respekt för Sebastian längre. Det var Lewis Hamiltons kommentarer.

Vad tycker Sebastian Vettel? Tysken sa att han respekterar Lewis men han ville inte prata med honom efter loppet för han tyckte inte att det var rätta tillfället.
– Det kommer jag att göra senare med honom i lugn och ro. Vi kommer att klara upp det och sedan fortsätta.
– Åskådarna förväntar sig att vi kör med utsträckta armbågar och inte är i Kindergarten. Och det hände ju inget.

Sebastian försvar sin manöver med att man gör inte som Lewis gjorde med att bromsa på det sättet.
– Om jag blev bestraffad skulle han också ha blivit det. Jag tyckte att hans manöver var helt onödig och visade det.
– Jag tror inte att Lewis gjorde det med avsikt, men det var inte ok. Om jag får ett problem får de bakom mig ett ännu större. Min bil blev skadad och hans hade också kunnat bli det.

– Det är inte första gången Lewis gör så här. För ett par år sedan gjorde han samma sak i Kina efter en nystart. Han förberedde nystarten och fältet låg ihop. Sedan gasar han och kör plötsligt långsamt igen. Jag hade ingen plats och hann inte köra åt sidan och körde på honom bakifrån. Man säger ofta att när visiret åker ner åker förståndet ut. Det gällde nog Sebastian den här gången. Han reagerade för kraftigt och lät känslorna ta överhand.
Lewis sa att Sebastian skulle kliva ur bilen så kunde man göra upp som man mot man. Var det en inbjudan till en boxningsmatch?

En holländsk TV-kommentator har gett ut en bok och där fanns ett misstag. Där stod det nämligen att Marcus Ericsson hade vunnit 32 lopp. Den första upplagan på 7.000 såldes snabbt ut och författaren är smått övertygad om att Marcus fan klubb köpte alla. I andra upplagan rättades felet till.

Renault har inte gett upp planerna för den här säsongen, med 18 poäng efter bara åtta lopp har man mer än hela säsongen 2016, men man har redan börjat tänka på 2018. Och man har redan börjat designa den.
– Ett par av ingenjörerna har börjat arbetet för nästa bil, säger den tekniska chefen Nick Chester. Samtidigt arbetar vi hårt för att utveckla och förbättra årets modell.

RESULTAT
1)D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, 2,03,55,573
2)V. Bottas, Mercedes, +3,904 sek
3)L. Stroll, Williams, +4,009
4)S. Vettel, Ferrari, +5,976
5)L. Hamilton, Mercedes, +6,188
6)E. Ocon, Force India, +30,298
7)K. Magnussen, Haas, +41,753
8)C. SAINZ, TORO ROSSO RENAULT, +49,400
9)F. Alonso, McLaren, +59,551
10)P. Wehrlein, Sauber, +89,093
11)M. Ericsson, Sauber, +91,794
12)S. Vandoorne, McLaren, +92,160
13)R. Grosjean, Haas, +1 varv
14)K. Räikkönen, Ferrari, ej i mål

BRÖT
Varv 39 S. Peres, Force India, krasch
25 F. Massa, Williams, hjulupphägning
24 N. HULKENBERG, RENAULT,
12 M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, motor
9 D. KVYAT, TORO ROSSO RENAULT, el
7 J. PALMER, RENAULT,

SNABBSTE VARV
S. Vettel, Ferrari, 1,43,441 208,919 km/tim

POLE POSITION
L. Hamilton, Mercedes, 1,40,593 214,834 km/tim

FÖRAR VM
1)S. Vettel, Ferrari, 153 poäng
2)L. Hamilton, 139
3)V. Bottas, 111
4)D. RICCIARDO, 92
5)K. Räikkönen, 73
6)M. VERSTAPPEN, 45
7)S. Perez, 44
8)E. Ocon, 35
9)C. SAINZ,29
10)F. Massa, 20
11)N. HULKENBERG, 18
12)L. Stroll, 17
13)K. Magnussen, 5
14)R. Grosjean, 10
15)P. Wehrlein, 5
16)D. KVYAT, 4
17)F. Alonso, 2
18)J. PALMER, 0
19)M. Ericsson, 0
20)S. Vandoorne, 0
21)A. Giovinazzi, 0

KONSTRUKTÖRS VM
1)Mercedes, 250 poäng
2)Ferrari, 226
3)RED BULL, 137
4)Force India, 79
5)Williams, 37
6)TORO ROSSO, 33
7)Haas, 21
8)RENAULT, 18
9)Sauber, 5
10)McLaren, 2