Rapport från Kanadas Grand Prix | + Renault Motorsport Sverige

Lewis Hamilton, Mercedes, vann Kanadas Grand Prix i helgen. Holländaren Max Verstappen, som kör för Red Bull Renault, blev fyra. De sista varven jagades Verstappen av Mercedesföraren Nico Rosberg men holländaren försvarade sin plats.

– Max körde tufft men absolut inte oschysst, var Nico tvungen att erkänna.

Max Verstappen låg trea efter första varvet och hade sin första tuffa fight med stallkamraten australiensaren Daniel Ricciardo, som blev sjua. Australiensaren var snabbare och Max fick order om att släppa förbi Daniel, men det var allt Verstappen behövde för att själv öka tempot.

– De varv som Daniel kom ifatt berodde bara på att jag körde långsammare för att skona däcken eftersom jag visste att jag ändå inte skulle kunna köra ifatt Lewis eller Sebastian. Dessutom ville jag spara bensin, säger Max Verstappen.

Max var övertygad om att han skulle bli trea. men i slutet var han tvungen att inse att han inte skulle komma på pallen.
– Vi märkte tidigt att däcken slets mer än vi räknat med och det kostade mig nog tredjeplatsen. Så jag gjorde det bästa möjliga.

Kampen med Nico?
– Han försökte med allt överallt men jag sa till mig själv att min fjärdeplats kommer jag inte att ge bort. De sista varven var verkligen hårda men jag klarade det.

Daniel Ricciardo var besviken. Han kunde inte utnyttja fördelen med fjärde startrutan och låg efter första varvet efter Max. Och sedan var det Kimi Räikkönen som var i vägen, så det blev en sjunde plats.
– Inte ett lopp som kommer att gå till historien, säger australiensaren.
– Starten var inte så dålig men jag var för långsam ut ur kurva nr 2 och Max kom förbi och sedan fick jag aldrig chansen

Ricciardo hade senare samma problem som stallkamraten. Däcken.
– Måste också säga att jag gjorde del misstag men teamet också. Jag låste bromsarna en gång och skadade däcken. Stoppen och besluten när jag skulle göra dem var heller inte de allra bästa.

Red Bull Renault håller dock fortfarande rekordet för det snabbaste däckbytet. Det officiella rekordet är 1,923 sekunder från 2013.

Renaultföraren Kevin Magnussen, som startade sist, kom i mål som 16:e medan Jolyon Palmer fick bryta på grund av en vattenläcka. Anledningen till att dansken Kevin stod så långt bak berodde på att han kraschade på lördagen.

– Först och främst måste jag tacka alla mina mekaniker som byggde ett nytt chassi till mig. Ett helt perfekt bevis på den fantastiska teamkänsla som finns hos Renault.

Jolyon körde ihop med Carlos Sainz och blev dessutom påkörd bakifrån i röran på första varvet.

– Float like a butterfly. Sting like a be. Ali this is for you.
Det var de första orden Lewis Hamilton sa när han korsade mållinjen och tillägnade sin seger i Kanadas Grand Prix till den avlidne boxaren Muhammad Ali. Han fick sällskap på prispallen av Sebastian Vettel och Valtteri Bottas. Kimi Räikkönen blev sexa.

Ibland måste man fråga sig vad de mycket välbetalda herrarna på kommandobryggan tänker. Speciellt den som är chef för strategin. I Barcelona och Monaco förlorade Daniel Ricciardo bägge loppen på grund av misstag som inte får hända i ett toppteam. Ferrari har ett helt gäng till sitt förfogande. Och ändå gör man ett otroligt misstag. Kallar in ledaren Sebastian Vettel till ett tidigt däckbyte efter bara 11 varv. Därmed tvingade man Vettel till ytterligare ett stopp och han förlorade därmed Kanada Grand Prix till Lewis Hamilton.

– Vad vi underskattade var att vi inte trodde att man skulle kunna köra hela loppet med bara ett stopp, så därför valde vi två. Men däcken höll bättre och längre än vi räknat med, förklarade Vettel.

Javisst. En liten detalj till. Två fiskmåsar.
– De satt i första kurvan precis på linjen och jag ville inte köra över dem så jag valde en annan linje och då förlorade jag också tid till Lewis. Men jag anser att jag gjorde det rätta.

Hamilton gjorde bara ett byte och det var den rätta strategin. Sebastian gjorde en kanonstart från tredje rutan och drog förbi både Lewis, som startade från pole position, och Nico Rosberg, som stod bakom Lewis. Nico kom upp bredvid Lewis på yttern, men blev utträngd av sin stallkamrat som var på väg om och tvingades köra utanför banan och tappade många platser och därmed alla chanser att vinna.

Lewis skyllde på understyrning för att de krockade. Igen. Att skylla på understyrning i en situation när man är hotad är ett gammalt trick när man försvar sig. Hade Lewis understyrt eller ej? Ingen aning. Det vi har sett i nästan varje lopp den här säsongen är att Lewis har gjort dåliga starter. Varför? Antagligen för att han numera har en mer eller mindre manuell koppling och den behärskar Nico mycket bättre än rivalen.

– Det stämmer att min start inte var särskilt bra, erkänner Lewis utan omsvep.

– Jag gjorde något fel och kopplingen blev alldeles för varm och det stämmer att Nico och jag krockade lätt. Jag är glad att bilarna inte blev skadade. Vi måste kolla vad som gick snett i starten, för min provstart var det inget fel på. Det kändes som jag stod still när lamporna slocknade.

– Tur att det inte är så långt till första kurvan för hade den varit längre hade förarna till höger och vänster om mig kommit förbi.

Nico var sur som ättika efteråt men var politiskt korrekt och kritiserade inte så hårt. Men hans kroppsspråk sa något helt annat.

Det var inte första gången och kommer heller inte vara den sista gången som de två stridstupparna kör ihop. Teamchefen Toto Wolff sa efteråt att man skulle ha ett allvarligt samtal med bägge. En sak är helt klart. Mercedes behöver inte komma med en massa klyschor att de två visserligen är tuffa konkurrenter, men trots allt goda vänner. Ingen tror på det längre för det ser man ju lång väg att det inte tål varandra längre. Förra året var det alltid Nico som gav sig i sådana här situationer för kanske tänkte han också på att man kör för teamet och bägge skall köra in poäng för konstruktörs-VM. Skulle dock inte förvåna mig om han nu kommer att ändra inställning och inte vara den lojala ”team-playern”, som han var i Monaco, utan resten av säsongen blir mer egoistisk och tänker mer på sig själv. Och chansen att vinna sin första titel.

I och med det tidiga stoppet förstod Mercedes att Sebastian Vettel skulle komma in en gång till. Lewis fortsatte så länge det gick. Det vill säga tills Williams kallade in Valtteri Bottas.

Nico Rosberg drabbades också av en smygande punktering och de sista varvet körde han hårt för att komma förbi Max Verstappen. Holländaren försvarade sin plats utan att vara oschysst. Nico kom förbi på näst sista varvet men fick en sladd när han bromsade och förlorade vad han just tjänat. Bromsarna var som vanligt på Circuit Gilles Villeneuve överhettade.
– Jag försökte många gånger köra om Max men han försvarade sig tufft men helt ok.

Marcus Ericsson startade näst sist. Han flyttades ner tre platser på gridden som straff för den fullständigt onödiga krocken med stallkamraten Felipe Nasr i Monaco. Marcus kom på 15:e plats, mer än godkänt, och slog brasilianaren med tre platser. Efter det fjärde loppet i Ryssland ledde Nico tabellen med 43 poäng mer än Lewis. Efter Spanien med 39, efter Monaco med 24. Och nu har det krympt till magra nio. 116 mot 107. Redan under loppet packade mekanikerna ihop. Nästa lopp är Europas GP i Baku redan om en vecka.

RESULTAT
1) L. Hamilton, Mercedes, 1,31,05,296
2) S. Vettel, Ferrari, +5,011 sek
3) V. Bottas, Williams, 46,422
4) M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, +53,020
5) N. Rosberg, Mercedes, +62,093
6) K. Räikkönen, Ferrari, +63,017
7) D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, +63,634
8) N. Hulkenberg, Force India, +1 varv
9) C. Sainz, Toro Rosso, +1
10) S. Perez, Force India, +1
11) F. Alonso, McLaren, +1
12) D. Kvyat, Toro Rosso, +1
13) E. Gutierrez, Haas, +2
14) R. Grosjean, Haas, +2
15) M. Ericsson, Sauber, +2
16) K. MAGNUSSEN, RENAULT, +2
17) P. Wehrheim, Manor, +2
18) F. Nasr, Sauber, +2
19) R. Haryanto, Manor, 2

BRUTIT
Varv 35 F. Massa, Williams, motor
16 J. PALMER, RENAULT, vattenläcka
9 J. Button, McLaren, motor

SNABBASTE VARV
N. Rosberg, Mercedes, 1,15,599 207,669 km/tim

POLE POSITION
L. Hamilton, Mercedes, 1,12,812 215,618 km/tim

K1) N. Rosberg, 116 poäng
2) L. Hamilton, 107
3) S. Vettel, 78
4) D. RICCIARDO, 72
5) K. Räikkönen, 69
6) M. VERSTAPPEN, 50
7) V. Bottas, 44
8) F. Massa, 37
9) S. Perez, 24
10) D. Kvyat, 22
11) R. Grosjean, 22
12) F. Alonso, 18
13) N. Hulkenberg 18
14) C. Sainz, 18
15) K. MAGNUSSEN, 6
16) J. Button, 5
17) S. Vandoome, 1
18) E. Gutierrez, 0
19) J. PALMER, 0
20) M. Ericsson, 0
21) P. Wehrlein, 0
22) F. Nasr,0
23)R. Haryanto, 0

KONSTRUKTÖRS-VM
1) Mercedes, 223 poäng
2) Ferrari, 147
3) RED BULL, RENAULT, 130
4) Williams, 81
5) Force India, 42
6) Toro Rosso, 32
7) McLaren, 24
8) Haas, 22
9) RENAULT, 6
10) Sauber, 0
11) Manor, 0