Bild-15-juni-2017-16-24-24

Hulkenbergs starka insats i Kanadas Formel 1 i Montreal

Tack vare Renault föraren Nico Hulkenbergs starka insats i Kanadas formel 1 lopp på Circuit Gilles Villeneuve i Montreal blev det nya poäng tack vare en åttonde plats. Bara ett par meter bakom Kimi Räikkönen, som kör en Ferrari.

Hans stallkamrat Jolyon Palmer blev 11:a.

-Det var ett bra lopp för oss och ett mycket positivt resultat på en banan där vi inte visste var vi stod, säger tysken.

-Allt var nästan perfekt. Vinden var otroligt stark och oberäknelig. Vindbyar gjorde att bilen gled över från vänstra sidan till den högra på den långa rakan.

Jolyon var frustrerad.

-Andra gången i rad som jag är bara ett par sekunder från att ta poäng. Förlorade chansen i kaoset redan i starten. I 60 varv fastnade jag bakom Romain Grosjean och kom aldrig om.

Teamchefen Cyril Abiteboul tyckte också att resultatet var positivt.

-Precis vad vi behövde efter det lilla misslyckandet i Monaco. Tack vare Nicos poäng kunde vi minska gapet mellan oss och Williams. Vi siktar på att vara sexa i konstruktörsmästerskapet innan sommaruppehållet.

Mycket tack vare den starka motorn blev Daniel Ricciardo, som kör för Red Bull, trea. Hans stallkamrat Max Verstappen tvingades bryta. Samma dystra öde drabbade Toro Rosso duon, som också har en Renault motor.

Carlos Sainz kraschade och på Daniil Kvyats bil var det ett problem med en hjulmutter.

Loppet vanns av Lewis Hamilton före Valtteri Bottas. Vm ledaren Sebastian Vettel blev fyra efter en incident redan i första kurvan. I trängseln blev han påkörd av Max och framvingen blev skadad.

Hur såg holländaren på situationen?

-En riktigt bra start. Inte det minsta hjulspinn och kunde trycka ner gasen och dra förbi ett par bilar. Trots att det inte är långt fram till kurvan. Att det blev en kontakt mellan mig och Sebastian är sådant som kan hända när det är så trångt.

Tonåringen låg på en säker andra plats men tvingades bryta på grund av ett elektriskt fel som gjorde att motorn bara la av.

-Jag såg att Valtteri hade gjort en mycket bra start och ville klämma in honom lite. Då såg Max sin chans på utsidan. Han ville om och lyckades. Tyvärr glömde han min framvinge. Hade jag bromsat senare hade jag kört på Lewis. Tidigare och jag hade förlorat ännu mer, var tyskens version.

Efter loppet gick han till Red Bulls garage. Ville han växla ett par ord med holländaren?
Nej. För att tvätta händerna. Seb hade ätit en glass och den bröts och rann ut över handen.

Carlos Sainz, Toro Rosso Renault, försvann redan på första varvet efter en krasch.

-Jag försökte attackera Fernando Alonso i kurva nr 3 när jag plötsligt körde ihop med Romain Grosjean, berättar spanjoren.

-Såg honom aldrig i backspegeln. Hade jag vetat det hade jag självklart kört på ett annat sätt och lämnat plats. När vi krockade blev jag passagerare och körde på Felipe Massa. Kan inget annat än att be honom om ursäkt.

För stallkamraten Daniil Kvyat blev det en underlig start. Av någon okänd anledning fick han motorstopp när uppvärmningsvarvet började. Reglerna säger att han får ta tillbaka sin plats på gridden om han hinner ifatt och om de andra innan den s.k. saftey car linjen. Tyvärr var ryssen för långt efter och misslyckades att ställa sig i den ruta som han hade kvalat in i.

-Alla kryssade fram och tillbaka för att värma upp däcken så det var mycket svårt att köra om utan att riskera något. Jag missade Fernando Alonso precis innan linjen och stod inte i den riktiga rutan och det var också för sent för att köra in i pitlane.

Straffet för att man startar från fel blev att köra genom depån och dessutom stå still 10 sekunder vid stoppet.

-Att jag kunde köra upp mig till nionde platsen innan depåstoppet visar hur bra bilen var. Men vid stoppet fick vi ett problem med ett däck och en mutter så vi beslöt att bryta eftersom jag ändå var så långt efter på grund av straffet.

På prispallen blev det en riktig show.

Daniel tittade ut över publiken och tyckte att han hörde ordet Shoey. Och som den underhållare som han är lydde han. Tog av sig ena skon och fyllde den med champagne och tömmer den till sista droppen. Publiken jublade.

Trion på pallen blev intervjuad av ingen mindre än filmstjärnan Patrick Stewart, känd som kapten Jean-Luc Picard i Star Trek och professor Charles Xavier i serien X-men.

-Det här börjar bli en ritual. Första gången som jag står på prispallen så jag vill också dricka, sa han.

Daniel gav honom den andra skon som snabbt blev tom.

-Skål. God årgång.

Lewis Hamilton tittade bara på och sa att det skulle han aldrig göra.

-Det var ett tufft lopp, sa Daniel när han hade svalt sista droppen.

-Sergio Perez jagade mig i många varv tills han tog en liten paus och jag kunde dra ifrån. Efter ytterligare några varv satte han in en andra attack.

Australiensaren tittade många gånger i backpegeln och gav inte Sergio minsta lilla chans att försöka.

-I en sådan situation har man inte råd att göra minsta lilla misstag. Det var svårt för greppet var inte det bästa och den starka vinden gjorde det ännu svårare.

-Min raceingenjör sa att Sebastian Vettel var den som jagade mig de sista varven så i hela loppet försvarade jag min plats så man kan lugnt säga att jag drog en lättnadens suck när jag såg flaggan.

Efter loppet kallades Romain Grosjean, Haas, och Carlos Sainz, Toro Rosso, till domarna för att förklara hur kraschen på första varvet gick till. Ett oskyldigt offer blev Felipe Massa.

Domarna kollade videos och förhörde bägge förarna och kom fram till att spanjoren var den skyldige. Hans försvar att han kollat backspegeln men att Grosjean låg i den död vinkel och han såg inte fransmannen och att han därför kunde kunde byta linje. Ett resonomang som domarna inte accepterade. Man ansåg dock att Carlos inte hade gjort det med flit men hans förklaring att det inte fanns en bil bredvid honom och hans körning vårdslös och delvis farlig.

Straffet blev att i nästa lopp i Baku den 25 juni kommer han att flyttas ner tre platser på gridden samt att han fick två straffpoäng. Under en 12 månaders period har Carlos nu sju. Så han har inte råd att göra så många fler misstag till för då blir han spärrad för ett lopp.

Trots att säsongen bara är sju lopp gammal har ryktena om förarbyten inför 2018 redan börjat. Och de säger att Jolyon Palmer sitter löst och att Renault har börjat prata med både Fernando Alonso och Sergio Perez.

Vet Mercedes teamchef Toto Wolff något som ingen annan vet?

-Skulle inte förvåna mig om Nico ändrar sig och kommer tillbaka om ett år, sa österrikaren i ett samtal med kanadensiska journalister och blinkade med ena ögat.

-Och i så fall som ersättare till Kimi Räikkönen hos Ferrari. Eller i en annan bil? Han är ju bara 31.

-Jag tror att när han bestämde sig för att sluta var anledningen att han var helt slut och utbränd. Åtminstone är det min uppfattning. Det hade varit ett tufft år mot den kanske bäste föraren i f1.

Nico själv har flera gånger sagt att han utesluter en comeback och att han håller på att bygga upp ett helt nytt liv. Dels som affärsman och dels håller han föredrag. Att det kan bli gästspel i olika sammanhang är däremot klart. Som t.ex. vid Festival of Speed i Goodwood den 2 juli där han skall köra en Mercedes F1 W05 hybrid modell 2014. Dessutom njuter han av familjelivet med hustrun Vivian och dottern Alaia och paret väntar sitt andra barn. Hitills har Nico bara besökt ett lopp och det var hemma i Monaco.

Nästa lopp är i Baku den 25 juni.

Bild-15-juni-2017-16-24-17

RESULTAT
 1)L. Hamilton, Mercedes, 1,33,05,154
2)V. Bottas, Mercedes, +19,783 sek
3)D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, +35,297
4)S. Vettel, Ferrari, 35,907
5)S. Perez, Force India, 40,476
6)E. Ocon, Force India, +40,716
7)K. Räikkönen, Ferrari, +58,632
8)N. HULKENBERG, RENAULT, +60,374
9)L. Stroll, Williams, +1 varv
10)R. Grosjean, Haas ,+1
11)J. PALMER, RENAULT, +1
12)K. Magnussen. Haas, +1
13)M. Ericsson, Sauber,  +1
14)S. Vandoorne. Mclaren, +1
15)P. Wehrlein, Sauber, +2
16)F. Alonso, McLaren, ej i mål, motor

BRÖT
Varv 54 D. KVYAT, TORO ROSSO, RENAULT, problem med hjulmutter
10 M. VERSTAPPEN, RED BULL,
0 F. Massa, Williams, påkörd
0 C. SAINZ, TORO ROSSO RENAULT, krasch

SNABBSTE VARV
   1. Hamilton, Mercedes, 1,14,551 210,588 km/tim

POLE POSITION
   1. Hamilton, Mercedes, 1,11,459 219,700 km/tim

FÖRAR VM
 1)S. Vettel, Ferrari, 141 poäng
2)L. Hamilton, 129
3)V. Bottas, 93
4)K. Räikkönen, 73
5)D. RICCIARDO, 67
6)M. VERSTAPPEN, 45
7)S. Perez, 44
8)E. Ocon, 27
9)C. SAINZ,25
10)F. Massa, 20
11)N. HULKENBERG, 18
12)R. Grosjean, 10
13)K. Magnussen, 5
14)P. Wehrlein, 4
15)D. KVYAT, 4
16)L. Stroll, 2
17)J. Palmer, 0
18)M. Ercisson, 0
19)F. Alonso, 0
20)A. Giovinazzi, 0
21)S.Vandoorne, 0

 KONSTRUKTÖRS VM
 1)Mercedes, 222 poäng
2)Ferrari, 214
3)RED BULL, 112
4)Force India, 71
5)TORO ROSSO, 29
6)Williams, 22
7)RENAULT, 18
8)Haas, 15
9)Sauber, 4
10)McLaren, 0