Renault Formel 1

FÖRHANDSINFORMATION INFÖR F1-SÄSONGEN 2017

Radiosportens Fredrik af Petersens skriver F1 på Renault Sveriges motorsportsblogg.  Han har varit F1-journalist sedan 1976. Det Fredrik inte vet om F1 är inte värt att veta.

Nya regler 2017 – enkelt förklarat

De s.k. token som inskränker utvecklingen av motorn är borttagna. En förare har fyra motorer för säsongen, förra året var det fem. FIA har stängt kryphålet som gjorde det möjligt att spara motorn genom att byta och ta ett meningslöst straff under en helg. Som Lewis Hamilton i Belgien vars motor hade rasat tidigare under säsongen, flyttades ner löjliga 55 platser för att han bytt fler komponenter än tillåtet. Vilket innebar att han inte behövde riskera något straff i de återstående loppen. Kostnaderna för kundmotorer sänks med en miljon euro.

Bredare däck: Fram från 245 mm till 305, 6 cm bredare, och bak från 325 till 405, 8 cm.
De bredare och tyngre däcken gör att minivikten för bilen höjs från 702 kg till 722.

Tankmängden höjs med fem kg från 100 kg till 105 kg. Bilen blir bredare. Från 1,80 m till 2,0 m. Man räknar med att bilarna kommer att vara 4-5 sekunder snabbare i år tack vare bättre grepp med de bredare däcken och bättre aerodynamik. Vissa kurvor på alla banor kommer därför att byggas om för att öka säkerheten.

Bredare framvinge: 180 cm mot förra året 165 cm. Bakvingens placering sänks med 15 cm, 80 cm istället för 95 cm över bottenplattan och 20 cm längre bak och bredden ökas från 75 cm till 95 cm. Vinkel blir 30 grader. En andra liten bakvinge blir återigen tillåten för att öka down force. Det blir återigen tillåtet att motorkåpan får se mer ut som ett segel för att motverka turbulensens över bakvingen.

Om det regnar rejält blir det en start bakom säkerhetsbilen tills förhållandet blir bättre. Då ny stående start. Alltså ingen flygande start längre.

Diffusorn får börja 175 mm framför bakaxeln och höjs från 1000 mm till 1050 mm.

En fena på air boxen blir tillåtet igen så att luftströmmen från framvingen styrs i vissa banor. Eftersom bakvingen nu är placerad lägre kommer luftströmmen att träffa bakvingen och inte som tidigare strömma under.

Nu får endast ett kopplingsvippreglage istället får två användas, vilket kommer att göra starten svårare.

Det är inte gratis att vara med i F1. 2013 bestämde FIA att alla stall måste betala en startavgift. Man utgår från 516 128 dollar per säsong. Det team som vinner konstruktörs VM måste lägga till 6 194 dollar per inkörd poäng och alla andra 5 161 dollar per inkörd poäng.

Siffrorna inom parantes gäller avgiften för säsongen 2016.

TEAM STARTAVGIFT
MERCEDES $5,254,538 ($4,870,510)
RED BULL $2,931,476 ($1,481,235)
FERRARI $2,570,206 ($2,725,036)
FORCE INDIA $1,408,981 ($1,218,024)
WILLIAMS $1,228,346 ($1,842,505)
McLAREN $908,364 ($655,475)
TORO ROSSO $841.271 ($861,915)
HAAS $665,797 (nytt team så de betalade $516.128)
RENAULT $557.416 ($918,686)
SAUBER $526,450 ($701,924)
MANOR $521,289 ($516,128 OM DE ÄR MED DEN HÄR SÄSONGEN)