Rapport från Abu Dhabis GP

Renault var tillsammans med Red Bull-förarna Max Verstappen och Daniel Ricciardo länge det största hotet mot Mercedesduon Nico Rosberg och Lewis Hamilton.
Det var först på de sista varven som de var tvungna att ge sig för Sebastian Vettel, som körde med nya däck, och blev trea. Max fyra och Daniel femma.

– Jag är helt nöjd med resultatet och hur loppet utvecklades, säger holländaren Verstappen.
– I första kurvan blev jag påkörd och trillade ner till 19:e plats. Resten av tävlingen var rena rama klappjakten på de andra.

På kommandobryggan tog man beslutet att bara göra ett däckbyte och det innebar att Max var uppe på både en andra och tredje plats, men han kunde inte hänga med de sista varven.

– Jag visste att det skulle bli tufft mot de som gjorde två stopp och jag tror inte att hade kunnat hålla Sebastian bakom mig även om jag verkligen försökt.. Å andra sidan är ett bra bevis på hur bra vår bil och motor är eftersom jag hade många bakom mig som bytt minst två gånger.

I slutet av loppet drog Lewis Hamilton ner på tempot. Hans plan var att de som låg bakom Nico Rosberg skulle komma närmare och kunna attackera och ta minst andraplatsen och kanske även tredje för då hade han försvarat sin titel.
– Jag hade gjort samma sak om jag varit i hans position och det gäller VM-titeln. Själv blev jag femma i tabellen och det kan man inte klaga på, säger Verstappen.

Klagade gjorde däremot Lewis teamchef Toto Wolff, som kritiserade engelsmannen ganska kraftigt och sa att Lewis hade brutit mot den överenskommelse man träffat innan loppet.

Daniel visste inte riktigt hur han skulle känna sig.
– Kan inte deppa för jag blev i alla fall femma men jag är frustrerad över att taktiken inte fungerade i slutet. Försökte köra om Kimi Räikkönen men det räckte inte till och det retar mig. Så här efteråt kan man säga att det hade varit bättre om jag stannat ute länge och bara gjort ett byte. Lätt att vara efterklok.

Australiensaren såg i backspegeln att hans stallkamrat snurrade och trodde att han hade brutit och sa att han måste ha kört ett bra lopp plus att han bara bytte en gång.

– Grattis till Nico. Måste vara en fantastisk känsla att bli världsmästare. Nästa år är det min tur.
– Om jag ser tillbaka på min säsong är jag helt nöjd för det har varit mer framgångar än bakslag. Har ju stått på pallen flera gånger.

Teamchefen Christian Horner håller med.
– Den här säsongen har varit mycket bra. Mycket bättre än vi trott och jag tror inte att det finns någon som tippat att vi skulle komma före Ferrari. Vi och Renault har arbetat hårt och vi blev tvåa i konstruktörs–VM tack vare bland annat två vinster. Max i Spanien och dubbelsegern i Malaysia med Daniel som etta.

Daniel tog dessutom fyra andraplatser och tre tredjeplatser. Och förutom segern blev det fyra andraplatser och två tredjeplatser för Max.

Renaults Jolyon Palmer kom på 17:e plats i säsongens sista Formel 1 lopp i Abu Dhabi. Dansken Kevin Magnussen, som körde sin sista tävling för det franska teamet, tvingades bryta. Jolyon var på väg mot nya poäng och låg på 11:e plats, men däcken slets lite väl mycket i slutet och han var tvungen att ta det lite lugnare. Dessutom tyckte domarna att engelsmannen var skyldig till en krock med Carlos Sainz och gav honom ett tidsstraff på fem sekunder.

Kevin blev ett oskyldigt offer för hetsen på första varvet. Framvingen gick sönder och ett par varv senare tvingades han ge upp med en bruten hjulupphängning. Tack vare de poäng som de bägge förarna kört in tidigare under säsongen blev det en nionde plats i konstruktions-VM. Kevin blev 16:e och Jolyon 18:e i förartabellen.

Teamchefen Fred Vasseur säger att det är skönt att den här säsongen är över så att man nu helt och hållet kan koncentrera sig på nästa eftersom det kommer en hel del nya regler. Och att man kan bygga sin egen första F1-bil igen. Årets var redan färdig hos Lotus när Renault köpte det ganska nedgångna stallet.

– Det har varit ett tufft år för oss och alla har arbetat otroligt hårt. Inte bara för att det har varit en lång säsong utan att vi också parallellt gjort om hela organisationen och planerat för framtiden. Det var den ena saken efter den andra så det kändes som tiden flög iväg.

När Vasseur tittar tillbaka på året förklarar han att det till en början var en period av att lära och upptäcka. Lära känna alla nya medarbetare och deras metoder att arbeta.
– Och kanske det viktigaste. Att bygga upp ömsesidig tillit. Det har vi lyckats bra med, för alla har varit fokuserad på samma mål. Man märker för varje vecka att samarbetet blir bättre och bättre och det är en synnerligen viktig aspekt när det gäller att få framtida framgångar.
– Vi har utan tvekan gjort stora framsteg under 2016.

Bästa ögonblicket den här säsongen?
– Den första poängen som vi fick i Ryssland tack vare Kevins sjunde plats som var värd sex. Han blev också 10:a i Singapore och Jolyon körde in på samma plats i Malaysia så det blev ytterligare två poäng.

När det gäller nästa säsong är Vasseur nyfiken.
– Skall bli spännande med vår egen bil och att vi får en ny förare i teamet. Nico Hulkenberg tillsammans med Jolyon.

Förra året var Red Bull arg på Renault. Man sa att motorn inte var bra.
Det har man tagit tillbaka och nu är man bästa vänner igen.

– Kritiken var nödvändig, säger Red Bulls motorsportchef Helmut Marko.
– De ändringar som vi krävde genomfördes och nu är motorn riktigt bra. Den har fler hästkrafter och det innebär att vi inte behöver göra så många kompromisser när de gäller inställningar och risker.

Vad österrikaren inte gillar är de nya reglerna för motorer som infördes 2014. Men det har inget med Renault att göra utan det var FIA som bestämde det.
– Alldeles för dyrt och överdriven teknik.

Teamchefen Christian Horner lägger till att Renault överträffat alla hans förväntningar.
– När säsongen började var det absolut ingen som trodde att vi skulle ligga före Ferrari i konstruktörs-VM.
Men både Renault och teamet har arbetat mycket hårt och utvecklat både motorn, som har varit mycket tillförlitlig, och bilen.

Ayrton Senna är en legend i Formel 1 och Renault hyllar hans minne med en special-modell. Brasilianaren, som vann tre VM-titlar, omkom i en krasch i Imola 1994 men är inte glömd. Han förknippas mest med två bilar. Den röda och vita McLaren och en Lotus i färgerna guld och svart. Ronnie Peterson körde också en Lotus lackerad i samma färger.

I samband med Brasiliens GP presenterade Renault en konceptstudie. Sandera RS Ayrton Senna. RS betyder Renault Sport. Bilen kommer att säljas i Sydamerika som en Renault, men man har inte sagt när. Modellen kommer antagligen inte att säljas i Europa.

På banorna är det nu tyst men flitens lampa lyser i fabrikerna. Och tiden går snabbt. Den första testen körs i Barcelona redan den 27/2-2/3 och den andra 7/3-10/3.

Första loppet 2017 är som vanligt Australiens GP i Melbourne 26 mars.

RESULTAT
1) L. Hamilton, Mercedes, 1,38,04,013
2) N. Rosberg, Mercedes, +0,439 sek
3) S. Vettel, Ferrari, +0,843
4) M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, +1,685
5) D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, +5,315
6) K. Räikkönen, Ferrari, +18,816
7) N. Hulkenberg, Force India, +50,114
8) S. Perez, Force India, +58,776
9) F. Massa, Williams, +59,436
10) F. Alonso, McLaren, +59,896
11) R. Grosjean, Haas, +76,777
12) E. Gutierrez, Haas, +95,113
13) E. Ocon, Manor, +1 varv
14) P. Wehrlein, Manor, +1
15) M. Ericsson, Sauber, +1
16) F. Nasr, Sauber, +1
17) J. PALMER, RENAULT, +1

BRÖT
Varv 41 C. Sainz, Toro Rosso, påkörd
14 D. Kvyat, Toro Rosso, växellåda
12 J. Button, McLaren. hjulupphängning
6 V. Bottas, Williams, hjulupphängning
5 K. MAGNUSSEN, RENAULT, hjulupphängning

SNABBASTE VARV
S. Vettel, Ferrari, 1,43,729 192,756 km/tim

POLE POSITION
L. Hamilton, Mercedes, 1,38,755 202,464 km/tim

FÖRAR VM
1) N. Rosberg, 385 poäng
2) L. Hamilton, 380
3) D. RICCIARDO, 256
4) S. Vettel, 212
5) M.VERSTAPPEN, 204
6) K. Räikkönen, 186
7) S. Perez, 101
8) V. Bottas, 85
9) N. Hulkenberg, 72
10) F. Alonso, 54
11) F. Massa, 53
12) C. Sainz, 46
13) R. Grosjean, 29
14) D. Kvyat, 25
15) J. Button, 21
16) K. MAGNUSSEN, 7
17) F. Nasr, 2
18) J. PALMER, 1
19) P. Wehrlein, 1
20) S. Vandoorne, 1
21) E. Gutierrez, 0
22) M. Ericsson, 0
23)E. Ocon, 0
24)R. Haryanto, 0

KONSTRUKTÖRS VM
1) Mercedes, 756 poäng
2) RED BULL RENAULT, 468
3) Ferrari, 398
4) Force India, 173
5) Williams, 138
6) McLaren, 76
7) Toro Rosso, 63
8) Haas, 29
9) RENAULT, 8
10) Saber, 2
11) Manor, 1

KALENDER 2017

26.03. – Australien (Melbourne)
09.04. – Kina (Shanghai)
16.04. – Bahrain
30.04. – Ryssland (Sotji)
14.05. – Spanien (Barcelona)
28.05. – Monaco
11.06. – Kanada (Montreal)
18.06. – Azerbadijan (Baku)
02.07. – Österrike (Spielberg)
09.07. – England (Silverstone)
30.07. – Ungern (Budapest)
27.08. – Belgien (Spa-Francorchamps)
03.09. – Italien (Monza)
17.09. – Singapore
01.10. – Malaysia (Sepang, Kuala Lumpur)
08.10. – Japan (Suzuka)
22.10. – USA (Austin)
05.11. – Mexiko (Mexiko City)
12.11. – Brasilien (Sao Paulo)
26.11. – Abu Dhabi (Abu Dhabi)