Rapport Brasiliens GP

Max Verstappen, Red Bull Renault, imponerade stort i Brasiliens Grand Prix i Sao Paulo. Den 19-årige holländaren blev trea efter Lewis Hamilton och Nico Rosberg och han redan blivit en stor publikfavorit tack vare sin, enligt honom själv, fräcka körstil. Andra kallar den för brutal.

Man kan tycka vad man vill, men en sak är helt klar. Med Max Verstappen har det utan tvekan blivit mer action på banan. Inte undra på att många jämför honom med legenderna Ayrton Senna och Michael Schumacher och att det är bara en tidsfråga innan han vinner VM-titeln.

Det är svårt att tro att han bara är 19 år och bara kör sin andra säsong i Formel 1. Undrar var han har fått sin talang ifrån? Kanske inte från sin far Jos, som körde 107 lopp och som bäst bara blev trea två gånger. Sonen behövde bara 24 tävlingar för att vinna sitt första lopp. Spaniens Grand Prix i våras.

Max tredjeplats på Autódromo José Carlos Pace hade kunnat bli ännu bättre. Hade inte Red Bull gjort ett misstag och kallat in honom för att byta från regndäck till intermedia, trots att det regnade, hade han kunnat utmana Lewis om segern. Teamet tvingades kalla in honom igen för att byta tillbaka och han kom ut som 16:e på banan. Och kör upp sig till tredje plats.

– Jag bara fortsatte och gasade och hade riktigt skoj, tack vare jakten på de andra.

Att han körde som han gjorde förklarade han enkelt.
– Jag kör ju inte om titeln i år.

Max körde om alla på nästan samma ställe. På yttern i tredje kurvan. Varför just där?
– Alla tippade redan innan loppet att vår bil skulle vara den bästa om det regnade och de fick rätt. På blött underlag spelar ju antalet hästkrafter ingen större roll.

Ok men hur var det med omkörningarna?
– Enkelt förklarat. Jag var snabbare men såg inget så jag var tvungen att köra en annan linje och där hade jag också bättre grepp. Så enkel är förklaringen.

Max bilkontroll fick alla att ösa beröm över honom. Som bevis körde han också loppets snabbaste varv. Omkörningen av Kimi Räikkönen direkt efter starten förklarar han så här:
– Jag tror inte att han såg mig och blev överraskad när jag dök upp bredvid honom.

Den andra omkörningen satte igång diskussionen om Verstappens körstil igen och precis som i Mexiko var Sebastian Vettel offret. Tysken tyckte att Max trängt honom av banan. Det tyckte inte domarna som inte startade en undersökning.

Max höll själv på att bli ett offer på grund av vattenplaningen och i sista kurvan körde han över kantstenen.
– Jag snurrade nästan ett helt varv. Alla fyra hjulen blockerades och jag undvek med stor möda att krascha. Det var 50 procent tur och 50 procent skicklighet.

Hans chef Christian Horner sa att Max kunde upphäva sladden tack vare att han kört så mycket gocart. Och att Maxs lopp påminde honom om Sennas i Monaco 1984 och Schumachers i Spanien 1996.

Stallkamraten Daniel Ricciardo hade otur och kom i mål som åtta. När Marcus Ericsson kraschade i depåinfarten stängde man den. Men australiensaren körde i alla fall in och för det fick han ett tidsstraff på fem sekunder.
– Värre var att jag hade svåra problem med visiret under hela loppet, förklarar Daniel.
– Vattendropparna rann inte bort som de skulle så det blev imma på visiret och jag kunde knappt se något.

Enligt Horner såg Daniel inte det röda ljuset vid infarten.
– Och tyvärr missade vi det också, erkänner han.

Kevin Magnussen, Renault, kom på 14:e plats.
– Det var tufft. Framförallt kurva 12. Och i vanliga fall är det absolut inget problem men när det är blött blir det en rejäl utmaning. Man vattenplanade och tog man i lite för mycket snurrade man av.

Ett par gånger visades röd flagg som betyder att loppet stoppats. Var det rätt?
– Säkerheten kommer alltid i första hand så när någon kraschat är det helt rätt. Men å andra sidan tycker jag att man var lite väl försiktig. Det är vår uppgift som förare att köra runt problemen och köra så fort som omständigheterna tillåter och inte gå över gränsen. Det gör vi ju inte när det är torrt heller, säger Magnussen.

Jolyon Palmer tvingades bryta efter ha kört ihop med Daniil Kvyat.
– Jag körde med regndäcken och hade bättre grepp än de som låg före mig och hade intermedia, berättar engelsmannen.
– Jag ville köra upp mig men sikten var så dålig att jag knappt såg något framför ratten. Man såg inte åt vilket håll kurvorna gick så man fick gissa och jag visste att framför mig fanns depåmuren men inte exakt var. Daniil låg framför mig men var långsammare så jag körde på honom. Hjulupphängningen blev skadad så det fanns inget annat val än att parkera i garaget.

27 november körs finalen i Abu Dhabi. Nico Rosberg leder fortfarande tabellen med 12 poäng och även om Lewis vinner så räcker det med en tredjeplats för Nico för att ta sin första VM-titel.

RESULTAT
1) L. Hamilton, Mercedes, 3,,01,01,335
2) N. Rosberg, Mercedes, +11,455 sek
3) M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, +21,481
4) S. Perez, Force India, +25,346
5) S. Vettel, Ferrari, +26,334
6) C. Sainz, Toro Rosso, +29,160
7) N. Hulkenberg, Force India, +29,827
8) D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, +30,846
9) F. Nasr, Sauber, +42,620
10 ) F. Alonso, McLaren, +44,432
11) V. Bottas, Williams, +45,292
12) E. Ocon, Minardi, +45,809
13) D. Kvyat, Toro Rosso, +51,192
14) K. MAGNUSSEN, RENAULT, +51,555
15) P. Wehrlein, Manor, +60,498
16) J. Button, McLaren, +81,994

BRÖT
Varv 0 R. Grosjean, Haas, krasch
11 M. Ericsson, Sauber, krasch
19 K. Räikkönen, Ferrari, krasch
20 J. PALMER, RENAULT, KRASCH
46 F. Massa, Williams, krasch
60 E. Gutierrez, Haas

SNABBASTE VARV
M. VERSAPPEN, RED BULL RENAULT 1,25,305 181,846 km/tim

POLE POSITION
L. Hamilton, Mercedes, 1,10,736 219,299 km/tim

FÖRAR-VM
1) N. Rosberg, 367 poäng
2) L. Hamilton, 355
3) D. RICCIARDO, 246
4) S. Vettel, 197
5) M.VERSTAPPEN, 192
6) K. Räikkönen, 178
7) S. Perez, 97
8) V. Bottas, 85
9) N. Hulkenberg, 66
10) F. Alonso, 53
11) F. Massa, 51
12) C. Sainz, 46
13) R. Grosjean, 29
14) D. Kvyat, 25
15) J. Button, 21
16) K. MAGNUSSEN, 7
17) F. Nasr, 2
18) J. Palmer, 1
19) P. Wehrlein, 1
20) S. Vandoorne, 1
21) E. Gutierrez, 0
22) M. Ericsson, 0
23)E. Ocon, 0
24)R. Haryanto, 0

KONSTRUKTÖRS-VM
1) Mercedes, 722 poäng
2) RED BULL RENAULT, 446
3) Ferrari, 375
4) Force India, 163
5) Williams, 136
6) McLaren, 75
7) Toro Rosso, 63
8) Haas, 29
9) RENAULT, 8
10) Saber, 2
11) Manor, 1