Jolyon Palmer (GBR) Renault Sport F1 Team RS16.
Mexican Grand Prix, Sunday 31st October 2016. Mexico City, Mexico.

Rapport från Mexiko GP

Mexiko Grand Prix fick ett kontroversiellt slut men det var aldrig någon diskussion om vem som vann eller blev tvåa; Mercedesförarna Lewis Hamilton och Nico Rosberg. Rosberg leder fortfarande VM-tabellen, även om ledningen krympt. Det skiljer nu 19 poäng mellan de två konkurrenterna.

Max Verstappen kom också till rummet bakom prispallen. Holländaren var trea i mål men det nöjet blev kort. Domarna ansåg att han kört lite väl tufft och gav honom ett tidssstraff på fem sekunder. Han åkte ner från tredje- till femte plats. Och ny trea blev Sebastian Vettel. Men bara för en kort stund. Domarna tyckte att även tysken hade kört fult mot Daniel Ricciardo och la till 10 sekunder på hans tid. Så ny trea blev australiensaren, som cementerade sin tredjeplats i förar-VM.
Det officiella resultatet blev till slut Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen. Marcus Ericsson kom på 11:e plats.

Jolyon Palmer, Renault, startade från depån och körde upp sig till 14:e plats.
– Jag körde ett bra lopp och hade ett par roliga fighter med McLaren-killarna. Och att jag körde 70 varv på samma däck måste vara ett slags rekord. Det var en utmaning men det gick och jag kunde hålla de andra bakom mig.

Jolyon Palmer (GBR) Renault Sport F1 Team RS16. Mexican Grand Prix, Sunday 31st October 2016. Mexico City, Mexico.

Jolyon Palmer (GBR) Renault Sport F1 Team RS16.
Mexican Grand Prix, Sunday 31st October 2016.

Kevin Magnussen kom på 17:e plats.
– I USA fungerade de mjuka däcken men inte den här gången. Vi ändrade taktik men det hjälpte inte för jag var för långt efter så det var ett frustrerande lopp.

– Fantastiskt, säger Ferraris teamchef med ironi.
– Jag kan bara gratulera FIA. Vi körde till oss en plats på pallen på banan och byråkra

tin tar bort den.

För Lewis Hamilton började loppet med en chock. I första kurvan gick det rakt fram med stillastående hjul.
– Det var nära att jag hade brutit där, förklarar han.
– På paradvarvet märkte jag att bromsarna inte var ok. Den vänstra var 500 grader men den högra bara 150-200. Jag ville inte köra över för tidigt till vänster för att inte ge Nico draghjälp så jag täckte upp innern. Men höger bromsskiva blockerade och jag klarade inte av att köra genom kurvan. Jag var snabb och hade tur att jag inte körde in i muren. Sedan hade jag kraftiga vibrationer och trodde inte att jag skulle klara av första stinten. Vibrationerna var så kraftiga att jag knappast kunde se något.

Nico Rosbergs andraplats?
– Han gjorde vad han skulle och det gör han bra.
– Lewis var snabbare så andraplatsen är helt ok, säger Nico.

Men det var Max Verstappen som fick de stora rubrikerna. Dock inte den här gången för att han gjorde ett bra lopp utan istället för han retade gallfeber på bland andra Sebastian Vettel. Domarna ansåg också att han gått lite för långt och gav honom ett tidsstraff.

Max Verstappen har gjort ett par bromsmanövreringar som retat både förarna och FIA. I USA kom en ny regel som många kallade för ”Anti Verstappen”. Själv ryckte han bara på axlarna för han har ju inte fått något straff och sa att han skulle fortsätta att köra som han själv vill. Intrycket är att teamet med chefen Christian Horner och Red Bulls motorsportchef Helmut Marko bara klappar Max på axeln och säger vilken fantastisk förare han är och hur bra han kör och eftersom domarna inte reagerar så skall han fortsätta i samma stil. Men den här gången gick han för långt.

På första varvet trängde Verstappen Nico Rosberg av banan. Att holländaren inte fick ett straff för den manövern berodde nog på att, även om bilarna nuddade varandra, Nicos bil inte blev skadad och han kunde behålla andraplatsen. På varv 50 kom nästa försök när Nico missade en bromspunkt vid en varvning. Max försökte men kom inte om och därmed var kampen om andraplatsen över. I slutet blockerade han Sebastian Vettel som inte kunde hålla tyst. Kommentaren var glasklar. Max Verstappen missade bromspunkten, gled av, tog en genväg och fick en fördel men lämnade inte platsen till Vettel. Till och med teamet sa till honom, men han struntade i det.

– Det stämmer inte helt, säger Helmut Marko.
– Det var en av våra ingenjörer som var lite väl ivrig och vi sa till Max att han istället skulle behålla sin position medan vi avvaktade vad domarna sa. Och de sa inget.

Domarna reagerade men inte förrän efter målgång.

Ferraris stallchef Maurzio Arrivabene:
– Sebastian lugna ner dig! Man undersöker det. Jag vet att det inte var ok men lugna ner dig. Koncentrera dig så pratar vi om det efteråt.
– Ok. Jag förstår, Maurizio.

Efter loppet bad Sebastian om ursäkt.
– Under loppet pumpar adrenalinet. Max körde av och flyttade sig inte för mig. Då måste man förstå att jag blev arg.

När de bägge korsade linjen pekade tysken med pekfingret på Max som svarade med att visa honom långfingret i en välkänd gest.

FIA-presidenten Jean Todt lär ha hört vad Sebastian sa och var absolut inte road. Fransmannen jämförde det med vad en fotbollsspelare säger till en domare. Och för det får spelaren alltid ett rött kort.

Vad säger Max?
– Straffet är löjligt och Sebastian är en frustrerad kille. Han skriker i radion och jag vet inte hur många gånger han använder fula ord. Jag tycker att han skall gå tillbaka till skolan och lära sig ett bättre språk och jag skall prata med honom, för att han uppträder dumt.
– Jag såg hur Daniel försökte köra om honom, men också hur han bromsade och bytte linje. Jag kan åtminstone göra det på ett bra sätt, men Sebastian vet inte hur man gör det. Daniel var jämnsides och så svänger han ner och kör på honom.
Och incidenten med Nico?
– Vi körde ihop och han fick en fördel men inte jag. Lewis körde också av och fick en fördel men inget straff. När det gäller kampen med Sebastian var jag före honom när jag bromsade och avståndet mellan oss var det samma när jag kom ut på banan igen så jag fick ingen fördel.
– Det hela är skrattretande. Om de inte ger Nico ett straff, så skall de inte heller ge mig ett.

Nico har självklart en helt annan uppfattning.
– Det var en ganska kraftig smäll och jag var rädd att min bil skulle gå sönder. Max missade inbromsningen och körde mig av banan men jag lyckades behålla min plats.
– Starten var ganska bra men sedan kom en Red Bull bakifrån i samma ögonblick som jag trodde att jag skulle kunna ta över ledningen när Lewis körde av.

Ricciardo kom i kapp Sebastian Vettel och satte in en attack och de två bilarna snuddade vid varandra. Bägge kom dock genom kurvan men australiensaren var arg och sa att Vettel bröt mot den nya Verstappen-regeln. Att man inte får byta linje när man bromsar.

– ”Seb” gjorde exakt det som alla den sista tiden har klagat på. Ändrade riktning när han bromsade. Så enligt min mening förtjänar han inte efter den manövern att stå på pallen. Jag älskar racing och när det går hårt till. Jag älskar när bromsarna blockerar och när man då och då snuddar vid varandra.
– Men att ändra riktning när man bromsar. Det gör man bara inte när man försvarar sig för en riktning. Man gör det inte när man redan har förlorat.

Daniel tar sin stallkamrat Max delvis i försvar.
– Jag förstod inte vad som hände i starten. Hur kan man leda ett lopp, försvara sig, blockera hjulen, köra av och ändå leda? Lewis skulle ha fått ett straff.
– Såg hur Max tog en genväg genom kurvan när han körde mot Sebastian. Och för det fick han ett straff men jag vet inte skillnaden ligger mellan Lewis och Maxs manöver.

Kevin Magnussen (DEN) Renault Sport F1 Team RS16. Mexican Grand Prix, Sunday 31st October 2016. Mexico City, Mexico.

Kevin Magnussen (DEN) Renault Sport F1 Team RS16.
Mexican Grand Prix, Sunday 31st October 2016.

Några kritiserar holländaren. Även om man sa till honom att inte ta i för hårt, lyssnade han som vanligt inte. Men Helmut Marko försvarar sin förare.
– Hamilton körde också rakt fram och flyttade inte heller på sig. Den situationen är inte värdig en trefaldig världsmästare.

Tanken att Lewis skulle få ett straff korsade aldrig hans hjärna. Och inte heller Nicos.
– Absolut inte och lägg det inte i min mun. Det är helt fel. Lewis körde in i kurvan som etta och kom ut som etta och det var helt ok. Lewis förtjänade segern.

Bland förarna börjar man nu diskutera och sätta domarna under mer tryck. Så här kan det inte fortsätta och många anser att holländaren skall spärras för ett lopp, så att han förstår att han har gått för långt med sin ibland lite överdrivna, några kallar den för brutala, körstil. Det gjorde man ju med Romain Grosjean 2012. Fransmannen hade i flera lopp kört fult. I Belgien orsakade han en krasch i första kurvan och flög med sin Lotus bara ett par cm från Fernando Alonsos huvud.

Max är en spännande förare som lockar många nya unga fans, men han måste lära sig att man kan inte köra och göra som man vill. Det finns 21 förare till på banan och de kan man inte bara putta av banan. Det är helt fel när en förare med flit kör på en annan för att få en fördel. Ett lopp i Formel 1 är inte det samma som FIA med knuff. Max är racerförare och som alla andra vill han också vinna. Men inte genom att köra på någon och riskera att en VM-kandidat förlorar.

– Max är en stor talang och han tror att han gör allt rätt, men det gör han inte. Han måste lugna ner sig och jag förstår inte hans arrogans att visa Vettel fingret. Max tycks vara ett hopplöst fall och de andra förarna blir mer och mer arg på honom, tycker Niki Lauda.
– Han förstår helt enkelt inte att han ibland kör alldeles för aggressivt.

Skulle det hjälpa om Nico eller någon annan förare pratade med honom?
– De har alla redan gjort men han vill eller kan inte förstå. Han är envis i ordets rätta betydelse. Christian och Helmut måste prata allvarligt med honom för jag tror inte att han tar det här straffet på allvar.

Om två veckor får Nico en ny chans att vinna sin första titel. Då körs Brasiliens GP i Sao Paulo.

RESULTAT
1) L. Hamilton, Mercedes, 1,40,31,402
2) N. Rosberg, Mercedes, +8,354 sek
3) D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, +20,858
4) M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, +21,323
5) S. Vettel, Ferrari, +27,313
6) K. Räikkönen, Ferrari, +4,376
7) N. Hulkenberg, Force India, +58,891
8) V. Bottas, Williams, +65,612
9) F. Massa, Williams, +76,206
10) S. Perez, Force India, +76,798
11) M. Ericsson, Sauber, +1 varv
12) J. Button, McLaren, +1
13) F. Alonso, McLaren, +1
14) J. PALMER, RENAULT, +1
15) F. Nasr, Sauber, +1
16) C. Sainz, Toro Roso, +1
17) K. MAGNUSSEN, RENAULT, +1
18) D. Kvyat, Toro Rosso, +1
19) E. Gutierrez, Haas, +1
20) R. Grosjean, Haas, +1
21) E. Ocon, Manor, +1

BRÖT
Varv 0 O. Wahrlein, Manor, krasch

SNABBASTE VARV
D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT 1,21,134 190,972 km/tim

POLE POSITION
L. Hamilton, Mercedes, 1,18,704 196,869 km/tim

FÖRAR-VM
1) N. Rosberg, 349 poäng
2) L. Hamilton, 330
3) D. RICCIARDO, 242
4) S. Vettel, 187
5) K. Räikkönen, 178
6) M. VERSTAPPEN, 177
7) S. Perez, 85
8) V. Bottas, 85
9) N. Hulkenberg, 60
10) F. Alonso, 52
11) F. Massa, 51
12) C. Sainz, 38
13) R. Grosjean, 29
14) D. Kvyat, 25
15) J. Button, 21
16) K. MAGNUSSEN, 7
17) J. PALMER, 1
18) P. Wehrlein, 1
19) S. Vandoorne, 1
20) E. Gutierrez, 0
21) M. Ericsson, 0
22) F. Nasr, 0
23)R. Haryanto, 0
24)E. Ocon, 0

KONSTRUKTÖRS-VM
1) Mercedes, 679 poäng
2) RED BULL RENAULT, 427
3) Ferrari, 365
4) Force India, 145
5) Williams, 136
6) McLaren, 74
7) Toro Rosso, 55
8) Haas, 29
9) RENAULT, 8
10) Manor, 1
11) Sauber, 0