usa-gp

Rapport från GP i USA

USA:s GP innebar en ny tredjeplats för Daniel Ricciardo och Red Bull Renault.
Lewis Hamilton vann loppet före Nico Rosberg. Rosbergs ledning i mästerskapet krympte därmed från 33 poäng till 26 men det räcker med två andraplatser och en tredjeplats i de tre lopp som återstår för han ska säkra sin första VM-titel.

Lewis visste hela tiden att Nico låg några sekunder bakom honom och hade en önskan.
– Att Daniel Ricciardo skulle köra om honom och plocka poäng. Men det är inget som jag har något inflytande över.

Den här säsongen har FIA en sida i sociala media där man kan rösta fram loppets förare. Min röst går utan tvekan den här gången till Daniel Ricciardo. Inte bara för att han är en bra förare, utan också för den show som han bjuder på. Australiensaren är minst lika populär som Lewis Hamilton. Varför? ”Dany” är så naturlig. Alltid ett stort leende och hälsar alltid. Och han ser ut att verkligen njuta av livet och det han gör. Den showen han hade på prispallen säger ju allt. Inte undra på att folk jublar och han har fått nya fans över hela världen som håller upp en sko som ett tecken på vem som är deras idol.

Daniel blir intervjuad av den amerikanske skådespelaren Gerard Butler, som inte dricker alkohol. Vad gör australiensaren? Serverar sin sponsors energidrink i sin sko. Finns inget val än att dricka. Hade jag varit Daniels chef hade jag gett honom löneförhöjning för en perfekt PR-kupp.
Och han är ingen dålig chaufför heller. Hade inte Max Verstappen gjort bort sig så hade det säkerligen blivit en andraplats. Max gjorde två fel. För det första kom han helt plötsligt in för att byta däck. Holländaren hade inte fått någon order och bara förvarnat sitt gäng 10 sekunder innan han kom in så däcken låg kvar i garaget. Panik. Förlorade minst 10 sekunder.

Några varv senare händer något med växellådan och då gör Verstappen sitt andra fel. Istället för att köra ut från banan stannade han på ett ställe som gjorde att det blev visuell säkerhetsbil, det vill säga alla skall behålla sina platser och sänka hastigheten. Men det är tillåtet att komma in och byta däck utan att förlora en plats eftersom avståndet mellan bilarna blir konstant.
Det var precis vad Lewis och Nico gjorde och Daniel, som jagade VM-ledaren, förlorade chansen att utmana Nico om andraplatsen. Gamla däck har aldrig haft en chans mot nya.
– Det är sånt som händer men det är så frustrerande för det är inget som jag kan kontrollera, säger Daniel.
– Jag såg att Max hade brutit och tänkte ….. Killen har förstört det igen och Nico fick ett stopp till skänks. Man blir för…
– Låg fem sekunder före Nico och sedan fem efter.

För en gångs skull var Max fåordig i en intervju för han visste att han gjort bort sig rejält.
– Mitt fel, erkände holländaren.
– Ett varv innan sa de till mig att jag skulle gasa men jag fattade det fel och trodde att jag skulle komma in.
Dessförinnan hade han fällt en kommentar när han hade kört om Kimi som var typisk för tonåringen.
– Så gör man det.
Sedan blev det en minst lika typisk konversation mellan självsäkra tonåringen och kommandobryggan.
– Spara däcken, löd ordern.
– Jag är inte här för att bli fyra, blev svaret.

Kimi Räikkönen körde en intern duell mot stallbrodern Sebastian Vettel om fjärdeplatsen. Men vid ”Icemans” sista depåstopp gick det snett.
Framför föraren hänger en lampa som lyser rött på vänster sida. När mekanikerna är färdiga slår den om till grönt på högra sidan. Det gjorde den också efter ett par sekunder och Kimi drog iväg. Men finländaren kom inte ens ut från depån. Något hade gått snett med lampan.
– Ett hjul satt inte fast ordentligt, förklarar han.
Eftersom det inte är förarens fel fick teamet saftiga böter.

Länge såg det ut som om Marcus Ericsson skulle bli 11:a. Kanske till och med 10:a och en poäng om ytterligare en förare före honom hade brutit. En poäng som i så fall hade betytt mycket för Sauber. Framförallt för bankkontot.
Men gjorde teamet ett taktiskt fel? Marcus bytte bara däck en gång. Lönade sig i början. Förlust i slutet. Tyvärr.

Kevin Magnussen missade sista poängplatsen med några sekunder. Dansken körde upp sig från 18:e plats på gridden. Men domarna ansåg att han hade kört utanför banan och tjänat en plats så han fick ett tidsstraff på fem sekunder och trillade ner till 12:e.
Stallkamraten Jolyon Palmer blev 13:e.
– Vår plan var att bara göra ett stopp men vi såg snabbt att det var inte den bästa taktiken, förklarade dansken.
– Så vi bytte först till två däcksbyten och till sist till tre.
Trots straffet var Kevin på gott humör.
– Så roligt har jag inte haft i bilen på hela säsongen. Kunde köra riktigt tufft de sista varven. Frustrerande med straffet men det är sådant som händer i motorsporten.
Jolyon hade inte lika skoj.
– Långsam i starten och tappade ett par placeringar och bland andra Kevin körde om mig. Så jag jagade honom nästan hela loppet. Var snabbare men det är inte särskilt klyftigt att attackera alltför hårt mot en stallkamrat.

Renault har skrivit kontrakt med tysken Nico Hulkenberg.
Men Kevin Magnussen kommer inte att köra för teamet nästa år. Man hade förlängt danskens option med två veckor men den har nu gått ut utan att man presenterat ett nytt kontrakt. Så nu är kampen om den andra bilen helt öppen. Och Jolyon Palmer kan inte heller känna sig helt säker.
I Malaysia sa Kevin att han var bara millimeter från att skriva under en förlägning.
– Även om det bara är millimeter, vad betyder det när det är avståndet mellan pennan och pappret?, säger teamchefen Frederic Vasseur.
Enligt fransmannen diskuterar man med flera förare. Man har sagt att man gärna vill ha Valtteri Bottas men att finländaren tyvärr nog har ett kontrakt med Williams som han inte kommer ur. En annan kandidat är Esteban Ocon, som kör Manor.

RESULTAT
1) L. Hamilton, Mercedes, 1,38,12,618
2) N. Rosberg, Mercedes, +4,520 sek
3) D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, 19,692
4) S. Vettel, Ferrari, 43,134
5) F. Alonso, McLaren, +93,953
6) C. Sainz, Toro Rosso, +96,124
7) F. Massa, Williams, +1 varv
8) S. Perez, Force India, +1
9) J. Button, McLaren, +1
10) R. Grosjean, Haas, +1
11) D. Kvyat, Toro Rosso, +1
12) K. MAGNUSSEN, RENAULT, +1
13) J. PALMER, RENAULT, +1
14) M. Ericsson, Sauber, +1
15) F. Nasr, Sauber, +1
16) V. Bottas, Williams, +1
17) P. Wehrlein, Manor, +1
18) E. Ocon, Manor. +2

BRÖT
Varv 38 K.Räikkönen, Ferrari, hjul löst
28 M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, växellåda
16 E. Gutierrez, Haas
1 N. Hulkenberg, Force India, krasch

SNABBASTE VARV
S. Vettel, Ferrari, 1,39,877 198,712 km/tim

POLE POSITION
L. Hamilton, Mercedes, 1,34,999 208,915 km/tim

FÖRAR VM
1) N. Rosberg, 331 poäng
2) L. Hamilton, 305
3) D. RICCIARDO, 227
4) S. Vettel, 177
5) K. Räikkönen, 170
6) M. VERSTAPPEN, 165
7) S. Perez, 84
8) V. Bottas, 81
9) N. Hulkenberg, 54
10) F. Alonso, 52
11) F. Massa, 49
12) C. Sainz, 38
13) R. Grosjean, 29
14) D. Kvyat, 25
15) J. Button, 21
16) K. MAGNUSSEN, 7
17) J. PALMER, 1
18) P. Wehrlein, 1
19) S. Vandoorne, 1
20) E. Gutierrez, 0
21) M. Ericsson, 0
22) F. Nasr, 0
23)R. Haryanto, 0
24)E. Ocon, 0

KONSTRUKTÖRS VM
1) Mercedes, 636 poäng
2) RED BULL RENAULT, 400
3) Ferrari, 347
4) Force India, 138
5) Williams, 130
6) McLaren, 74
7) Toro Rosso, 55
8) Haas, 29
9) RENAULT, 8
10) Manor, 1
11) Sauber, 0