PALMER Jolyon (gbr) Renault F1 RS.16 driver Renault Sport F1 team action during the 2016 Formula One World Championship, Japan Grand Prix from October 7 to 9 in Suzuka - Photo Clement Marin / DPPI

Rapport från Japans GP

Red Bull Renault fortsätter att plocka poäng och i Japan stärkte teamet sin andraplats i konstruktörs-VM. Red Bull Renault har nu 50 poäng mer än Ferrari som ligger trea. Mercedes leder överlägset.

Max Verstappen blev tvåa och Daniel Ricciardo sexa i Japans GP på Suzuka-banan. Max Verstappen blev också vald till loppets man på F1:s officiella hemsida.

Renaults egna förare Jolyon Palmer blev 12:a och Kevin Magnussen 14:e. Loppet vanns av Nico Rosberg med Lewis Hamilton som trea.

Max körde ett mycket bra lopp och slog tillbaka attackerna från Hamilton. Den sista attacken kom på näst sista varvet. I chickanen innan målrakan satte engelsmannen in stöten men Verstappen var beredd och försvarade sig. Lewis tvingades köra genom nödutgången och därmed var kampen över.

För den betydligt yngre Max Verstappen var det sjätte gången som han stod på pallen efter debuten förra året. Holländaren har visat sig vara en mycket tuff förare som inte visar någon respekt för de mer rutinerade herrarna eller kör åt sidan när en trefaldig mästare jagar honom varv efter varv. Han vet att sista chickanen är hans svaga punkt och att Lewis kommer att attackera. Max måste komma snabbt ut och hoppa på gasen tidigt så att förföljaren inte kan utnyttja DRS-systemet.

– På rakorna förlorade jag tre tiondelar till Lewis, så jag visste att jag måste komma perfekt ut ur kurva 14 och i sista chickanen och som alla såg så gjorde jag det.
– Jag använde aldrig de extra hästkrafter jag hade i batteriet på start- och målrakan där Lewis kunde använda DRS utan istället på rakan mellan de kurvor som kallas för Spoon och 130R.

Attacken kommer och Max stoppar den. Det påminde om hans körning mot Kimi Räikkönen i Belgien.
– Han byter linje när han bromsar, klagade Lewis, som tvingades köra ut genom reservutgången för att inte krocka.
Och därmed var kampen om andraplatsen över.
– Jag tänkte aldrig på fighten med Kimi utan körde bara mitt eget lopp. Försökte hänga med Nico i några varv men det gick inte och jag såg att Lewis snabbt kom ifatt. I slutet tryckte han på ordentligt och jag vet att han kör om titeln och då gör man inget dumt.
– Men varför skulle jag öppna dörren för honom? Gjorde tvärtom när jag såg att han försökte.

Verstappens chef Christian Horner säger att Max bestämde precis innan bromszonen, vilken linje han skulle ta. Dock är det inte första gången som han bestämmer sig så sent. Att Lewis skulle klaga var helt klart men efter diskussionen i Belgien sa Max att alla kan prata och klaga så mycket de vill. In i den trånga kurvan är det den som är först som lägger sig på innern. Hårt men fair.
– Jag kommer inte att ändra min körstil.
Och sin körstil var han trogen och det skulle Lewis nog haft med i beräkningen. En sak är helt säkert. Max hade aldrig någonsin frivilligt flyttat på sig och vinkat förbi Lewis. Och varför skulle han?

Var det ett lätt brutalt försvar? Det låg på gränsen och en sak har Max lärt sig. Att utnyttja en sådan här situation maximalt så att domarna hellre friar än fäller. Inte undra på att tonåringen Verstappen håller på att bli en stor favorit, även utanför Holland. Max är en förare som Formel 1 behöver.
– Max har mognat mycket snabbt, säger teamchefen Christian Horner.

När Lewis lugnat ner sig skrev han på Twitter att Max hade kört en bra lopp och att det inget fanns att diskutera.

Till skillnad mot Mercedes har Red Bull och Renault löst problemet med kopplingen. De dåliga starterna tillhör nu det förgågna.
Daniel Ricciardo fick en nackdel då Kimi Räikkönen flyttades ner på gridden efter Ferrari bytt växellåda.
– Även om jag flyttades upp stod jag på den fuktiga delen av gridden och där hade vi alla problem i starten.

Australiensaren kom iväg bra men när han körde över en liten pöl spann hjulen och Sergio Perez kom förbi.
– Och sedan fastnade jag i trafiken. Det var först efter sista bytet som jag hade fri bana men då var det för sent.

Dansken Kevin Magnussen var lite besviken.
– Jag startade med de hårda däcken medan de andra runt mig hade mjuka eller medium, berättar Kevin.
– Vi visste att det skulle bli ett tufft lopp men vi kan ändå inte vara helt nöjda eftersom vi körde in poäng i de två senaste loppen.
– Alla kommer att arbeta hårt i de sista fyra loppen så att det blir fler.

Jolyon säger att man hade lite tur i förra loppet i Malaysia.
– Här i Japan kom däremot alla 22 i mål men trots det tycker jag att vi var bättre än i Sepang. Vi slog ju alla som vi kunde här.

Trots att Renault har plockat poäng har det inte varit lätt. Man har ännu inte lyckats lösa alla de problem som dykt upp och som man anser att förre ägaren Genii är skydlig till. Man säger att Lotus, som det hette tidigare, var rejält nerkört och det kommer att ta tid innan alla de planer man har är genomförda.

– Det är en stor utmaning. Ingen utomstående vet hur nergånget stallet var när vi tog över. Vi har mycket arbete framför oss. Inte bara med att bygga upp teamet igen utan också bygga bilen för nästa säsong och det har vi redan börjat med, säger den tekniska chefen Bob Bell.

När Renault köpte teamet hade man inte investerat på länge och kassan var tom. Årets bil byggdes av Lotus ingenjörer, som inte hade någon ekonomi att falla tillbaka på, innan Renault tog över. Inte undra på att den är svårkörd.
– Kampandan är stor hos oss i Enstone och vi ger oss inte så lätt. Vi förberedda på de utmaningar som kommer.

Nästa lopp är USA:s GP i Austin, Texas, 23 oktober.

RESULTAT
1) N. Rosberg, Mercedes, 1,26,43,353
2) M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, +4,978 sek
3) L. Hamilton, Mercedes, +5,776
4) S. Vettel, Ferrari, +20,269
5) K. Räikkönen, Ferrari, +28,370
6) D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, +33,941
7) S. Perez, Force India, +57,495
8) N. Hulkenberg, Force India, +59,177
9) F. Massa, Williams, +97,763
10) V. Bottas, +98,320
11) R. Grosjean, Haas, +99,254
12) J. PALMER, RENAULT, +1 varv
13) D. Kvyat, Toro Rosso, +1
14) K. MAGNUSSEN, RENAULT, +1
15) M. Ericsson, Sauber, +1
16) F. Alonso, McLaren, +1
17) C. Sainz, Toro Rosso, +1
18) J. Button, McLaren, +1
19) F. Nasr, Sauber, +1
20) E. Gutierrez, Haas, +1
21) E. Ocon, Manor, +1
22) P. Wehrlein, Manor, +1

INGEN BRÖT

SNABBASTE VARV
S. Vettel, Ferrari, 1,35,118 219,781 km/tim

POLE POSITION
N. Rosberg, Mercedes, 1,30,647 230.622 km/tim

FÖRAR VM
1) N. Rosberg, 313 poäng
2) L. Hamilton, 280
3) D. RICCIARDO, 212
4) K. Räikkönen, 170
5) M. VERSTAPPEN, 165
6) S. Vettel, 165
7) V. Bottas, 81
8) S. Perez, 80
9) N. Hulkenberg, 54
10) F. Massa, 43
11) F. Alonso, 42
12) C. Sainz, 30
13) R. Grosjean, 28
14) D. Kvyat, 25
15) J. Button, 19
16) K. MAGNUSSEN, 7
17) J. PALMER, 1
18) P. Wehrlein, 1
19) S. Vandoorne, 1
20) E. Gutierrez, 0
21) M. Ericsson, 0
22) F. Nasr, 0
23)R. Haryanto, 0
24)E. Ocon, 0

KONSTRUKTÖRS VM
1) Mercedes, 593 poäng
2) RED BULL RENAULT, 385
3) Ferrari, 335
4) Force India, 134
5) Williams, 124
6) McLaren, 62
7) Toro Rosso, 47
8) Haas, 28
9) RENAULT, 8
10) Manor, 1
11) Sauber, 0