14469457_1495908627102806_3491900520620030951_n

Rapport från Malaysias GP

Renault hade ett glatt och ett gråtande öga efter de 56 varven runt Sepang Internationel Circuit några mil utan Kuala Lumpur i Malaysia. Det blev dubbelseger för Red Bull Renault med Daniel Ricciardo och Max Verstappen.

Jolyon Palmer blev 10:a och Kevin Magnussen tvingades bryta efter ha blivit påkörd. Det var den första poängen för den unge engelsmannen i Formel 1.
– Äntligen, var Jolyons spontana kommentar.
– Känns verkligen skönt och jag är mycket glad. Efter kvalet var jag otroligt besviken, eftersom allt kändes så bra fram till dess.

Kevin Magnussen hade inte samma tur.
– Jag låg inklämd mellan alla andra som reagerade på krocken mellan Sebastian Vettel och Nico Rosberg. Alla bromsade och dök ner på insidan men det var inte bra för mig, för jag var redan där. Och blev naturligtvis påkörd bakifrån.
– Något hände med bromsarna för de blev alldeles för varma och efter ytterligare några varv var det bara att parkera i garaget.

Hos Red Bull Renault var det gladare miner.
– Det var ett riktigt tufft lopp. En rejäl utmaning, var Daniel Ricciardos första kommentar.
– Ok. Lewis Hamilton hade otur när hans motor gick sönder men det här är kanske min revansch för Monaco. Känns underbart att få vinna igen efter två år.

Det kan vända snabbt i Formel 1. För ett år sedan var Red Bull mycket förgrymmade på Renault och man hotade med att bryta kontraktet. Till slut enades man och de franska experterna slog ihop sina kloka huvuden. Resultatet blev en motor som inte bara är snabb utan också pålitlig och den håller för den enorma påfrestningen. Det är en motor att köra lopp efter lopp med.

Red Bulls teamchef Christian Horner, som var en av de hårdaste kritikerna, har nu bara lovord för Renault. Tack vare den ligger teamet på andra plats i konstruktörs-VM

Under fredagen började Kevin Magnussens Renault brinna i depån för att en ingenjör hade gjort ett misstag. Dansken hade bara kört två varv i första träningspasset när han kom in i depån. Ett par sekunder senare slog det upp lågor.
– Till att börja med märkte jag inte att det brann, men hörde i radion hur min ingenjör skrek ”eld, hoppa ur” och det behövde han inte säga två gånger. Alla har sagt att Malaysias GP blir årets varmaste lopp men jag trodde inte att det skulle bli så hett.

Lågorna slog upp ur airboxen och man såg tydligt hur bensinen pumpades ut genom ett litet hål. Bilen dränktes i skum. Mekanikerna lyckades rensa allt och Kevin kunde köra andra träningspasset.
Hur kunde branden starta? Det var en test för loppet i Mexiko 30 oktober. Banan ligger 2 000 meter över havet och det betyder att luften är mycket tunnare. Man ville testa ett modifierat bensinsystem men de ansvariga hade gjort ett tankefel. På grund av att trycket i tanken var för stort kom inte luft in i en avluftningsventil och bensin kom in via ett litet hål i airboxen. Den tunna strålen rann ner utanpå det heta chassit och började brinna. Trots att man hela tiden sprutade skum släcktes inte elden för bensinen fortsatte att rinna från den fulla tanken. När lågorna dämpats så mycket det gick och chassit svalnat tack vare skummet kopplade man in en slang och tömde tanken. Efter 30 minuter kunde träningen fortsätta.
Branden ställde en helt annan fråga på sin spets. 2018 vill Fia införa huvudskyddet Halo. Men efter branden frågar sig nu många om det verkligen är en sådan bra idé. Reglerna säger att en förare, om han inte är skadad, utan hjälp skall kunna ta sig ur bilen inom fem sekunder. Det hade Kevin antagligen inte klarat.
– Jag har aldrig testat Halo så jag vet inte, säger han.
– En sak är dock helt klart. Man vill inte ta mer än fem sekunder på sig när bilen brinner.

Sergio Perez, Force India, har provat systemet.
– Jag hade svårt att ta mig ur bilen, säger mexikanaren.

Förr i tiden var bränder ganska vanliga men Formel 1 har tack och lov varit förskonat från bränder med svåra följder de senaste åren. Den som drabbades värst var Niki Lauda 1976 när han kraschade på Nordschleife på Nurburgring 1976. Österrikaren fick svåra brännskador och mot alla odds överlevde han. 42 dagar senare gjorde han comeback i Italien. 1994 började Jos Verstappens, Maxs pappa, bil brinna när man tankade den. Hans team hade antagligen tagit bort en backventil för att det skulle gå snabbare men det gick för fort och bensin rann över och tog eld. Holländaren satt flera sekunder i den öppna elden men klarade sig helt utan skador tack vare den flammsäkra overallen.

Året efter drabbades Eddie Jordan i Belgien. Bilen förvandlades till ett enda stort eldklot vid ett depåstopp. När en mekaniker drog ut slangen fanns det bensin kvar som rann ut på det heta chassit och tog eld när irländaren körde iväg. Eddie stannade snabbt och blev sittande medan mekanikerna försökte släcka elden. Det tog sex sekunder och en iskall Eddie steg ur.
– Bilen var snabb tills den brann upp, var hans enda kommentar.

1996 förstördes Pedro Dinizs Ligier fullständigt i en brand i Argentina.
2010 började helt plötsligt Heikki Kovalainens Lotus brinna i Singapore och året efter tvingades tysken Nick Heidfeld hoppade snabbt ur sin Lotus i Ungern 2011 efter samma dramatik.

Två år senare krockade Mark Webber med Adrian Sutil i Sydkorea och stora lågor slog upp ur australiensarens Red Bull. Samma år flydde Jules Bianchi snabbt från sin brinnande Marussia. Bilen blev inte stående utan rullade tvärs över banan innan den blev stående på andra sidan.
I Barcelona 2012 började det helt plötsligt brinna i Williams garage som nästan totalförstördes. Orsaken var en trasig bensinpump. 31 människor behandlades för andningssvårigheter, några hade skärsår och lätta brännskador.

I depån i Singapore några månader senare började ett kylskåp hos det otursdrabbade Lotusteamet brinna under natten. Det tog mer än en timme innan brandkåren kom och då hade deras lilla hus, som innehöll kontor, kök och utrymme för gäster, brunnit ner. Innan elden släcktes hade den hunnit sprida sig till Ferrari och Mercedes och deras utrymmen kunde heller inte användas.

Hur skall man kunna förhindra eld i depån? Efter Williams brand diskuterade man att införa MADMAT systemet. Första gången det installerades var på det amerikanska krigsfartyget USS Zumwalt och finns på landningsplatser för helikoptrar, som tankas på samma sätt som F1-bilar. Om det skulle börja brinna slår två säkerhetssystem till. Det ena för att dämpa röken och elden förvärras inte. Systemet suger också upp bensin som runnit ut och minimerar risken för att ångor skall släppas fri och minskar därmed också risken för eld. Skulle det ändå fortsätta att brinna suger systemet bort allt syre och därmed näringen för eld.

Nästa lopp är Japans GP den 9/10.

RESULTAT
1. D. RICCIARDO, RED BULL RENAULT, 1,37,12,776
2. M. VERSTAPPEN, RED BULL RENAULT, +2,443 sek
3. N. Rosberg, Mercedes, +25.516
4. K. Räikkönen, Ferrari, +28,785
5. V. Bottas, Williams, +61,582
6. S. Perez. Force India, +63.794
7. F. Alonso, McLaren, +65,205
8. N. Hulkenberg, Force India, +74,062
9. J. Button, McLaren, +81.816
10. J. PALMER, RENAULT, +95.466
11. C. Sainz, Toro Rosso, +98.878
12 M. Ericsson, Sauber, +1 varv
13. F. Massa, Williams, +1
14. D. Kvyat, Toro Rosso, +1
15. P. Wehrlein, Manor, +1
16. E, Ocon, Manor, +1

BRUTIT
Varv 46 F. Nasr, Sauber
40 L. Hamilton, Mercedes, motor
39 E. Gutierrez, Haas, hjul trillade av
17 K. MAGNUSSEN, RENAULT, följd av blivit påkörd
7. R. Grosjean, Haas, bromsar
0 S. Vettel, Ferrari, krasch

SNABBASTE VARV
N. Rosberg, Mercedes, 1,36,424 206,948 km/tim

POLE POSITION
L. Hamilton, Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:32.850 214.914 km/tim

FÖRAR VM
1) N. Rosberg, 288 poäng
2) L. Hamilton, 265
3) D. RICCIARDO, 204
4) K. Räikkönen, 160
5) S. Vettel, 153
6) M. VERSTAPPEN, 147
7) V. Bottas, 80
8) S. Perez, 74
9) N. Hulkenberg, 50
10) F. Alonso, 42
11) F. Massa, 41
12) C. Sainz, 30
13) R. Grosjean, 28
14) D. Kvyat, 25
15) J. Button, 19
16) K. MAGNUSSEN, 7
17) J. PALMER, 1
18) P. Wehrlein, 1
19) S. Vandoorne, 1
20) E. Gutierrez, 0
21) M. Ericsson, 0
22) F. Nasr, 0
23)R. Haryanto, 0
24)E. Ocon, 0

KONSTRUKTÖRS VM
1) Mercedes, 553 poäng
2) RED BULL RENAULT, 359
3) Ferrari, 313
4) Force India, 124
5) Williams, 121
6) McLaren, 62
7) Toro Rosso, 47
8) Haas, 28
9) RENAULT, 8
10) Manor, 1
11) Sauber, 0