274aaf927e61c88cd3484399265327a5

Lyckad premiärsäsong för Formel E

Renault har tillsammans med e.dam Racing och med den fyrfaldige F1-mästaren Alain Prost som teamchef vunnit den första världsmästartiteln i den nya Formel-serien Formel E.

Teamets Sébastien Buemi blev tvåa i förarmästerskapet efter en mycket spännande och dramatisk final i London. Schweizaren vann det första loppet och tog över ledningen före Nelson Piquet jr. Under största delen av det andra loppet ledde schweizaren mästerskapet med fem poäng men han var lite för ivrig i en kurva och snurrade med kalla däck. Och förlorade titeln med en ynka poäng till brasilianaren.

Vad är Formel E?
En helt ny serie organiserad av Internationella Bilsportsförbundet Fia. Tio team med vardera två förare tävlar med bilar utrustade med batterier. Förarna har två bilar till sitt förfogande eftersom batterierna inte har kraft för den fulla distansten. Man kan jämföra det med däcksbytena i Formel 1. Batterierna producerar 28kw och ger maximalt 270 hästkrafter i kvalet och 200 i loppen. Renault levererar elmotorerna och F1 teamet Williams batterierna.

Bilarna håller samma höga standard som F1 och har också kraschtestat enligt samma hårda krav. Bilarna accelerar från 0 till 100 km på 2,9 sekunder och toppfarten är 225 km/tim. Loppen körs i mitten av städer runt om i världen och alla banor är 2.5-3 km långa. Mästerskapet omfattar elva lopp i Asien, Sydamerika, USA och Europa. Första loppet kördes i Peking och serien avslutades i Battersea Park i Londons centrum i juni. Inte mindre än 60 000 åskådare fanns på plats. Vad som var påfallande var att det var många familjer med barn runt banan. Och ingen trafikstocking av en enkel anledning. Det fanns inga parkeringsplatser. Alla hade kommit antingen med cykel eller med tunnelbanan. När man pratade med åskådarna blev man snabbt övertygad om att de visste mycket om Formel E och hur allt fungerade.

När organisatörerna först kom till myndigheterna i London med förslaget att köra ett lopp med racerbilar mitt i London var reaktionen negativ. För att övertyga de ansvariga körde en bil runt parken klockan fyra på morgonen förra hösten. Inte ens hundarna vaknade och grannarna läste om det i tidningarna. Tillståndet kom snabbt och dagen innan tävlingen körde Londons borgmästare Boris Johnson ett varv runt banan.

Man har också något helt unikt. Åskådarna kan ingripa med en så kallad ”fan boost”. De kan rösta på förare via Formel E:s webbsida eller den officiella appen. De tre förare som får flest röster får en fan boost. Via en knapp får de öka antalet hästkrafter till 240 under fem sekunder. De får utnyttja det i bägge bilarna. Kan jämföras med DRS systemet i F1 där bakvingen får öppnas på vissa delar av banan för att minska luftmotståndet och öka möjligheterna för en omkörning. En kändis som man var med och bestämde var sprintern Usain Bolt. Gridden var full av engelska och utländska kändisar. Den amerikanske filmstjärnan Antonio Banderas pratade med Richard Branson, som bland annat äger flygbolager Virgin. Engelsmannen har ett team och är välkänd för att engagera sig mycket för miljön.

Den kanske viktigaste gästen var dock Renaults Carlos Ghosn, som är företagets CEO.
– Vi är mycket glada och stolta över att kunna vara med och bidra till den här nya och spännande serien. Och vi kommer också att vara med i framtiden.
– Vi gillar nämligen vad vi ser och vad det representerar. Det är en tävling men det handlar också om noll avgaser och det gillar unga människor. Jag är överraskad hur många ungdomar som kommit och hejar på Formel E så vi kommer att bli ännu mer involverad i framtiden.

För att verkligen understryka att man tänker på miljön så fraktas inte bilarna fram och tillbaka mellan fabriken och banan under säsongen. Säsongen är uppdelad. Först i Asien sedan till USA och Amerika och avslutas i Europa och bilarna stannar kvar i den delen av världen där loppen körs så det innebär att förare och mekaniker ser bara bilarna vid tävlingarna. Man får heller inte ändra eller själva utveckla nya delar. Allt för att hålla kostnaderna så låga som möjligt. Det enda som är tillåtet är att förarna får ställa in sin bil för banorna.

Träning, kval och lopp, ca 50 minuter, körs alltid på en och samma dag, en lördag. Undantaget var i London där man körde ett lopp på lördagen och den stora finalen dagen efter.
För att introducera Formel E brukar en förare guida journalister runt banan och förklara linjen och andra svårigheter. Transportmedel? E-cyklar. Inte mindre än 450 journalister, fotografer och tv-team från hela världen fanns på plats i London.

Chef för serien är spanjoren och f.d. politikern Alejandro Agag, som också drog upp riktlinjerna. Efter två års hårt arbete blev det premär i Peking den 13 september 2014.
– Det var mycket blod, svett och tårar innan allt var klart. Sov inte många timmar per dygn. Inte bara när det gällde själva organisationen utan också om alla bilarna skulle bli färdiga i tid.
– Skönaste ögonblicket och när jag drog en djup suck av lättnad var när starten gick i det första loppet i Peking. Nu har serien på kort tid blivit otroligt populär. Både bland publiken men minst lika viktigt bland sponsorer, leverantörer och media, säger han.

Inte mindre än 300.000 åskådare kom till de elva loppen.
– Vi har biltillverkare som vill vara med men det finns ingen plats. Rent logisktiskt kan vi bara ha tio team med två bilar. Finns inte plats i depån eftersom vi alltid är mitt i en stad. De kan heller inte köpa ett team för ingen vill sälja. Däremot är det inga problem att sponsra eller bli leverantör och många företag inom miljö sektorn med t.ex. solenergi kommer. Vi har många förfrågningar.

En sponsor i London var ett företag som satte upp två stora tv-skärmar. Man hade ett hybridsystem med två generatorer som använde biodiesel gjord av vegetabilisk olja. Den som vill ladda sin mobil kunde göra det på stationer runt banan som fick sin energi från solpaneler.

Kommer Formel E att ersätta F1?
– Nej och det är heller inte meningen. Vi existerar parallellt. Man enkelt säga att vår serie är en testbänk och laboratorium för framtida teknik inom bilbranschen. Finns de som säger att det är en rullande tortyrkammare för nya och mer effektiva batterier. Vi räknar med att inom de närmaste två åren kommer batterierna att vara så bra att förarna inte behöver byta bil under loppet.

Serien har en isbjörn som symbol. Varför?
– Vi samarbetar varken med något politiskt parti eller någon miljöorganisation men isbjörnen skall alltid påminna oss om att isen i deras hemtrakter smälter.

Är du en visionär?
– Kanske. Det får andra avgöra. Rädd om miljön? JA.

Vad säger då förarna om bilarna?
– De är ostadiga och ibland vet man inte om bägge bromsarna tar jämnt. Mycket svåra att köra och kontrollera, säger fransmannen Jean-Eric Vergne, som kört 58 F1-lopp för Toro Rosso.
– Men precis så skulle egentligen F1-bilarna vara. Skoj att köra? Utan tvekan för det är en stor utmaning.
Framtiden ser ljus ut för Formel E och Alejandro Agag räknar med att inom ett par år kommer serien att omfatta 15 lopp.

KALENDER 2015-2016
2015
17/10 Peking, Kina
7/11 Putrayaja, Malaysia
19/12 Punta de Este, Uruguay

2016
6/2 Buenos Aires, Argentina
19/3 Kommer att bestämmas senare
2/4 Long Beach, USA
23/4 Paris, Frankrike
21/5 Berlin, Tyskland
4/6 Moskva, Ryssland
Juni London, England